کد خبر: ۲۹۹۲
۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

کوچه شهید آستانه‌پرست،بازمانده وقف آق‌بابا

حدود 150سال قبل وقف بزرگی در حرم‌مطهر ثبت شد که واقفش مردی به‌نام آق‌بابا بود. کسی‌ که در کوچه و بازار مردم او را با نام «حاج‌آقاجان» می‌شناختند. او که معمار‌باشی بود و صحن آزادی را به دستور علی‌نقی‌میرزا، پسر فتحعلی‌شاه، ساخت، درست در مجاورت همین بنا در پشت باغ‌ رضوان چندهزار متر زمینش را هم وقف امام‌رضا(ع) کرد.

 حدود 150سال قبل وقف بزرگی در حرم‌مطهر ثبت شد که واقفش مردی به‌نام آق‌بابا بود. کسی‌ که در کوچه و بازار مردم او را با نام «حاج‌آقاجان» می‌شناختند. او که معمار‌باشی بود و صحن آزادی را به دستور علی‌نقی‌میرزا، پسر فتحعلی‌شاه، ساخت، درست در مجاورت همین بنا در پشت باغ‌ رضوان چندهزار متر زمینش را هم وقف امام‌رضا(ع) کرد. زمین‌هایی که در سال‌های ابتدایی دهه1350 در جریان خرابی فلکه حضرت به بازار تبدیل و نامش بازارچه حاج‌آقاجان شد. البته این نام با ترور حسین آستانه‌پرست در سال1360 تغییر کرد و در سال1361 به‌نام این شهید شد.

کوچه شهید آستانه‌پرست در ته‌پل‌محله3 با داشتن چندین پارکینگ رایگان از بهترین میان‌برهاست که خیابان آیت‌الله شیرازی را به طبرسی متصل می‌کند.

 

هفتمین فرعی این کوچه با نام «صاحبکار» تابلو خورده‌ است. این نام به محمد‌حسن صاحبکار برمی‌گردد که چهارصد سال قبل با نوشتن وقف‌نامه، حمام و مسجدی از خودش به یادگار گذاشته‌ است. حمام او در طرح نوسازی اطراف حرم مطهر خراب شده، اما مسجد صاحبکار مرمت شده‌ است.

 

درست در انتهای این کوچه بنایی تاریخی وجود دارد که طاق ورودی و ساختمانش دست نخورده است. بنایی به‌نام حسینیه «حوض محمد‌علی‌خان». این حسینیه در تولیت سیداحمد هادیانی است که در ماه محرم و صفر میزبان شبیه‌خوان‌های شهر سبزوار است.

 

 

 

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44