کد خبر: ۸۲۴۴
۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

نسرین هروی، عمر و مالش را وقف مردم کرده است

نسرین هروی، مسئول بانوان پایگاه مقاومت بسیج مسجد فاطمه‌الزهرا(س)، برای گسترش بیشتر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و مذهبی در محله‌اش، بخشی از منزل شخصی‌اش را وقف حسینیه کرده است.

بناءزاده| سال‌هاست که چادر همت را بسته است تا در خدمت مردم محله و شهرش باشد. گاهی پله‌های زیادی را بالا و پایین رفته است تا گره‌ای از مشکلی را باز کند و معتقد است هیچ گره‌ای نیست که با کمک کردن و یاری رساندن باز نشود.

رضایت خداوند و خوشنودی مردم برایش مهمتر از هر چیزی بوده است. شاید هیچ تقدیرنامه و قابی از او روی هیچ دیواری نباشد، ولی مهربانی‌هایش در دل‌های زیادی به جا مانده است.

نسرین هروی، مسئول بانوان پایگاه مقاومت بسیج مسجد فاطمه‌الزهرا (س) واقع در بلوار دانش‌آموز است. او مدت ۲۲ سال است که مسئول پایگاه است و فعالیت‌های فرهنگی زیادی تاکنون انجام داده است. ۱۰ سال است عضو هیئت امنا و سرپرست بخش بانوان میقات‌الرضا (ع) است و برای گسترش بیشتر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و مذهبی در محله‌اش، بخشی از منزل شخصی‌اش را وقف حسینیه کرده است.

او سعی داشته با گسترش کمی و کیفی برنامه‌هاش، در محیط اطرافش تاثیرگذار باشد. برای مثال می‌توان به تشویق دختران نوجوان و جوان به استفاده از حجاب، راه‌اندازی صندوق قرض‌الحسنه برای کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه برای نوعروسان و ... اشاره کرد که هر کدام از این کار‌ها می‌تواند در زندگی افرادی تاثیر زیادی بر جای بگذارد.  

 

سال‌های آرامش

نسرین هروی فعالیت‌هایش را از مسجد محل شروع کرد. قبل از به پایان رسیدن کار ساخت منزل شخصی اش، نذر می‌کند که طبقه همکف ساختمان را وقف حسینیه‌ای با نام فاطمه الزهرا (س) کند که باقی الصالحاتی باشد برای پدر و مادرش.

در این باره می‌گوید: وقتی ساختمان تمام شد گفتم تا زمانی که این خانه پا برجا است، این حسینیه برای امور فرهنگی و خیرخواهانه استفاده شود. برای همین  به محضر رفتم و به صورت محضری این کار را انجام دادم.  

وقتی از او پرسیدم که چرا این کار انجام داده‌اید با خوشحالی گفت: این ارثیه‌ای بود که از پدر و مادرم به من رسیده بود و برای اینکه خیراتی برای‌شان باشد این کار را انجام دادم که خوشبختانه از سمت خانواده هم مورد استقبال قرار گرفت.

او در ادامه می‌گوید: من تنها فرزند دختر در خانواده هستم و دو برادر دارم که هر دو پروفسور هستند و در آلمان زندگی می‌کنند که آن‌ها هم بسیار در این راه مرا حمایت کردند و هچنین همسر مهربان و فرزندان دلبندم همیشه مشوق و همراهم بودند.

او آرامشش را سال‌هاست که پیدا کرده است و در موردش این چنین شرح می‌دهد: خدمت به مردم و نیازمندان لذتی دارد که با هیچ چیز در این دنیا قابل مقایسه نیست. همین که تنی سالم دارم و می‌توانم به مردم خدمت کنم بزرگترین نعمتی است که خداوند به من عنایت کرده است و بعد از سلامتی، آرامشی که سال‌هاست در زندگی خود پیدا کرده‌ام.

