کد خبر: ۹۴۹۸
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

بهارستان؛ محله کوهستانی مشهد

زمین‌های بهارستان ابتدا به زمین‌های شهرداری معروف بود. با شروع ساخت‌وساز‌ها و تغییرات مکرر، این محدوده به «شهرک صاحب‌الزمان (عج)» معروف شد و اکنون به‌دلیل سرسبزی به نام «بهارستان» نام‌گذاری شده است.

تاریخچه

محله بهارستان تا سال ۱۳۹۰ جزو زمین‌های محله انقلاب بود و بعد از آن با نام بهارستان به‌صورت یک محله مستقل تفکیک شد. محله بهارستان نیز مثل محله انقلاب جزو زمین‌های آستان قدس رضوی بوده و بعد از خرید زمین‌ها در سال ۱۳۶۰ از سوی شهرداری، با قرعه‌کشی به کارکنان این ارگان واگذار شده است.

در ابتدا زمین‌های این محله به‌دلیل اینکه توسط شهرداری خریده شده بود، به زمین‌های شهرداری معروف بود. با شروع ساخت‌وساز‌ها و تغییرات مکرر، این محدوده به «شهرک صاحب‌الزمان (عج)» معروف شد و اکنون به‌دلیل سرسبزی محله و مجاورت با کوه‌های اطراف به نام «بهارستان» نام‌گذاری شده است.

 

بهارستان؛ محله کوهستانی مشهد

 

بافت

محله بهارستان دهمین محله بزرگ مشهد است. این محله ۴۴۰ هکتار وسعت دارد و حدود ۴۱ هزار نفر را در خود جای داده است. تراکم جمعیت در کل این محله ۹۲ نفر در هر هکتار است، اما از آنجایی که فقط ۱۶ درصد محله بهارستان مسکونی است، تراکم جمعیت در بخش مسکونی بسیار زیاد است، چنان‌که این محله هفتمین محله پرجمعیت مشهد است. بیشتر جمعیت محله بهارستان را جوانان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل نرخ باروری نیز در این محله زیاد است.

بیش از ۷۰ درصد محله بهارستان را اراضی بایر شکل می‌دهند. با وجود رعایت زیرساخت‌های شهری در این محله که از اواخر دهه ۶۰ ساخته شده، ریزدانگی منازل را در این محله ایجاد کرده است. بیشتر ساختمان‌های محله بهارستان دو تا چهارطبقه هستند. از قدیم اسکان نیرو‌های خدمات شهری در این محله مشهود بوده است.

 

بهارستان؛ محله کوهستانی مشهد

دسترسی

این محله به خطوط قطارشهری دسترسی ندارد و برای استفاده از این امکان، اهالی باید خودشان را به ایستگاه فرودگاه یا بوستان ریحانه برسانند. بزرگراه شهید سلیمانی و جاده قدیم مشهد-نیشابور از طریق محور‌های قائم و شهید اصلانی برای اهالی در دسترس است.

خطوط اتوبوس‌رانی در محور‌های شهید اصلانی، ثامن و خیابان سپاه در دسترس ساکنان قرار دارد که آنها را به پایانه انقلاب اسلامی و مرکز شهر می‌برد. به‌طور میانگین از هر نقطه محله بهارستان تا ایستگاه اتوبوس ۱۴۷ متر راه است.

 

بهارستان؛ محله کوهستانی مشهد

مسجد قمر بنی‌هاشم

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • مغازه‌های تجاری متنوع و با پراکندگی مناسب در خیابان‌های سپاه و شهید اصلانی نیاز‌های روزمره اهالی را برطرف می‌کند.
  • محله بهارستان هفت مسجد دارد. دراین‌میان، مسجد قمر بنی‌هاشم (حضرت ابوالفضل (ع)) با مساحت ۴۰۰ مترمربع از مساجد مرکزی و فعال محله است و در آن مراسم و جلسات مذهبی، کلاس‌های فرهنگی و آموزشی و بهداشتی مانند ترک اعتیاد، مهارت‌های زندگی و... برگزار می‌شود.
  • این محله شش دبستان دارد.
  • محله بهارستان درمانگاه عمومی ندارد، اما سه درمانگاه در نزدیکی این محله قرار دارد و ساکنان مشکلی جدی بابت دسترسی به مراکز درمانی ندارند. 
  • پارکینگ اتوبوس‌رانی در انتهای خیابان خلج در این محله قرار دارد.

 

بهارستان؛ محله کوهستانی مشهد

 

حدود جغرافیایی

این محله شکلی مستطیلی دارد و از شرق به خیابان شهید اصلانی (صبا)، از شمال و غرب به خیابان خلج محدود می‌شود. محلات انقلاب، سیدی، خلج و ابوذر در همسایگی محله بهارستان قرار دارند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44