کد خبر: ۸۳۷۹
۲۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

خانه محمد ثابت مسجد اهالی محله شهید رضوی است

«محمد ثابت» وقتی می‌بیند اهالی محله شان مسجد و پایگاه فرهنگی ندارند با همسرش مشورت می‌کند و قسمتی از خانه اش را برای نماز جماعت و دورهمی فرهنگی جوانان قرار می‌دهد.

این روز‌ها که همه منتظر هستیم تا از ما دعوت تا در امور عام‌المنفعه اعم از فرهنگی، آموزشی و ...  گام برداریم، هستند کسانی که دغدغه‌هایشان اجازه نمی‌دهد دست روی دست بگذارند و همین امر باعث می‌شود که بدون چشم‌داشت مالی و خیرخواهانه برای فرزندان این مرز بوم تلاش کنند.

«محمد ثابت»، معلم بازنشسته آموزش و پرورش است و آخرین مسئولیت فرهنگی‌اش معاونت فرهنگی ناحیه چهار آموزش و پرورش بوده است. او سالیان سال در امر آموزش و پرورش همراه دانش آموزان بوده است که خودش آن‌ها را فرزندان خودش می‌داند و می‌گوید در تربیت علمی آنان زحمات زیادی کشیده است.

او چند ماهی است که ساکن محله آموزگار شده است و فعالیت فرهنگی‌اش را از محله‌اش آغاز کرده است. نکته جالب توجه این است که او فقط چند روز بعد از ساکن شدن در این محله متوجه  می‌شود مسجد و پایگاه فرهنگی برای بچه‌ها وجود ندارد و این کمبود و نیاز فرهنگی را در بچه‌های محله می‌بیند و با مشورت همسرش تصمیم می‌گیرد جلساتی را در منزل خود برگزار کند. از این رو سراغ این فعال فرهنگی رفتیم تا بیشتر با او و انگیزه و اقداماتش آشنا شویم.

 

باید از فرصت‌ها استفاده کرد

محمد ثابت حرفش را اینطور شروع می‌کند: هفت ماهی می‌شود که در محله آموزگار ۲۹ ساکن شده‌ام و به بعد از چند روز فهمیدم متاسفانه در این محله مسجد و پایگاه فرهنگی وجود ندارد.

او از آنجایی که همیشه دغدغه فرهنگی برای دانش‌آموزان دارد در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: همیشه باید از فرصت‌ها استفاده کرد و منتظر نبود تا دیگران سراغ آدم بیایند و پیشنهادی بدهند، من، چون خودم این نیاز را در محله احساس کردم تصمیم گرفتم جلسه‌ای را با عنوان «قرآن و سبک زندگی امام رضا (ع)» راه بیندازم و کار را شروع کنم.

در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: ما در جلسات‌مان بخش‌های مختلفی از جمله حفظ و قرائت قرآن، فراگیری صحیح نماز و همچنین برای اینکه تنوعی در جلسات باشد بیان خاطرات شهدا و داستان، زندگی نامه و احادیث امام رضا (ع) را داریم.  

 

بچه‌ها را جذب کنیم

او از ارتباط نادرست خانواده‌ها با فرزندان گلایه دارد و می‌گوید: متاسفانه هنوز خانواده‌هایی هستند که به دلیل مشغله کاری و عدم اطلاعات کافی در خصوص فضای مجازی و اثرات آن، فرزندان‌شان از آن‌ها فاصله گرفته‌اند و این عدم ارتباط نزدیک، باعث آسیب‌هایی شده است، در صورتی که اولین معلم برای فرزندان، والدین هستند.

او ادامه می‌دهد: تمام تلاشم این بوده است که بتوانم برای جذب بچه‌ها در جلسات ارتباطی دوستانه با آن‌ها داشته باشم و از خانواده‌ها هم خواسته‌ام سعی کنند در کنار فرزندان‌شان باشند نه مقابلشان.

ثابت همچنین در خصوص برنامه‌های آینده خود می‌گوید: اگر به امید خدا جلسات ما گسترش پیدا کند و به لحاظ مکانی حمایت شود، قطعا ما نیازمند نیرو‌های متخصص و جوان‌تر هستیم تا  ارتباط فرهگی خوب و درستی با بچه‌ها صورت بگیرد.

 

توان بر آورده کردن کمترین نیاز بچه‌ها را نداریم

او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: سه رکن اصلی وجود دارد، اول برنامه، دوم مدیریت و سوم عشق و علاقه. به اینجای که کلامش می‌رسد با لبخند اضافه می‌کند: عشق و علاقه را که داریم فقط دو گزینه اول را می‌خواهیم که نیاز به حمایت مسئولان دارد.

