کد خبر: ۸۷۷۱
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵

زوج خیّر محله سرافرازان، خانه‌شان را وقف فاطمیه کردند

خانم استیری می‌گوید: در این دنیا ما مالک نیستیم و هیچ چیزی مال ما نیست. خدا می‌خواهد از طریق نعمت‌هایش ما را امتحان کند. ما دست‌های خدا روی زمینیم که باید از انسان‌های نیازمند و دیگران دستگیری کنیم.

فاطمیه خیابان شهیدفکوری‌۴۵، نمادی از جوشش فرهنگی نشئت‌گرفته از دل یک خانواده واقف و خیّر است که به لطف خدا و عنایت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) توانسته است یکی از مراکز شناخته‌شده در این محله و مامنی برای حضور بانوان و الگوی مناسبی برای اهالی این خیابان باشد. افرادی که در این فاطمیه حضور دارند، خدمات خالصانه و ارزنده خود را بی‌ریا و بدون هیچ چشمداشتی به مردم محله ارائه می‌دهند.  

مجموعه‌ای که امروز پایگاه فرهنگی و مذهبی بزرگی در این خیابان شناخته می‌شود، سال‌هاست قدمت دارد و برای اهالی، مکان شناخته‌شده‌ای است. دیوار این فاطمیه با تابلوی کوچکی که بر روی سیمان‌های خاکستری جا خوش کرده است، خبر از غربت حضرت فاطمه (س) می‌دهد.

فاطمیه در نبش بهاران‌۴ واقع شده است و یک زوج توانسته‌اند با اندک سرمایه خود، آن را به نیت حضرت فاطمه (س) ایجاد کنند؛ واقفانی که در این مدت توانستند خیران زیادی را دور خود جمع کنند و با همت آن‌ها به نیازمندان و مستمندانی که درِ خانه آن‌ها را می‌زنند، یاری بدهند.   

 

فاطمه (س) خیلی غریب است

برای آشنایی بیشتر با مجموعه فاطمیه در خیابان فکوری، گفتگویی با خانم استیری، انجام می‌دهیم. وی به نیابت از همسرش که متولی این موقوفه است، ما را همراهی می‌کند. می‌گوید: اینجا به‌خاطر صاحب‌نامش قشنگ است. فاطمه (س) کار خدایی می‌کند، فاطمه (س) خود مشکل‌گشایی می‌کند.

در این دنیا ما مالک نیستیم و هیچ چیزی مال ما نیست. خدا می‌خواهد از طریق نعمت‌هایش ما را امتحان کند. ما دست‌های خدا روی زمینیم که باید از انسان‌های نیازمند و دیگران دستگیری کنیم. وقتی کاری خالص بازوجشد و برای رضای خدا، قشنگ می‌شود و مرزوجدم‌پسند.

او از روز‌هایی که فکر راه‌اندازی این موسسه در ذهنشان خطور کرد، می‌گوید: همیشه برای من و همسرم این سوال وجود داشت که چرا روز‌های دهه فاطمیه این‌قدر در شهر غریب و دردناک است و چرا حضرت فاطمه (س) این‌قدر مظلوم واقع شده‌اند و این عزاداری‌ها کمرنگ است و در شأن بانوی ما نیست. از همان سال‌ها من و همسرم تصمیم گرفتیم با سرمایه اندک خود، محلی را برای گردهمایی و برگزاری برنامه‌های مذهبی به‌خصوص در ایام فاطمیه فراهم کنیم.   

 

زوج خیّر محله سرافرازان که خانه‌شان را وقف فاطمیه کردند

 

فاطمیه‌ای با حدود ۱۰ سال قدمت

خدا هم این نیت و خواسته ما را بی‌جواب نگذاشت و کمکمان کرد تا بتوانیم پارکینگ خانه خود را که ابتدا در بهاران ۱۲ در همین خیابان واقع شده بود، به این کار اختصاص دهیم.

خدا خواست که ما بتوانیم و بکوشیم شعائر اسلامی و امام‌شناسی را بین مردم رواج دهیم. خدا خواست تا ما هم سهمی در کمک به هم‌نوعانمان داشته باشیم و به امور خیریه و فرهنگی و... بپردازیم.

خط ما خط رهبری است و برای برگزاری هرمراسم به‌خصوص کلاس‌های اخلاق، سخنرانانمان را از مکتب نرجس انتخاب می‌کنیم. خوشبختانه در این سال‌ها سخنرانانی به مجلس ما آمده‌اند که پیرو خط فکری رهبری و ولایی بوده‌اند.

امتیاز اصلی که داریم، حمایت مردم از برنامه‌های ما بوده است و اگر غیر از این بود، ما هیچ‌گاه در کارمان موفق نمی‌بودیم. ما از سال ۸۵ فعالیتمان را آغاز کردیم و در‌حال‌حاضر نیز ۶ سال است که به این مکان آمده‌ایم.  

 

کتابخانه‌ای به نام بانوی کربلا

فاطمیه به نام حضرت فاطمه‌زهرا (س) است و کتابخانه نیز به نام خانم حضرت زینب (س). این مجموعه را در منطقه جنوب شهر که هر خیابان و کوچه‌اش به نام یک شهید مزین است، با عشق و علاقه ویژه‌ای که به خانم حضرت زهرا (س) داشتیم، به‌نام فاطمیه تاسیس کردیم و در این راستا توانستیم جوانان و بانوان عزیز را بیشتر به اسلام و مکتب شیعه علاقه‌مند سازیم و فعالیت خود را از بدو تاسیس، با هدف ترویج فرهنگ ناب و ارزشمند فاطمی همراه کردیم.

در سطح این منطقه، مجموعه‌ای تحت عنوان فاطمیه به‌چشم نمی‌خورد؛ به همین دلیل نام این مجموعه را فاطمیه گذاشتیم و امروز این مرکز به قلب تپنده دوستداران فرهنگ فاطمی و علوی تبدیل شده است.

استقبال مردم شهرمان از فعالیت‌های این مجموعه بی‌نظیر است، به‌طوری‌که بیش از چندین هزار نفر را در برنامه‌های ویژه مانند محرم، دهه فاطمیه و شب‌های قدر می‌بینید و این حضور مردم واقعا ستودنی است.

چشم‌انداز فاطمیه، ترویج و نشر فرهنگ ناب و ارزشمند فاطمی است. در این مجموعه با دعوت از هیئت‌های مذهبی و خدمات‌دهی به هیئت‌های منطقه، توانستیم مانند دهه محرم، شهادت حضرت زهرا (س) را در یک دهه (فاطمیه) با اقامه عزا و راه‌اندازی دسته‌جات و توزیع نذور به منظور ترویج فرهنگ فاطمی احیا کنیم.  

خادمان این مجموعه همه از اقشار مردم هستند. الحمد ا... خادمان فاطمی از قشر تحصیل‌کرده جامعه و افراد باتجربه و دارای تخصص‌های مرتبط با اهداف فاطمیه‌اند و همه بدون هیچ‌گونه چشمداشتی، فی‌سبیل‌ا... انجام وظیفه می‌کنند.     

 

یکشنبه‌ها  با درس اخلاق

عشق به شخصیت حضرت زهرا (س) باعث شده که علاقه‌مندان به حضور در چنین مجموعه‌ای روزبه‌روز زیادتر شوند. فعالیت‌های این مجموعه به‌ویژه مراسم هفتگی درس اخلاق آن، چنان توسعه یافته و با استقبال چشمگیر بانوان روبه‌رو شده است که واقعا جای هیچ سوزن انداختن نیست. روز‌های یکشنبه نیز گردهمایی بزرگ بانوان در درس اخلاق است.

روزهای یکشنبه کلاس‌ اخلاق با حضور چشمگیری از بانوان برگزار می‌شود که 70بانی دارد و هر هفته خود بانوان به‌صورت خودجوش، آن را می‌گردانند.

این مجالس، محل استجابت دعاست. روایت‌های زیادی داریم که می‌گوید اگر می‌خواهید دعایتان مستجاب شود، دورهم جمع شوید و دعا کنید. چه بسیار بیماری‌های لاعلاج که در این مجالس درمان شده و چه بسیار مشکلات لاینحل که در این مجالس حل شده است و به‌وفور می‌بینید که در این چندساعت حضور بانوان در این مجالس، ذکر خدا و اهل‌بیت (ع) جاری است و مسائل دینی و اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و... در این مجالس مطرح می‌شود.

