سال تحصیلی امسال هم با تمام فرازوفرودهایش به پایان رسید. سال تحصیلیای که بیشتر آن در سایه کرونا و درس و کلاسهای آنلاین گذشت. در این بین آنچه که مهم است دانشآموزانی هستند که نهایت تلاششان را میکنند تا بهترین نتیجهها را به دست آورند. به سراغ 8دانشآموز برتر مدرسه متوسطه اول هاشمینژاد3 رفتیم که سال گذشته را با آزمونهای مجازی پشت سر گذاشتند و در المپیادهای مختلف استانی خوش درخشیدند.
محمد گردویی نوجوان سیزدهسالهای است که از دوره ابتدایی به تمرین در زمینه قرآن و اذان مشغول بوده است و هم اکنون نیز جزو برترینهای مدرسه و ناحیه خودش بهشمار میرود. این نوجوان موفق که فرزند ارشد خانواده است، آموزش قرآن را در دبستان امامحسین(ع) شروع کرده است.
گردویی درباره شروع فعالیت قرآنیاش میگوید: مدیر مدرسهمان، آقای علیخانزاده، اهمیت زیادی به معنویات میداد و من هم علاقهمند به قرآن و اذان و حفظ قرآن شدم و خانواده که مشوق اصلیام بود، بسیار حمایتم کرد.
گردویی تلاوت قرآن را از عوامل پیشرفتش میداند و توضیح میدهد: فراگیری و آموزش این دورهها باعث افت درسم نشده، برعکس تلاوت قرآن سبب شده است در درسهایم موفق شوم و اعتمادبهنفس خوبی پیدا کنم و حتی در همین زمینه هم به همکلاسیهایم کمک کنم. چندین نفر از دوستانم را توانستم به سمت قرآن سوق بدهم. بهویژه در این روزها که کرونا رفتوآمدها را کمتر کرده است، وقت بیشتری برای تمرین میگذارم و حتی در مسابقههای مجازی اذان و تفسیر هم شرکت کردم که هنوز جواب مسابقهها نیامده است.
آرمان عطاردی یکی دیگر از دانشآموزان ممتاز مدرسه سمپاد است که توانسته است مقامهایی از جمله هفتم المپیاد علوم، رتبه۲ مدرسه و رتبه۳ منطقه و رتبه۱۷ استان را کسب کند. او همچنین منتخب جشنواره خوارزمی در رشته زبان انگلیسی پایه هشتم، راهیافته به مراحل دوم المپیادهای علوم و ادبیات و ریاضی در پایههای هشتم و هفتم است.
این نوجوان علمی در گفتوگو با ما میگوید: از همان ابتدایی که درس خواندن را شروع کردم، با جدیت درس میخواندم تا اینکه در آزمون مدرسه سمپاد قبول شدم. درسخواندن در مدرسه سمپاد در بین دانشآموزانی که همه در سطح بالایی قرار دارند، کمی متفاوت است. وقت بیشتری را برای درس میگذارم تا بتوانم در کنار سایر دانشآموزان رقابت سالمی داشته باشم.
این دانشآموز موفق بیان میکند: البته اینطور نیست که فقط درس بخوانم و به تفریح یا ورزش نپردازم، بلکه پینگپنگ را هم در کنار درسم تمرین میکنم. به ورزشکردن علاقه دارم، زیرا میدانم برای اینکه بتوانم در درسهایم نتیجه خوبی بگیرم به جسم و روحی سالم نیاز دارم که این فقط در سایه ورزشکردن فراهم میشود.
آرمان از اینکه مدارس امسال بهصورت آنلاین به پایان رسید، رضایت ندارد و میگوید: امسال سال تحصیلی خوبی نبود، دوست داشتم میتوانستم در کنار دوستانم سال تحصیلی را مانند هر سال به پایان میبردیم. کلاسهای درس با حضور معلم و تدریس حضوری تأثیر بیشتری از حضور در کلاسهای مجازی دارد، اما امسال همه امتحانها و مسابقهها مجازی بود. با آنکه ما در مدرسه از این نوع امتحانها در گذشته هم برگزار می کردیم، سرعت کند اینترنت بسیار دردسرساز بود.
