کد خبر: ۷۹۱۷
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳

نگاهی به آیین ۵۰ ساله هییت سرخسی‌ها

هیئت سرخسی‌های مقیم مشهد یک روز مانده به اربعین راهی شهر خود می‌شوند تا در زادگاه خود به عزاداری برای سیدالشهدا (ع) بپردازند. این رسم بیش از ۵۰ سال قدمت دارد.

تعدادی از سرخسی‌های مقیم مشهد یک روز مانده به اربعین راهی شهر خود می‌شوند تا در زادگاه خود به عزاداری برای سیدالشهدا (ع) بپردازند. این رسم بیش از ۵۰ سال قدمت دارد که  هیئت عزاداران حسینیه سرخسی‌های مقیم مشهد آن را انجام می‌دهند.

علی شهبازفر یکی از بانیان این هیئت که هر سال بخشی از هزینه سفر را می‌پردازد و اعضای هیئت را با اتوبوس به سرخس می‌برد، درباره این برنامه می‌گوید: هر ساله به مناسبت اربعین از هیئت ما دعوت می‌شود تا برای عزاداری در این روز به سرخس برویم.

ما هم دعوت را لبیک می‌گوییم و همراه ۵۰ تا ۶۰ نفر از اعضای هیئت با اتوبوس و خودرو شخصی راهی سرخس شده و به حسینیه جوانان این شهر می‌رویم. در روز اربعین با هیئت‌های مذهبی دیگر سرخس همراه می‌شویم و در قالب یک هیئت به عزاداری برای سالار شهیدان می‌پردازیم.

 

دعوت از هیئت‌های مذهبی سرخس

پیرغلام اهل بیت (ع) درباره هدف از انجام این سفر و تحمل سختی‌های پیرامونش می‌گوید: می‌خواهیم کمک کنیم مراسم خوب و باشکوهی در شأن سیدالشهدا (ع) در سرخس برگزار شود. به همین دلیل همیشه همراه خود مداحانی را به این شهر می‌بریم.

دلیل دوم این سفر دعوت از هیئت‌های مذهبی سرخس است تا در سالر‌وز شهادت امام رضا (ع) به مشهد بیایند و میهمان ما در حسینیه سرخسی‌های مقیم مشهد بشوند. شهبازفر ادامه می‌دهد: هیچ مشکل خاصی در طی این سال‌ها به لطف امام حسین (ع) رخ نداده است و تمام اعضای هیئت که اهالی خود سرخس هستند، صحیح و سالم به این سفر رفته و بازمی‌گردند و خود را آماده میزبانی از زائران امام رضا (ع) می‌کنند.

وی می‌افزاید: همه‌ساله حدود ۳۰۰ نفر از سرخس به حسینیه ما می‌آیند و تمام هزینه‌های پذیرایی از آن‌ها را هیئت امنای حسینیه با افتخار پرداخت می‌کنند.

 

قدم‌گذاشتن در راه سید الشهدا (ع)

شهباززاده درباره تأثیرات خدمتگزاری در دستگاه امام حسین (ع) نیز می‌گوید: من از سال ۱۳۴۰ به مشهد آمدم و عضو این هیئت شدم. مرحوم غلامحسین قاسم‌زاده در آن زمان عهده‌دار هیئت بودند و این رسم سفر به سرخس را بنا نهادند.

ایشان زمانی که از سرخس زائر به مشهد می‌آمد، در منزل خود از آن‌ها پذیرایی می‌کرد، تا اینکه با همکاری و مشارکت سرخسی‌های مقیم مشهد توانستیم زمینی در نزدیکی حرم بخریم و یک حسینیه به نام سرخسی‌های مقیم مشهد برپا کنیم.

 

معجزات امام حسین (ع)

شاید بتوان گفت در زندگی بیشتر شیعیان می‌شود اثرات و معجزاتی از امام حسین (ع) را دید که حاجتی از سالار شهیدان گرفته‌اند. این در زندگی افرادی که در این دستگاه خدمت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. با هر پیرغلامی که صحبت کنید، ابتدا از کمک‌های امام حسین (ع) به خود می‌گوید، بعد کار‌هایی را که خودش در این راه کرده است بازگو می‌کند.

شهباززاده هم مانند دیگر پیرغلامان، معجزات زیادی در زندگی از امام حسین (ع) دیده است. پیرغلام اهل بیت (ع) ادامه می‌دهد: در تمام زندگی‌ام از امام حسین (ع) کمک گرفتم، چه زمانی که خودروم در جاده چپ شد و به‌طور معجزه‌آسایی به کسی آسیبی نرسید و چه سرقتی که از فروشگاهم شد. در زمان دزدی، از سیدالشهدا (ع) تقاضای کمک کردم و همین باعث شد به طرز معجزه‌آسایی تمام اموالم به من بازگردد.

بعد از سرقت فقط به یک فروشگاه همکار رفتم و به او گفتم از مغازه من سرقت شده است و به او هشدار دادم که احتیاط بکند. سارقان در شهر به این بزرگی درست به همان مغازه‌ای رفتند که من به او خبر داده بودم و در همان مکان دستگیر شدند.

عضو هیئت امنای حسینیه سرخسی‌ها می‌گوید: خدا را شکر می‌کنم که هرگز در این راه با مشکلی برخورد نکرده‌ایم و من تا زنده هستم در این مسیر حرکت می‌کنم.




* این گزارش سه شنبه ۱۵ آبان سال ۱۳۹۷ در شماره ۳۰۸ شهرآرا محله منطقه ۷چاپ شده است.  

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44