کد خبر: ۸۴۵۴
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

تأثیر مثبت آموزش‌های «دوام ثامن»

ماجرای آشنایی محبوبه برجی با گروه «دوام ثامن»‌و آموزش‌های زندگی‌بخش آن به پنج‌سال پیش برمی‌گردد.

حتی تصورش هم سخت است، اینکه ببینی کسی در‌برابر چشمانت دچار حادثه شده است و اگر به دادش نرسی، با گذشت هر ثانیه، به مرگ یا از‌دست‌رفتن سلامتی‌اش نزدیک می‌شود. ماجرا سخت‌تر می‌شود اگر آن فرد، یکی از نزدیکانت باشد.

محبوبه برجی، از ساکنان منطقه‌۳، چنین لحظه‌های نفس‌گیری را از سر گذرانده است؛ وقتی که دختر نوجوانش دچار تشنج شد و اگر او آموزش کمک‌های اولیه را در مجموعه «دوام ثامن» ندیده بود، این اتفاق می‌توانست بهای گزافی برای سلامتی فرزندش داشته باشد.


بی‌تفاوت رد نشدم

ماجرای آشنایی برجی با گروه «دوام ثامن»‌و آموزش‌های زندگی‌بخش آن به پنج‌سال پیش برمی‌گردد. او آن زمان فرمانده بسیج پایگاه خواهران شهید بزم‌آرا واقع‌در محله دروی بود. آگهی برگزاری دوره دوام ثامن را در فرهنگ‌سرای قرآن و عترت دید. می‌توانست بی‌تفاوت از کنار آن رد شود، اما این کار را نکرد. اهمیت این فرصت را درک کرد و درخواست برگزاری دوره را برای اعضای پایگاه مطرح کرد.

حالا اعضای این پایگاه بسیج هم «داوطلب واکنش اضطراری محلات» هستند؛ گروهی که در سراسر شهر امام رئوف برای تبرک‌جستن از نام و یاد ایشان، به اختصار نام دوام ثامن را برگزیده‌اند.


پیشتازی بانوان در آموزش‌ها

اکنون تعداد افرادی که در منطقه‌۳ آموزش دیده و عضو دوام ثامن شده‌اند، ۶۷۴‌نفر است. میزان اشتیاق اهالی منطقه برای داشتن زندگی آگاهانه توأم با ایمنی و سلامتی باعث قرار‌گرفتن منطقه درزمره مناطق سه‌گانه برتر به لحاظ تعداد اعضا در مشهد شده است.

آن‌طور‌که آمار‌ها روایت می‌کنند، ۸۵‌درصد از جمعیت یادشده را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که با‌توجه‌به تأثیر مضاعف آنان در آموزش‌پذیری خانواده‌ها، نوید روز‌های روشنی برای آینده منطقه را می‌دهد. سرفصل‌های آموزشی نیز متعدد است؛ از فوریت‌های پزشکی و اطفای حریق گرفته تا پدافند غیرعامل، مدیریت بحران، اصول کار تیمی، کمک‌های اولیه و آموزش‌های پیچیده‌تر و تخصصی‌تر در این حوزه‌ها.

برجی که حدود بیست‌ماه است به‌عنوان رابط دوام ثامن در منطقه‌۳ فعالیت می‌کند، جزئیات بیشتری درباره دوره‌های مقدماتی تا تخصصی آن، در‌اختیارمان می‌گذارد؛ «برخی از این دوره‌ها مجازی است و برخی حضوری. بعد از دادن آزمون، از هر دوره باید شش‌ماه بگذرد تا گواهی پایان‌دوره صادر شود.

دراین‌بین پاتوق‌های آموزشی مثل پانسمان، نصب چادر امدادی و انواع شیوه‌های حمل مصدوم برگزار می‌شود. همه دوره‌هایی که اشاره شد، رایگان است. برجسته‌ترین استادان از‌سوی اورژانس و سازمان آتش‌نشانی برای تدریس حاضر می‌شوند.

پایگاه منطقه‌۳ در بولوار شهید‌ناصری و در سالن چند‌منظوره مدیریت بحران شهید‌ناصری واقع است، با‌این‌حال داوطلبان در هرجای منطقه که درخواست کلاس بدهند، اگر جمعیتشان به حد نصاب چهل‌نفر برسد، کلاس در همان محله برگزار می‌شود.»

او خطاب‌به کسانی که برای حفظ جان خود و دیگران، مایل‌اند در دوره‌های دوام ثامن شرکت کنند، درباره شرط سنی و راه‌های ارتباطی گروه این‌طور می‌گوید: افراد شانزده‌ساله به بالا می‌توانند با یکی از راه‌هایی که اشاره می‌کنم، به ما بپیوندند. یکی اینکه که با ۱۳۷ تماس بگیرند و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند. راه دیگر هم این است که به نشانی davamsamen@ در روبیکا یا ایتا پیام بدهند.

* این گزارش یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۸ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر