کد خبر: ۱۰۵۵۷
۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

موسیقی، امیرمحمد را شاعر کرد

امیرمحمد فرزادی‌مهر می‌گوید: در اصل، موسیقی، من را به شعر رساند. وقتی در موسیقی با آواز اساتید آشنا شدم، طبع شعرم گل کرد. از قبل زمینه و استعدادش را داشتم، اما موسیقی باعث شد که با حس و حال بیشتری دنبال سرودن شعر باشم.

روز‌های نوجوانی‌اش عجین شده با شعر و موسیقی. امیرمحمد فرزادی‌مهر در شعر و موسیقی دنبال حرفه‌ای شدن و شناخت درست آنهاست. نوجوان محله ولیعصر (عج) ابتدا موسیقی را با گیتار شروع کرد، اما علاقه‌اش را در ساز‌های سنتی پیدا کرد و به سمت تنبور رفت.

این دانش‌آموز پایه یازدهم رشته انسانی، از موسیقی، به شعر رسیده است و به گفته خودش، موسیقی باعث شده که شعر بسراید. در این زمینه الگویش غزل‌های حافظ و اشعار مولانا است. او تاکنون مقام‌هایی هم در این زمینه به دست آورده است.

- چرا گیتار را کنار گذاشتی و به تنبور علاقه‌مند شدی؟
اوایل شناخت کاملی نسبت به ساز‌ها نداشتم. گیتار را بیشتر دیده بودم و در یازده‌سالگی دنبال یادگیری آن رفتم. در چهارده‌سالگی که برای اولین بار و در تلویزیون آوای تنبور را شنیدم خیلی برایم جذاب و دل‌نشین بود. از آن موقع به این سمت گرایش پیدا کردم.

- تنبور بیشتر در غرب کشور رواج دارد و برای ما تاحدی ناشناخته‌تر است.
بله. دقیقا همین‌طور است. ابتدا هم که اسم تنبور را آوردم اطرافیان، چون شناخت کمتری داشتند، مخالفت می‌کردند ولی وقتی آن را یاد گرفتم، خودشان به این ساز علاقه‌مند شدند.

- موسیقی چه تأثیری در روحیه تو داشت؟
من را به مسائل عرفانی و فلسفه و ادبیات علاقه‌مند کرد. چند وقتی است که تصمیم گرفته‌ام به کرمانشاه (مهد تنبور) سفر کنم. ناگفته نماند که ارادت خاصی به حضرت علی (ع) دارم و با خودم نیت کردم اگر در موسیقی به جایی برسم حتما ثنای حضرت علی (ع) را ادامه دهم.

- مدیر مدرسه‌ات گفت شعر هم می‌سرایی.
بله. در اصل، موسیقی، من را به شعر رساند. وقتی در موسیقی با آواز اساتید آشنا شدم، طبع شعرم گل کرد. از قبل زمینه و استعدادش را داشتم، اما موسیقی باعث شد که با حس و حال بیشتری دنبال سرودن شعر باشم.

- کلاس شعر می‌روی؟
نه. در مدرسه نمونه فرهنگ دهخدا معلمان خوبی دارم که از راهنمایی و کمک آنها استفاده می‌کنم و خیلی به پیشرفتم در این زمینه کمک کردند.

- در مسابقات شرکت کردی؟
امسال در پنجمین جشنواره علمی‌پژوهشی پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی، در رشته شعر رتبه برتر ناحیه ۶ را به دست آوردم. کلاس نهم و دهم که بودم در رشته تنبور مقام برتر استانی را کسب کردم. اینها انگیزه‌ای در من ایجاد کرد که با تلاش بیشتری در این عرصه‌ها ادامه فعالیت بدهم.

- در آینده می‌خواهی چه رشته‌ای را ادامه دهی؟
شعر و موسیقی را ادامه می‌دهم، اما رشته تحصیلی‌ام را دوست دارم روان‌شناسی باشد.


* این گزارش چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۰ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44