کد خبر: ۹۱۸۶
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۰

هلیا؛ دختر کمان‌دار مشهد

هلیا جمشیدنیا، درحالی‌که پانزده سال بیشتر ندارد، مقام سوم مسابقات آزاد تیراندازی باکمان شرق کشور را به‌دست آورده است.

وقتی در هفت‌سالگی وارد باشگاه تیراندازی شد، چیزی از این رشته نمی‌دانست. کمان را که در دست گرفت، کم‌کم به آن علاقه‌مند شد. اوایل به‌اصطلاح، خشک (بدون تیر) می‌کشید. بعد هم فقط به این فکر می‌کرد که بتواند تیر را به قسمت زردرنگ بزند. اما حالا هلیا جمشیدنیا درحالی‌که پانزده سال بیشتر ندارد، مقام سوم مسابقات آزاد تیراندازی باکمان شرق کشور را به‌دست آورده است.

او که ساکن محله فارغ‌التحصیلان است، در این مدت پیوسته ورزش تیراندازی باکمان را انجام داده و در اندیشه رسیدن به جایگاه برتر مسابقات کشوری است.

- چه شد که در مسابقات آزاد تیراندازی باکمان شرق کشور شرکت کردی؟
مربی‌ام دو دوره است که اسم من را برای شرکت در مسابقات المپیاد نخبگان تیراندازی باکمان استان می‌فرستد. سال ۱۴۰۰ قرار بود پنج نفر اول به تیم استان معرفی شوند که من هم جزو آنها بودم، اما، چون سنم کمتر از حدنصاب بود، من را حذف و نفر بعد را جایگزین کردند.

سال ۱۴۰۲ که سنم به حدنصاب رسیده بود، دوباره در مسابقات استعدادیابی شرکت کردم که نفر سوم استان شدم. بعد از این در مسابقات آزاد تیراندازی باکمان شرق کشور شرکت کردم و مقام سوم را به‌دست آوردم.

- در این مسابقه کنار بزرگ‌سالان رقابت کردی. این موضوع برایت سخت یا استرس‌زا نبود؟
من در هشت‌سالگی‌ام که در مسابقات استعدادیابی حاضر شدم، کنار بزرگ‌سالان بودم. آنجا برایم سخت بود و استرس داشتم، اما در این دوره دیگر برایم عادی شده بود.

- در مسافرت و بیرون شهر هم تیروکمانت را می‌بری؟
نه. در فضای باز ممکن است تیر گم شود یا بشکند. ضمن اینکه دیگران از دیدن این وسیله نگران می‌شوند و احساس ناامنی می‌کنند. برای همین فقط باید در فضای باشگاه یا زمین مخصوصش از آن استفاده کنیم.

-بین قهرمانان رشته‌ات از چه کسی الگو می‌گیری؟
خانمی به‌نام سوفیا میرزایی که فقط چند سال از من بزرگ‌تر است و در بعضی مسابقات کنارش حضور داشته‌ام. چندی پیش هم مقام اول کشور را به‌دست آورد. تکنیک‌های خوبی دارد و، چون تفاوت سنی کمی با من دارد، امیدوارم به‌زودی بتوانم خودم را به سطح او برسانم.

- تا‌به‌حال به دلیل خطارفتن تیرت حادثه‌ای اتفاق افتاده است؟
نه. در زمین که هستیم، مقررات مخصوصی داریم. به‌عنوان مثال وقتی اجازه داریم برویم تیر‌ها را از روی صفحه بکشیم که کسی درحال تیرانداختن نباشد. مربی‌هایمان هم مراقب هستند. در کل ورزش بی‌خطری است.

- چه وقت‌هایی تیرت خطا می‌رود؟
در زمان مسابقه که تا حالا نشده است تیرم خارج از صفحه هدف برخورد کند، اما در زمان تمرینات وقتی خسته شوم، این اتفاق می‌افتد.

* این گزارش پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۴۹ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44