کد خبر: ۹۲۹۰
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

ساخت زائرشهر در طرق اقدام ماندگار شهید رئیسی

دیدم آیت‌الله رئیسی که تازه تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار شده بود، وارد شد. چند‌نفری بودیم که می‌خواستیم نامه‌های خود را تقدیمشان کنیم. به محافظ‌هایشان گفتند فاصله بگیرند تا بتوانند نامه‌ها را بگیرند.

می‌دانست که او برای اقامه نماز شبش به قسمت بالای سر حضرت‌رضا (ع) می‌آید؛ بنابراین از یک ساعت مانده به اذان صبح همراه چند‌نفر دیگر در گوشه‌ای از حرم مطهر آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) ایستاده بود تا او را ببیند. در دلش هیچ‌گونه ترس و اضطرابی راه نداشت.

هر‌چند دقیقه یک‌بار به پاکت نامه داخل دستش نگاهی می‌انداخت و هر بار محکم‌تر از قبل یک حس درونی به او می‌گفت که همه‌چیز درست می‌شود. یک ربع از زمان انتظار او نگذشته بود که آیت‌الله ابراهیم رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، برای خواندن نماز شب حاضر شد. سیدعلی حسینی، ساکن محله طرق، از خاطره آن روز خود می‌گوید.

 

بدون فاصله از مردم

اهالی محله طرق به میزبانی از زائران در خانه‌هایشان معروف هستند. آنها سال‌هاست که بدون هیچ چشمداشتی از مهمانان امام مهربانی‌ها پذیرایی می‌کنند، اما دلشان می‌خواست فضای بهتری برای میزبانی داشته باشند.

حسینی که یکی از معتمدان محله طرق است، می‌گوید: تحقیق کرده بودیم و می‌دانستیم که آستان قدس رضوی، زمینی چهل‌هکتاری در ورودی شهر و درست در محله طرق دارد که مکان مناسبی برای اسکان زائران است؛ بنابراین نامه‌ای نوشتیم تا درخواست خود را به امام جمعه مشهد و تولیت آستان قدس رضوی بدهیم.

حسینی برای دادن نامه به آیت‌الله رئیسی انتخاب می‌شود. از چند‌نفر زمان و مکان خواندن نماز شب تولیت آستان قدس را شنیده بود؛ «همان‌طور‌که در گوشه‌ای از محلی که می‌دانستم عبور می‌کند، منتظر ایستاده بودم، دیدم آیت‌الله رئیسی که تازه تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار شده بود، وارد شد. چند‌نفری بودیم که می‌خواستیم نامه‌های خود را تقدیمشان کنیم. به یاد دارم که به محافظ‌هایشان گفتند فاصله بگیرند تا بتوانند نامه‌ها را بگیرند.»

مدت زیادی از دادن نامه نگذشته بود و برنامه‌ای در محله طرق برپا بود؛ حسینی تعریف می‌کند:سردار سید محمد باقرزاده سخنران مراسم بود. هنگامی‌که او را تا پاویون فرودگاه همراهی کردم، چند مکان برای دفن شهید‌گمنام در محله طرق پیشنهاد کردم، اما سردار با هیچ‌کدام از آن مکان‌ها موافقت نکرد.

 

خوش‌خبری

حسینی یک‌باره به فکر مکانی می‌افتد که هنوز وجود نداشته است؛ «به سردار گفتم قرار است مکانی به عنوان زائرسرا در محله ساخته شود و او با روی باز پذیرفت و گفت بعد از احداث، نقشه را بیاور تا موضوع را بسنجم.»

او هنوز از پاویون خارج نشده بود تلفن همراهش زنگ خورد؛ «خبر خوشی بود. به من گفته شد که آیت‌الله رئیسی از مکان پیشنهادی ما بازدید کرده و موافقت خود را برای ساخت زائرشهر رضوی اعلام کرده است.» 

بعداز گذشت چند هفته در مراسم کلنگ‌زنی، حسینی از نزدیک با آیت‌الله رئیسی درباره میزبانی اهالی طرق از زائران صحبت می‌کند؛ «ایشان در سخنرانی آن روز خود گفت این زائرسرا درمحله‌ای که سال‌ها میزبان زائران بوده‌است، احداث می‌شود.»

حسینی یادآور می‌شود که سال گذشته، اولین شهید‌گمنام هم در زائرشهر رضوی به خاک سپرده شد.

* این گزارش سه‌شنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۹ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44