 

فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، مذهبی و ورزشی

در مورد فعالیت‌های فرهنگی که در حسینیه انجام می‌دهند این طور می‌گوید: ما فعالیت‌های زیادی در زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی از قبیل آشپزی، شیرینی‌پزی، معرق، و...، در زمینه ورزشی از جمله والیبال، بسکتبال، شنا و ... و در زمینه علوم قرآنی از قبیل آموزش احکام، تفسیر قرآن و نهج‌البلاغه داریم که همه به صورت رایگان در خدمت مردم قرار می‌گیرد.

هدف‌مان این است که اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، به این شکل که تمام کلاس‌ها را به طور رایگان برگزار می‌کنیم 

حتی کلاس‌های علوم قرآنی در مسجد هم به علت اینکه مراسم تعزیه در مسجد داریم بیشتر اوقات در حسینیه  برگزار می‌شود. در واقع فعالیت‌هایی که در مسجد و حسینیه انجام می‌شود در یک راستا و با هدف فرهنگی و آموزشی است.

او در ادامه می‌گوید: ما در واقع هدف‌مان این است که  اقتصاد مقاومتی داشته باشیم، به این شکل که تمام کلاس‌ها را به طور رایگان برگزار می‌کنیم و طی آموزش‌هایی که مربیان به ما می‌دهند ایجاد اشتغال‌زایی برای بانوان‌مان داریم. خیلی‌ها بودند که آموزش دیده‌اند و ما تا مبلغ هفت میلیون تومان وام به صورت قرض‌الحسنه به آنان داده‌ایم تا بتوانند کمک خرج خانواده باشند.

 

برگزاری کلاس‌های متنوع در حسینیه

هروی می‌گوید: افتخار آفرینی نوجوانان و جوانان در حوزه ورزشی باعث افتخار من است. بچه‌های ما حدود ۴۵ مدال طلا، نقره و برنز، در رشته‌های مختلف ورزشی درمسابقات استانی و کشوری داشته‌اند که با پشتکار و تلاش و تشویق به ثمر نشسته است.  

او از برگزاری دیگر جلسات در حسینیه می‌گوید: برگزاری جلسات مشاوره و کلاس‌های آموزشی برای زوج‌های جوان  از دیگر برنامه‌های فرهنگی حسینیه است. همچنین برنامه‌های درمانی و معرفی افراد جویای کار به سازمان‌ها و مراکزی که نیاز به نیروی کار دارند.

ما همچنین برنامه حلقه صالحین را داریم که در این حلقه‌ها سعی می‌کنیم صحبت‌هایی در مورد مسائل معرفتی و شناختی برای خواهران داشته باشیم. تا از این طریق سطح آگاهی و فکری شرکت‌کنندگان در جلسات افزایش یابد.

 

نسرین هروی، عمر و مال خود را وقف کارهای فرهنگی کرده است

 

طرح کمک‌رسانی

تهیه جهیزیه برای نوعروسان و مهیا کردن سیسمونی از دیگر کار‌های خیرخواهانه‌ای است که توسط این بانوی فعال فرهنگی و دیگر بانوان فعال محله، در حسینیه انجام می‌شود. از دیگر کارهایشان فراهم کردن وسایل مورد نیاز برای زائرانی استکه در ایام وفات، به خصوص در ماه محرم و صفر به مشهد می‌آیند.

او می‌گوید: ما معمولا در مسجد به مردم اعلام می‌کنیم وسایل  اولیه مثل دمپایی، چادر و وسایل بهداشتی که در منزل دارند را بیاورند برای زائران که از راه دور  می‌آیند و ما سال پیش سرپرستی دو گروه زائران پیاده را برعهده داشتیم و تحت پوشش قرار دادیم.  

هروی در ادامه می‌گوید: ما پرسنلی در حسینیه داریم که در بخش آشپزخانه فعالیت می‌کنند و در مناسبت‌های مختلف وظیفه  تهیه غذا برای افرادی که به مسجد و حسینیه می‌آیند را به عهده دارند. همچنین در ماه مبارک رمضان ما هروز برای ۸۰۰ نفر غذا درست می‌کنیم و به مناطق محروم می‌بریم.  

