کد خبر: ۹۳۵۶
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

در هر هکتار از محله آبشار تنها یک نفر سکونت دارد!

محله آبشار با ۶۷۳ هکتار مساحت، از نظر وسعت پنجمین محله بزرگ مشهد و در عین حال یکی از سه محله کم‌جمعیت مشهد است، به‌طوری که در میان ۱۷۰ محله مشهد رتبه ۱۶۸ جمعیت را داراست.

تاریخچه

محله آبشار از جمله محله‌های تازه تاسیس مشهد است که اراضی آن از سال ۱۳۹۷ وارد بافت شهری شده است. در اوایل قرن چهارده خورشیدی، آستان قدس رضوی مزرعه بازه آبشار که در دامنه کوه‌های جنوبی مشهد قرار داشته را از سالار مؤید مسعودی خراسانی (دومین شهردار مشهد و نماینده مجلس شورای ملی) می‌خرد.

به نوشته عبدالحمید مولوی، عمده اراضی این مزرعه برای میدان تیر به لشکر خراسان اجاره داده شده است. اکنون به واسطه همان روستا و مزرعه اسم محله را آبشار گذاشتند. این محله تا سال‌ها خدماتی از شهرداری دریافت نمی‌کرد و پس از پیوستن به شهرداری منطقه ۸ مشهد، خدمات شهری به آن تعلق گرفت.

 

در هر هکتار از محله آبشار تنها یک نفر سکونت دارد!

 

بافت

محله آبشار با ۶۷۳ هکتار مساحت، از نظر وسعت پنجمین محله بزرگ مشهد است. با این حال این محله یکی از سه محله کم‌جمعیت مشهد است و با تراکم ۱۹/۱ نفری در هکتار، تنها ۸۰۰ نفر را در خود جای داده است و جز محلات خاص مشهد محسوب می‌شود.

این محله به لحاظ جمعیت در میان ۱۷۰ محله مشهد رتبه ۱۶۸ را داراست. بخش زیادی از محله کاربری نظامی و حمل و نقل دارد و بخش مسکونی آن بیشتر معطوف به مجتمع آبادگران و برج‌های مسکونی بلوار نماز است. این محله فقط ۴۴ صدم درصد بافت مسکونی دارد.

حدود ۴۰ درصد آن کاربرد نظامی و اداری دارد که به خاطر وجود مرکز آموزشی ثامن¬الائمه و زمین‌های ارتش در این محدوده است. بلوک‌های مسکونی محله آبشار قطعات ۱۰۰ تا ۲۵۰ متر و بیش از ۵۰۰ متر مربع است.

در این محله بیشتر ساختمان‌‌ها آپارتمانی و به لحاظ تعداد طبقات ۵ تا ۸ طبقه و ۹ تا ۱۲ طبقه است. به نظر می‌رسد این محله بیشتر برای زوج‌های جوان که علاقه به زندگی در ساختمان‌های بلند و ساکت را دارند مناسب باشد و با توجه به دوری از امکانات آموزشی و بهداشتی برای خانواده‌های کهنسال و خانواده‌های دارای فرزند مناسب نباشد.

 

دسترسی

محله آبشار به خطوط قطار شهری دسترسی ندارد و ایستگاه¬های اتوبوس آن در مسیر بزرگراه شهید سردار سلیمانی و بلوار شهید ناصری واقع شده است که با فاصله ۹۳۶ متری و میانگین فاصله زمانی ۱۲ دقیقه آمار خوبی برای آن محسوب نمی‌شود. زندگی بدون داشتن خودرو شخصی در این محله با دشواری¬های زیادی روبرو است.

 

در هر هکتار از محله آبشار تنها یک نفر سکونت دارد!

 

امکانات فرهنگی رفاهی

  • مجتمع آبادگران، ساختمان در حال ساخت ارشاد، مجتمع فرهنگی آیه‌ها، مجتمع مسکونی برج آسمان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، مرکز آموزش ثامن‌الائمه ناجا، مجتمع مسکونی وزرات خارجه، مجتمع فیروزه، آپارتمان‌های نیایش و برج یاقوت و الماس در محله آبشار قرار دارد.
  • این محله مراکز آموزشی ابتدایی ندارد و نزدیک‌ترین دبستان‌ها با فاصله زمانی ۲۰ دقیقه از آن در محلات مجاورند.
  • بوستان طبیعی قلعه سرهنگ در انتهای نماز ۲۷ تنها فضای سبز این محله است که برای رسیدن به آن نیاز به پیمودن میانگین ۱۷ دقیقه و فاصله ۱۳۵۰ متری است.
  • درمانگاه عمومی در این محله وجود ندارد و ۲۱ دقیقه زمان لازم است تا به نخستین درمانگاه در محلات مجاور دسترسی پیدا کرد.
  • تنها مسجد محله نیز در مجتمع فرهنگی آسمان قرار دارد و برای رسیدن به دیگر مساجد باید به محلات همسایه رفت.
  • سالن ورزشی در این محله وجود ندارد. تنها زمین ورزشی در خیابان نماز ۲۸ در سال ۱۳۹۹ افتتاح شده است.

 

در هر هکتار از محله آبشار تنها یک نفر سکونت دارد!

 

حدود جغرافیایی

محله آبشار به شریان‌های ارتباطی بزرگراه شهید سردار سلیمانی، بولوار‌های نماز، شهدای ارتش و شــهید ناصری متصل است. محله آبشار از سمت شمال با محله‌های کوشش، امام خمینی (ره)، شهید بهشتی و پارک کوهسنگی همسایه است. ارتفاعات جنوبی در جنوب محله آبشار قرار دارد.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44