یکی دیگر از برکات این مجالس، گریه است که البته بخش کوچک و مهمی از مجلس را به خود اختصاص داده است. برای این گریه‌ها روایات فراوانی داریم؛ یک روایت این است که شیخ‌صدوق در کتاب «عیون‌اخبارالرضا (ع)» جلد ۲، صفحه ۲۶۴ بیان کرده است: «کسی که ذکر مصیبت ما را بکند و بعد بگرید و دیگران را بگریاند، زمانی که در قیامت چشم‌ها گریان است -به‌خاطر اعمال بدش- چشمش گریان نیست.»

روز‌های یکشنبه کلاس اخلاق با حضور چشمگیری از بانوان سراسر شهر در این فاطمیه برگزار می‌شود که این مجلس، ۷۰ بانی دارد و هر هفته خود بانوان به‌صورت خودجوش، آن را می‌گردانند. جمعیتی بالغ‌بر ۵۰۰ نفر در این مجلس حضور می‌یابند.

آن چنان از این کلاس‌ها استقبال می‌شود که فضا برای بانوان کم می‌آید. هر هفته موضوعی خاص درنظر گرفته می‌شود که اگر مناسبتی با ایام شهادت یا ولادت امامی داشته باشد، درباره زندگی‌نامه و اخلاق و رفتار همان امام بحث می‌شود.

علاوه بر این، کلاس‌های تفسیر، تجوید، روخوانی قرآن و مهارت‌های زندگی را نیز داریم که به نحو چشمگیری از آن استقبال می‌شود.   

 

فاطمیه، در نگاهی دیگر

از دیگر فعالیت‌های این مجموعه می‌توان به یاری کردن نیازمندان و حفظ آبروی اقشار متوسط یا محروم جامعه، با دادن وام‌های بدون بهره و کارمزد اشاره کرد که نقش بسزایی در رفع مشکلات اقتصادی مردم جامعه اسلامی دارد.

آموزش در امور فرهنگی و مذهبی و غیر‌مذهبی با توانمند‌سازی اقشار جامعه و برگزاری کلاس‌های تقویت بنیه علمی، ورزشی، اجتماعی و هنری که موجب رشد و پویایی اقشار جامعه می‌شود، از دیگر خدماتی است که در این مجموعه به‌هم‌محله‌ای‌ها داده می‌شود.

خانم استیری در ادامه با بیان اینکه ما بیشتر سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های محلی استفاده کنیم، می‌گوید: در این مجموعه نیز کتابخانه‌ای با نام حضرت زینب (س) دایر است. این کتابخانه حدود ۲۰۰ عضو دارد که با شمارش تعداد اعضای کودک، این آمار به ۲۵۰ نفر می‌رسد.

انواع کتاب‌های درسی و غیر‌درسی و رمان و... در این کتابخانه موجود است. این کتابخانه شامل بخش‌های مختلفی است، حتی بخش کودکان و قصه نیز داریم. باید یادآوری کنیم که این کتابخانه هر روز از ساعت ۹ صبح تا یک بعدازظهر باز است.

اتاق‌های فکری نیز در این کتابخانه ایجاد شده است و کتابدار به‌صورت خودجوش و بدون هیچ چشمداشتی در اینجا کار می‌کند، حتی کتابدارانی با مدرک کارشناسی‌ارشد حاضر هستند در این قسمت فعالیت کنند.

   

زوج خیّر محله سرافرازان که خانه‌شان را وقف فاطمیه کردند

 

سبد غذایی در دست نیازمندان

اهدای سبد غذایی به تعداد ۱۰ خانوار تحت پوشش و بقیه نیازمندان و مستمندان ازجمله کار‌های  هر ماه این مجموعه است. شیوه کار به این صورت است که معتمدان محله، نیازمندان را شناسایی و به مجموعه ما معرفی می‌کنند و ما از این طریق، نیاز غذایی آن‌ها را برطرف می‌کنیم تا آنان دیگر دغدغه سیر کردن شکم خود و خانواده‌شان را نداشته باشند.