این مربی خاطرنشان می‌کند: خدا را شکر حمایت مردم همیشه بوده است. من در همین جلسه کوچک خودمان استقبال بچه‌ها و خانواده‌ها را می‌بینم و ما فقط نیاز به متولی داریم. بچه‌های ما ظرفیت این را دارند که بخواهیم آن‌ها را در مسیر علم و آگاهی قرار دهیم. من نیاز به مسجد، پایگاه فرهنگی و به خصوص ایجاد سالن‌های ورزشی برای اوقات فراغت بچه‌ها را در این منطقه می‌بینم و درخواست دارم مسئولان به این امر در این منطقه توجه کنند.

او با اشاره به کمبود منابع مالی و حمایت‌های معنوی می‌افزاید: بار‌ها بچه‌ها از من در خواست برپایی اردو را داشته‌اند، ولی ما به دلیل ایمکه حمایت نداشتیم نتوانستیم به صورت منظم و کافی این برنامه را داشته باشیم. ثابت همچنین می‌گوید: گاهی احساس می‌کنم حتی توان بر آورده کردن کمترین نیاز بچه‌ها را نداریم؛ مثلا اینکه اتوبوس بگیریم و به صورت دسته جمعی آن‌ها را به حرم مطهر امام رضا (ع) برای زیارت دسته جمعی ببریم.

 

اشتیاق خانواده‌ها

وقتی از او در مورد استقبال اهالی از این کلاس‌ها می‌پرسیم، او با خنده می‌گوید: در ابتدا جلسه را با سه نفر از بچه‌های محله آغاز کردیم، ولی تا امروز به بیش از بیست نفر رسیده‌ایم.

ثابت ادامه می‌دهد: در تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و رسیدن سه ماه تعطیلی، بلاتکلیفی تعدادی دانش‌آموزان بیشتر دیده می‌شد و ما هم جلسه را ادامه دادیم. از این رو جلسات مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفت و آن‌ها هم سعی می‌کردند همکاری داشته باشند و همین، انگیزه من را برای برگزاری جلسات بیشتر کرد، به طوری که حتی برگزاری اردو فرهنگی تفریحی را برای بچه‌های محله در تابستان داشتیم.

او به دیگر برنامه‌هایش اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: یکی دیگر از برنامه‌های‌مان برپایی ایستگاه صلواتی پخش شربت بود که در ولادت امام رضا (ع) با همکاری بچه‌ها و امکانات کمی که داشتیم انجام شد که این برنامه شور و حالی برای بچه‌ها ایجاد کرد.

 

همراهی همسایه‌ها

بیشتر بچه‌هایی که در این کلاس‌ها و جلسات شرکت می‌کنند همسایه‌های دور و نزدیک او هستند. ثابت در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: بضاعت ما کم است و در حال حاضر مکان مشخصی نداریم و به همین خاطر همسایه‌ها همراهی خوبی دارند و جلسات به صورت هفتگی و چرخشی در روز‌های سه‌شنبه به نوبت در منزل همسایه‌ها برگزار می‌شود که این جلسات همزمان با نماز مغرب و عشاء شروع می‌شود و بعد از نماز، تلاوت قرآن و دیگر برنامه‎‌ها داریم. ما برای اینکه بحث رعایت جنسیت را هم داشته باشیم اخیرا با هماهنگی همسرم تصمیم گرفته‌ایم  برنامه برگزاری جلسات را برای دختر خانم‌ها و خانم‌ها در منزل‌مان به صورت مجزا داشته باشیم.

 

‌به خودمان مسئولیت و تکلیف بدهیم

گاهی قرار نیست کار‌های خیلی بزرگی انجام دهیم، بلکه با دادن مسئولیت و تکلیف به خودت  باعث ایجاد انگیزه برای خود و دیگران می‌شوی. این را محمد ثابت می‌گوید و در ادامه صحبت‌هایش در مورد برنامه هایشان در ایام محرم یادآور می‌شود: طی صحبت و مشورتی که با همسایه‌ها داشتیم، تصمیم گرفتیم مراسم عزادری در ایام ماه محرم برگزار کنیم.

برای این کار قسمت پیلوت یکی از ساختمان‌های همجوار را سیاه‌پوش کردیم و همچنین از بچه ها‌ی محله هم دعوت به همکاری کردیم و به آن‌ها مسئولیت دادیم، به طوری که از دانش‌آموز ابتدایی تا مقطع دبیرستان تحت عنوان «خادم الحسین (ع)» پلاکارد‌هایی همراه دارند و این باعث شور و حالی خاص در بین بچه‌ها شد و به این ترتیب ما در ۱۰ شب اول محرم بعد از نماز مغرب و عشاء برگزاری زیارت عاشورا، سخنرانی و مداحی را داشتیم که در منطقه خیلی خوب استقبال شد و در شب آخر هم با همکاری همسایگان، از حاضران با شام پذیرایی کردیم.

