کد خبر: ۷۷۰۹
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

باور طلایی پیش از قهرمانی

نوجوان محله گلشور اعتقاد دارد تقویت روحیه مهم تر از مقام قهرمانی است.

راضیه چابک بیشتر از سه سال است با رشته‌های رزمی همچون تکواندو آشناست و آن را در حد حرفه‌ای تمرین می‌کند. او از یک‌سال پیش وارد رشته دفاع شخصی شد و طی همین مدت توانست مدال طلای استانی را از آن خود کند. او حالا خود را برای حضور در مسابقات کشوری آماده می‌کند.

راضیه به این دلیل رشته دفاع شخصی را انتخاب کرد که ترکیبی از رشته‌های مختلف است. این نوجوان ورزشکار شانزده‌ساله ساکن محله گلشور است و در کلاس دهم تجربی درس می‌خواند. او دوست دارد در تحصیل هم به اندازه ورزش موفق باشد.


- از چه زمانی احساس کردی به ورزش علاقه‌مند هستی؟
یادم می‌آید از بچگی هرجا دعوا می‌شد، کنجکاو می‌شدم آن را تماشا کنم تا ببینم چطور از خودشان دفاع می‌کنند. بعداز مدتی به باشگاهی نزدیک محل سکونتمان رفتم. ژیمناستیک و تکواندو را تا همین سال گذشته انجام می‌دادم تا اینکه پارسال با رشته دفاع شخصی آشنا شدم. اوایل تنها برای شناخت این رشته به باشگاه می‌رفتم، اما بعد تصمیم گرفتم آن را ادامه بدهم.

- حتما تو هم مثل ورزشکاران دیگر دوست داری مربی شوی؟
به مربیگری علاقه‌مندم، اما درس‌خواندن را هم دوست دارم و می‌خواهم اگر شرایطم اجازه بدهد، جراح بشوم و یا حداقل پرستار.


- رشته دفاع شخصی یعنی اینکه قدرت مقابله‌ات با حریف خیلی زیاد باشد؟
مثلا می‌توان با گرفتن گارد در مقابل صورت از آسیب‌دیدن بینی و... جلوگیری کرد، اما اینکه کدام قسمت بدن و چقدر آسیب ببیند تاحد زیادی به خود ورزشکار مربوط می‌شود.

- چقدر در میدان رقابت‌ها به پیروزی خودت امیدوار هستی؟
معمولا با این باور به میدان می‌روم که مبارزه‌ام برای به‌دست‌آوردن مقام و مدال نباشد. برایم سالم بودن روح و جسمم از هر چیزی مهم‌تر است. برخی از ورزشکاران حرفه‌ای ریاضت می‌کشند تا روحشان را تقویت و بزرگ کنند و به نظرم این امتیاز بزرگی است.

- خاطره ورزشی هم از مسابقات داری؟
بله؛ همین چندماه پیش که برای مسابقات استانی رفته بودم، در هر ضربه‌ای که می‌خوردم نگران بودم که بازی را واگذار کنم و به‌همین‌دلیل همه تمرکزم را روی مواردی گذاشتم که می‌دانستم برایم امتیازآور است. بعد‌از سه مبارزه‌ای که انجام دادم، استادم با خوشحالی مرا بغل کرد. راستش اصلا انتظار برنده‌شدن را نداشتم، اما توانستم طلای مسابقات استانی را به دست بیاورم و الان تلاش می‌کنم در مسابقات کشوری هم خوب ظاهر شوم.

- به نظرت بازنده‌شدن خیلی ناراحت‌کننده است؟
معمولا در هر نوع ورزشی دو موضوع مطرح است؛ شکست یا پیروزی. این شکست عوامل مختلفی دارد. یا نقطه ضعف مربوط به خود ورزشکار است که باید به‌دنبال برطرف‌کردن آن باشد یا بی‌عدالتی‌ها و ناداوری‌ها که به نظر من نباید ورزشکار کوتاه بیاید و به‌جای حبس‌کردن خود در منزل و کنار گذاشتن تمرینات، قدرتمندتر از قبل در میدان ظاهر شود.

- تأثیر‌گذاران زندگی‌ات چه کسانی هستند؟
اول از همه پدر و مادرم و بعد هم و مربی و دوستانم. البته به نظر من تلقی‌ای که ورزشکار از خود دارد، بیشترین تأثیر را دارد در اینکه چقدر موفق شود.

ارسال نظر