متاسفانه متوجه شده‌ایم در بیشتر خانواده‌هایی که در این منطقه زندگی می‌کنند، دختران خانواده‌ها دچار فقر آهن هستند که ما با فراهم کردن موادغذایی لازم برای آن‌ها، این کمبود را جبران می‌کنیم.

اهدای جهیزیه به نوعروسان، یکی دیگر از فعالیت‌های این موسسه است که برای آن‌ها مشکل‌گشایی می‌شود و این کار هم در قالب گردهمایی با خیرانی صورت می‌گیرد که از جای‌جای شهرمان به این مجموعه مراجعه می‌کنند و دست یاری با ما را می‌فشارند.   

 

مهدالرضا در جوار فاطمیه

مهدالرضا یکی از آن بخش‌هایی است که در این موسسه وجود دارد و هر روز ۱۰۰ کودک به‌صورت سه شیفت زیرنظر مربیان زبده و باتجربه آستان قدس فعالیت می‌کنند.

مهدالرضا یکی از آن بخش‌هایی است که در این موسسه وجود دارد و هر روز 100کودک به‌صورت سه شیفت زیرنظر مربیان زبده و باتجربه آستان‌ قدس فعالیت می‌کنند.

برپایی کلاس‌های فرهنگی، برگزاری چند نمایشگاه ازجمله بهداشت، مهدویت و برگزاری کلاس‌های دوباره زندگی، چرم‌سازی، گلدوزی، آشپزی و اعزام هفتگی بانوان به حرم، دایر کردن صندوق مشکل‌گشای حضرت زهرا (س) و تربیت حافظ قرآن زیر نظر استادان زبده و... از دیگر فعالیت‌های این مجموعه است.

مهدالرضا از همان سال‌های بدو تاسیس فاطمیه، در این مکان راه‌اندازی شد. این کانون با یک پیشینه مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی شیوه و عملکرد موسسات مختلف قرآنی پایه‌ریزی شد و با کمک و مشارکت مشاوران آموزش‌و‌پرورش، روشی جدید و پویا و آسان در آموزش قرآن کریم ابداع کرد.

طرح آموزش قرآن با شیوه‌ای منحصر‌به‌فرد، ویژه نونهالان قرآنی گروه سنی پنج‌ساله‌هاست. در این طرح، قرآن به شیوه‌ای فعال و پویا و همراه با شادی و نشاط با استفاده از شعر، داستان، بازی و سرگرمی، متناسب با نیاز‌ها و روحیات کودکان پنج تا شش‌ساله آموزش داده می‌شود و ابتدا با استفاده از علائم آموزشی به‌آسانی آموزش داده شده و در طول دوره‌ای هشت‌ماهه، علائم به‌تدریج حذف می‌شود.  

در این شیوه، خانواده‌ها نیز علاوه بر آشنایی با قرآن و مسائل قرآنی، با کتاب خدا مأنوس شده و به طور غیر‌مستقیم قرآن‌آموزی به خانواده نیز تعمیم می‌یابد. خانواده‌ها از این شیوه آموزشی به‌شدت استقبال کرده‌اند.  
در این طرح، نوآموزان، قرآن را به زبان عربی و با رعایت قواعد و مخارج حروف، بدون مشکل و سختی یاد می‌گیرند و قرائت می‌کنند.  

در این روش، موضوع ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی تحت عنوان آیات و روایات کوتاه با ترجمه‌ای کودکانه، اما کامل، محل توجه خاص قرار دارد. بررسی‌ها و نظر‌خواهی‌هایی که انجام شده است، نشان می‌دهد که معلمان سال اول ابتدایی از دانش‌آموزانی که دوره مهدالرضا را طی کرده‌اند، رضایت کامل دارند؛ چرا‌که بیشتر این دانش‌آموزان با حروف آشنایی دارند و در خواندن، مشکلی ندارند.  

* این گزارش چهارشنبه، ۲ دی ۹۴ در شماره ۱۷۶ شهرآرامحله منطقه ۱۱ چاپ شده است. 

ارسال نظر