کد خبر: ۱۰۲۱۸
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

جایگاه ممتاز محمدمهدی جمالی در مداحی

از چهارسالگی مادرم به من شعر یاد می‌داد و من در جمع خانوادگی دکلمه می‌خواندم. پدر و مادرم خیلی تشویقم کردند تا این مسیر را ادامه دهم. در نه‌سالگی در مجمع‌الذاکرین با استاد کفشدارطوسی آشنا شدم.

محمدمهدی جمالی، نوجوان سیزده‌ساله، در سال جاری توانست در رشته مداحی مقام ممتاز استان را کسب کند. این نوجوان ساکن محله بهاران معتقد است برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد، مداحی کار آسانی نیست و یک مداح باید در زمینه کارش، به‌قدر کافی مطالعه داشته باشد و روضه‌هایش بدون منبع نباشد.

او پسر بزرگ خانواده جمالی است و حالا الگویی برای خواهر و برادر کوچک‌ترش شده است. 

 

- چندسال است مداحی می‌کنی؟ چه کسی در این مسیر تشویقت کرد؟
از چهارسالگی مادرم به من شعر یاد می‌داد و من در جمع خانوادگی دکلمه می‌خواندم. پدر و مادرم خیلی تشویقم کردند تا این مسیر را ادامه دهم. در نه‌سالگی در مجمع‌الذاکرین گلشن عسگری با استاد کفشدارطوسی آشنا شدم و این مسیر را ادامه دادم.

- الان بیشتر کجا مداحی می‌کنی؟
از نه‌سالگی که آموزش می‌دیدم، در مدرسه هم می‌خواندم. علاوه‌بر مدرسه در هیئت‌های عاشقانه ثارالله (ع)، هیئت غریب سامرا، هیئت محبان مجتبی (ع) و هیئت شام شهادت می‌خوانم. در برخی از این هیئت‌ها به‌عنوان مستمع حضور می‌یافتم، اما وقتی متوجه می‌شدند مداح هستم، از من دعوت می‌کردند که بخوانم.

- بیشتر دوست داری شبیه کدام مداح بخوانی؟
مداحی جعفر ملائکه را دوست دارم، اما سعی من این نیست شبیه کسی بخوانم.

- به‌جز مداحی به چه چیز‌هایی علاقه داری؟
مکبری حرم و قرائت قرآن در حرم امام‌رضا (ع) را هم انجام می‌دهم. علاوه‌بر آن در محله با بچه‌ها فوتبال بازی می‌کنم و ارتباطم با آنها خوب است؛ برای همین برایشان کلاس مداحی برگزار می‌کنم.

- از کی در حرم امام رضا (ع) می‌خوانی؟
مدتی است در گروه همخوانی نورالرضا (ع) به سرپرستی آقای حسین بازودار، یکی از کارشناسان آموزش‌و‌پرورش، شرکت کرده‌ام. از زمان آشنایی‌ام با ایشان گاهی تلاوت و مکبری در حرم را انجام می‌دهم.

- دوست داری در آینده چه حرفه‌ای را پیش بگیری؟
دلم می‌خواهد درکنار مداحی، معلم شوم و تدریس کنم یا به‌عنوان مهندس به کشورم خدمت کنم.

- به کتاب و کتاب‌خوانی هم علاقه داری؟
من همه‌جور کتاب می‌خوانم، اما چون برای خواندن روضه باید منابع مقتل‌خوانی را مطالعه کرده باشی، بیشتر در همین زمینه کتاب می‌خوانم. یک‌بار در مراسمی روضه می‌خواندم. یکی از مستمعان بلند شد و گفت اشتباه می‌خوانی. کمی محفل به هم ریخت. از او خواستم صبر کند، بعداز روضه سند مطلبم را به او معرفی می‌کنم. پس‌از روضه، سند‌های معتبر را به او و برخی از مستمعان علاقه‌مند معرفی کردم.

در کار مداح، محفوظات مهم است و اینکه بتواند فی‌البداهه از یک روضه به روضه دیگر گریزی بزند و بخواند. این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه همیشه مطالعه کند.

- آرزو داری در کجا مداحی کنی؟
من در حرم امام‌رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) مداحی کرده‌ام. شش بار هم سفر کربلا نصیبم شده است و هر‌بار در نجف و بین‌الحرمین خوانده‌ام. دوست دارم زیارت خانه خدا نصیبم شود و در مدینه منوره و بقیع بخوانم.

* این گزارش شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۱ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44