ایلیا مولایی امسال پایه هشتم را پشت سر گذاشته است. او علاوه بر اینکه دانشآموزی سختکوش است، توانسته است در 2رشته کاملا متفاوت خوشنویسی و نهجالبلاغه مقام اول را در ناحیه کسب کند.
ایلیا درباره اینکه چه کسی مشوقش در زمینه خط بوده است، میگوید: از کلاس اول دبستان وقتی نوشتن را یاد میگرفتم، معلمم با دیدن خطم تشویقم میکرد که خوب است و حتما کلاس تخصصی برو تا بتوانی این استعداد خدادادیات را شکوفا کنی. از کلاس سوم دبستان زیر نظر استاد «خادویان» مشغول تمرین هستم. تا امروز دورههای مقدماتی تحریر، متوسط و عالی را طی کردهام و اکنون در مرحله عربی نسخ و شکسته آموزش میبینم.
این نوجوان خطاط میگوید: امسال در مسابقات ناحیه مقام اول خوشنویسی را بهدست آوردم. با تعطیلی مدارس بهعلت کرونا همه برنامهها و مسابقهها بهصورت آنلاین برگزار شد، اما هنوز جواب مسابقهها نیامده است که بدانم در کشور چه مقامی بهدست آوردم.
این نوجوان موفق، در رشته نهجالبلاغه هم مقام اول ناحیه را کسب کرده است. وی توضیح میدهد: از سال سوم دبستان با تشویقهای مادربزرگم به معارف و علوم اسلامی علاقهمند شدم و خانوادهام مرا در مؤسسه خاتمالانبیا(ص) ثبتنام کردند و در آنجا با معارف اسلامی و مباحثی از قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه آشنا شدم. بعد آشنایی با نهجالبلاغه بیشتر از قبل شخصیت بزرگوار حضرت علی(ع) را شناختم و به آن حضرت علاقهمند شدم.
این نوجوان خوشذوق از ترکیب خوشنویسی و نهجالبلاغه برایمان توضیح میدهد: از حکمتهای نهجالبلاغه دوسه حکمت را با خط درشت نوشتهام و دورش هم جملههایی از حضرت علی(ع) کار کرده و آنها را قاب گرفته و در منزلمان و منزل خالهام به دیوار آویزان کردهایم.
امیرعلی فلاح دانشآموز پایه هفتم است و در المپیادهای سمپاد زبان، علوم، ادبیات و ریاضی مقامهای رنگارنگ اول تا سوم را بهدست آورده است. او از همان کودکی دانشآموزی کوشا و درسخوان بوده است. به توصیه معلمها که میدیدند او قدرت یادگیری خوبی دارد، به سمت مدارس سمپاد هدایت میشود.
این دانشآموز فعال میگوید: با قبولی در مدارس سپماد نوع درس خواندنم تغییر کرد، زیرا در این مدارس دانشآموزان رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به همین دلیل روزی6 تا 7ساعت درس میخوانم و در کنار آن برای بالارفتن سطح معلوماتم مطالعه جانبی هم دارم.
وی ادامه میدهد: عموم مردم تصور میکنند دانشآموزان سپماد کمی مغرور هستند، درحالی که من اینگونه نیستم و خودم را جدا از دیگران یا برتر از آنها نمیدانم. هر چند که کمی غرور را لازم میدانم، زیرا غرور سبب میشود تا حواست به خودت باشد تا بدانی نگاه دیگران به تو هست، پس باید راه خوب و درست را انتخاب کنی. غرور بیجا بدون شک خوب نیست و اطرافیان را از انسان دور میکند.