 

جنگ هنوز تمام نشده است

این بازنشسته فرهنگی، سابق حضور در جبهه را هم دارد. از او در مورد حضورش در جبهه می‌پرسیم، نفسی می‌کشد و می‌گوید: با فرمان امام (ره) به جبهه رفتم و با فرمان ایشان هم برگشتم. حدود دو سال در جبهه حضور داشتم و بعد به خاطر شرایط شغلی و اینکه باید در سنگر کلاس‌ها و مدارس می‌بودم برگشتم، ولی متاسفانه برادرم در این راه شهید شد.

او نکته کلیدی در زندگی را فرهنگ ایثار و شهادت می‌داند و اینطور می‌گوید: ما باید فرهنگ ایثار را در جای جای زندگی خود و فرزندان و خانواده‌های‌مان قرار و زیبایی‌های دفاع مقدس را در سطح جامعه گسترش دهیم. او در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: جنگ هنوز تمام نشده است، دشمن این بار به فرهنگ ما هجوم آورده است و وظیفه تک تک ماست که برای مراقبت از دین و فرزندان‌مان تلاش کنیم.

 

خانه محمد ثابت مسجد اهالی محله شهید رضوی است

 

با عشق و علاقه انجام وظیفه کردم

از انگیزه‌اش در مورد فعالیت‌های فرهنگی‌اش می‌پرسم و او خیلی محکم می‌گوید: احساس تکلیف می‌کنم. انقلاب به گردن ما حق دارد شهدا رفتند و امروز تکلیف به عهده ما است.

نفسی می‌گیرد و ادامه می‌دهد: اینکه ما فقط کار‌های روزانه و شخصی خود را انجام دهیم کافی نیست، بلکه باید بدانیم وظائف انسانی دیگری در امور فرهنگی و خدماتی به مردم داریم که باید انجام دهیم و این مربوط به افرادی خاص نمی‌شود، بلکه مربوط به تمام اقشار جامعه است. من در این سال‌ها با عشق و علاقه انجام وظیفه کرد‌ه‌ام.  

 

نیاز محله به مسجد

توصیه مقام معظم رهبری این بود که باید کانون‌های فرهنگی را در سطح محلات تقویت کنیم. محمد ثابت با اشاره به این نکته خاطرنشان می‌کند: متاسفانه ما در این منطقه به شدت نیاز به مسجد و پایگاه فرهنگی داریم.

حتی برای برپایی نماز جماعت هم خانواده‌ها باید مسافت دوری را بروند تا به مسجد برسند و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید  با همکاری و حمایت مسئولان، این امر را در منطقه محقق کنیم که بخشی از آن مربوط به همکاری شهرداری است.

من نیاز به مسجد، پایگاه فرهنگی و سالن‌های ورزشی برای اوقات فراغت بچه‌ها را در این منطقه می‌بینم 

از او می‌پرسیم تا به حال برای مطرح کردن این مساله به شهرداری مراجعه کرده است یا نه، می‌گوید: من، چون مدت کوتاهی است ساکن این منطقه شده‌ام هنوز پیگیری نکرده‌ام، ولی همسایه‌های قدیمی‌تر این منطقه می‌گویند مراجعه داشته‌اند و مطرح کرده‌اند، ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

 

اهالی آماده همکاری هستند

او در ادامه صحبت‌هایش اظهار می‌کند: نکته کلیدی که به عنوان یک پیشنهاد عرض می‌کنم و ضروری است، نیاز ما به ابزار و امکانات است که بخشی از آن به مردم و بخشی به مسئولان مربوط می‌شود و این همکاری باید دو طرفه صورت بگیرد.

این فعال فرهنگی تصریح می‌کند: من عمرم را در مسائل فرهنگی گذاشته‌ام و در بسیج که پایگاه اصلی امور فرهنگی است  فعالیت داشته‌ام و طرح‌های زیادی را هم برای اجرا شدن دارم، ولی متاسفانه به دلیل نبود مکان و امکانات از انجام آن باز ماندم و اگر حمایتی از طرف مسئولان در این منطقه صورت بگیرد، خدا را شکر روحیه همکاری در همسایگان هم کاملا دید می‌شود و از طرفی نیاز شدید برای نوجوانان و جوانان در امر تفریحی و فرهنگی احساس می‌شود.

 

حرف آخر

این فعال فرهنگی برای حرف آخر از مسئولان می‌خواهد که او را حمایت کنند و تاکید می‌کند: ما در محله‌مان خدا را شکر انسان‌های با تجربه زیادی داریم که دوست دارند در امور فرهنگی کمک کنند و آمادگی هرگونه همکاری با مسئولان در این زمینه را دارند و امیدارم مسئولان هم با ما همراه شوند.  

* این گزارش پنج شنبه، ۶ آبان ۹۵ در شماره ۲۱۲ شهرآرامحله منطقه ۱۱ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44