امیرعلی فلاح هم مانند دوستانش از اینکه سال تحصیلی با برگزاری کلاسهای مجازی به پایان رسیده است، چندان خوشحال نیست و میگوید: دانشآموز در کلاسهای حضوری مفاهیم را بهتر متوجه میشود. در کلاسهای مجازی باتوجهبه اینکه سرعت اینترنت خوب نیست و قطعی زیادی داریم، کلاسها چندان کیفیت ندارد. با این حال تجربه تازهای بود و ما دانشآموزان باید تلاش بیشتری بکنیم تا بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم.
یکی دیگر از پسران موفق مدرسه، سینا سعیدیپور دانشآموز پایه هشتم است که از مقامهای او رتبه اول ناحیه و مدرسه در مسابقات انشای احکام است.
این نوجوان موفق درباره اولین جرقههای شعرگفتنش میگوید: در کودکی مادرم برایم کتاب زیاد میخواند تا اینکه در نهسالگی شعری درباره حضرت عیسی سرودم و پدر و مادر و اطرافیانم بسیار تشویقم کردند. این سرودهام انگیزهای برای ادامه سرودن و نوشتن متون ادبیام شد.
او ذوق و قریحهاش را از خانوادهاش به ارث برده است و دراینباره ادامه میدهد: عمویم، جواد سعیدیپور، نویسنده و شاعر است. او بیشتر در زمینه داستان کوتاه فعالیت میکند و اولین کتابش، داستان کوتاه «اپرای قورباغههای مردابها»، بود که در نشر اینترنتی هم خیلی از آن استقبال شد.
این نوجوان نویسنده به شعر نو علاقه بسیاری دارد و دراینباره توضیح میدهد: فعالیتم در زمینه شعر نوست و الگویم در شعر نو استاد قیصر امینپور و نیما یوشیج هستند. دلیل گرایشم سبک این استادان در شعر نوست.
سینا درباره خرید کتابهای مورد علاقهاش میگوید: در گذشته که هزینه خرید کتاب اینقدر بالا نبود، هر چند وقت یکبار به کتابفروشی میرفتم و تعداد زیادی کتاب تهیه میکردم، ولی از وقتی که قیمتها نجومی بالا رفته است، بیشتر کتاب الکترونیکی میخوانم یا اگر بخواهم کتاب چاپی بخوانم، از اطرافیان و آشنایان بهصورت امانت میگیرم و مطالعه میکنم.
این نوجوان نویسنده به همسالانش توصیه میکند: از همسنوسالانم میخواهم فقط در حوزه درسی خود را تقویت نکنند و در کنار درس به فکر شکوفایی استعدادهای خودشان هم باشند، زیرا هنگامی که استعداد خودمان را کشف میکنیم، اعتمادبهنفسمان بالا میرود و این امر باعث پیشرفت در زمینههای درسی و اجتماعی هم میشود و موقعیت تحصیلی بهتری هم پیدا میکنیم.
کوروش ارفعی هم در رشته پیانو توانسته است چند سال پیاپی در مدرسه و ناحیه مقام و رتبه اول را کسب کند. این نوجوان هنرمند که از پنجسالگی درحال یادگیری موسیقی است، میگوید: هنگامی که پیشدبستانی بودم، معلمم متوجه استعدادم در این زمینه شد و به پدر و مادرم پیشنهاد کرد که این رشته را در آموزشگاه موسیقی بهصورت حرفهای آموزش ببینم .
کوروش ادامه میدهد: سال اول در آموزشگاه با محتویات موسیقی آشنا شدم و در سال دوم باید سازی را بهصورت تخصصی انتخاب میکردم و از آنجا که به پیانو علاقه داشتم، آموزش تخصصی پیانو را آغاز کردم.
او درباره کسب رتبههای برترش میگوید: به حضور در مسابقات فرهنگیهنری علاقهمند بودم، در این دوره ثبتنام کردم و در پایه هفتم موفق به کسب رتبه اول در مدرسه و دوم در ناحیه شدم و در پایه هشتم نیز در هر 3سطح مدرسه، ناحیه و استان توانستم رتبه اول را بهدست آورم. امسال نیز توانستم در مدرسه و ناحیه رتبه اول را بهدست بیاورم. امسال هم در مسابقات استانی شرکت کردم، البته هنوز نتیجه آزمون مشخص نشده است .
او حسوحالش را از نواختن پیانو توضیح میدهد: لحظههایی در زندگی هر شخصی پیش میآید که خیلی حال و حوصله ندارد، در چنین مواقعی به پیانو روی میآورم و با نواختن آهنگ یا قطعهای که دوست دارم، خیلی آرام و رها از هر مشغله و دغدغه ذهنی میشوم و انرژی بسیار زیادی میگیرم. حتی زمانی هم که درس میخوانم بین ساعتهای مطالعهام برای رفع خستگی برای خودم قطعهای را مینوازم که در ایجاد روحیه و انگیزهام بسیار تأثیرگذار است.
این نوجوان هنردوست درباره آیندهاش توضیح میدهد: به رشته ریاضی بسیار علاقهمندم و تصمیم دارم یکی از رشتههای زیرمجموعه ریاضی را در دانشگاه انتخاب کنم و در کنار آن به موسیقی هم بپردازم .
ایلیا مرتضوی نوجوان پرانرژی و خوشصحبتی است که شور و شعف خاصی در کلامش موج میزند. او امسال مقام اول احکام در پایه هفتم را کسب کرده است. ایلیا میگوید: معلم کلاس دومم مباحث اخلاقی و مذهبی زیادی را برایمان در کلاس طرح میکرد که خیلی برایم جالب و شنیدنی بود و نخستین جرقههای علاقه به دنیای پیرامون و مسائل دینی و معنوی از آنجا در ذهنم روشن شد.
وی ادامه میدهد: همیشه دوست داشتم دنبال ناشناختههای ذهنم بروم. هنگامی که پاسخ سؤالات دینی و مذهبیام را مییافتم، خیلی برایم لذتبخش بود، به همین دلیل به کتابهای دینی و احکام علاقهمند شدم و در دوره ابتدایی تصمیم گرفتم در مسابقات احکام شرکت کنم و از سال سوم ابتدایی تا پایه ششم توانستم در سطح مدرسه و ناحیه مقامهای اول تا سوم را کسب کنم .
این نوجوان با اشاره به اینکه با خواندن جزوهها و کتابهایی که معلمهایش معرفی کردهاند توانسته است مقام کسب کند، میگوید: امسال هم که پایه هفتم بودم، در مدرسه و ناحیه توانستم رتبه اول را کسب کنم، اما بهدلیل شیوع بیماری کرونا هماهنگی درباره مسابقات استانی انجام نشد و متأسفانه مسابقات استانی برگزار نشد .
مهران محمدنژاد، دانشآموز پایه نهم، هم مقام اول احکام را به دست آورده است. این دانشآموز موفق درباره علاقهمندیاش به احکام و قرآن میگوید: باتوجهبه فضای معنوی خانواده و همچنین شرکت در جلسات قرآنی همراه با پدرم، به این فضا علاقهمند شدم و علت دیگر این بود که از همان کودکی پدر و مادرم مرا به نمازخواندن تشویق میکردند. باتوجهبه اینکه در فضای مدرسهام نیز زمینههای گرایش به اینگونه فعالیتها وجود داشت، به رشته احکام جذب شدم و کتابهایی را که در این زمینه بود، مطالعه میکردم.
مهران در پایه پنجم برای محکزدن اطلاعاتش در مسابقات احکام شرکت میکند، اما موفق به کسب رتبه نمیشود. وی توضیح میدهد: چند دوره شرکت کردم و رتبهای نیاوردم، اما در پایه نهم موفق شدم مقام اول را در ناحیه بهدست آورم. البته این موفقیتم در سایه مطالعه کتابهای احکام بود که اطلاعات خوبی در این زمینه بهدست آوردم.
مهران توصیهای به همسنوسالهایش دارد و میگوید: از همسنوسالانم میخواهم که به نماز و مسائل دینیشان توجهی خاص داشته باشند و بدانند که زیربنای تمام خوبیها نماز است.