از دیگر برنامه‌های‌شان برپایی مراسم یادواره شهدا در محله و دعوت از خانواده‌های شهدا در مناسبت‌های مختلف و برگزاری سالگرد شهادت و حتی سالگرد ازدواج برای همسر و خانواده‌هایشان است.

 

فعالیت‌های حسینیه از زبان دیگر بانوان فعال

سراغ چند تن از فعالان در مسجد و حسینیه می‌رویم و می‌خواهیم که آنان هم نظرشان را در مورد فعا لیت‌های صورت گرفته و عملکرد خانم هروی بدانیم.

هنری می‌گوید: من از سال ۱۳۶۱ با خانم هروی همکاری می‌کنم و همیشه در کنارشان بودم. ایشان از نگاه من قابل وصف نیستند، هر موقع تصمیمی برای کارخیر گرفته است محال است که انجام نشود، ایشان بسیار با خلوص نیت در تمام این سال‌ها فعالیت داشته‌اند و به نظر من بهترین برنامه‌ها را در حوزه‌های مختلف ارائه دادند.  

ابراهیم‌پور، مسئول ثبت‌نام پایگاه می‌گوید: من چهار سال است که این مسئولیت را در مسجد به عهده دارم و چیزی که همیشه در پایگاه ما موج می‌زند، یک فرماندهی بسیار قوی و با استعداد جذب نیروی بسیار بالا است.

از وقتی که اینجا آمده‌ام موفقیت‌های زیادی در حوزه فرهنگی در منطقه دیده‌ام. ایشان در بحث حجاب افراد زیادی را با مهربانی به همراه تشویق علاقه‌مند به حجاب اسلامی کرده‌اند و همیشه هدایا و اردو‌های تشویقی بسیار خوبی را با هزینه خودشان برای مراجعان در نظر گرفته‌اند.

تقوایی، مربی بخش صالحین پایگاه فاطمه الزهرا (س) که سابقه همکاری‌اش با هروی به دوران جوانی برمی‌گردد، می‌گوید: مدیریت خوب، اجرای برنامه‌های متنوع، قدرت مدیریت خوب و طبع بلندشان و اینکه با جان و دل فعالیت می‌کنند، از ویژگی‌های ایشان است.

من هیچ وقت ندیده‌ام حاج خانم سلیقه‌ای برخورد کنند. دغدغه ایشان بالا بردن سطح آگاهی زنان در جامعه است. فاطمه میرزادگی، مسئول آشپرخانه حسینیه است و در خصوص فعالیت‌های این بخش می‌گوید: تا امروز سفره‌های بسیار زیادی با هزینه شخصی حاج خانم چه در حسینیه و چه در مسجد پهن شده است. همچنین در حسینیه مراسم‌های زیادی برگزار شده است، از جمله برگزاری جشن عروسی، برای عروس‌های کم توان مالی، برگزاری جشن تکلیف و...  

 

طرحی برای آینده

بار دیگر به سراغ نسرین هروی می‌رویم تا در مورد برنامه‌های آینده‌اش برای ما بگوید: من طرح‌های زیادی را ارائه کرده‌ا‌م که یکی از آن‌ها خدمت‌رسانی به مسجد محله خودمان است.

در این طرح در دو شیفت ظهر و عصر، ۱۲ نفر از بانوان یک ساعت قبل از نماز به مسجد می‌آیند و مسجد را در بخش بانوان تمیز و جانماز‌ها و سجاده‌های نمازگزاران را پهن می‌کنند و تا لحظه‌ای که نمازگزاران حضور دارند در خدمت‌شان هستند. من هر چند مدت یک‌بار به هزینه شخصی از این افراد تقدیر و تشکر  به عمل می‌کنم و اردو‌های تشویقی برایشان در نظر می‌گیرم.  

تعدادی از خانم‌ها هفته‌ای دو بار برای کمک‌رسانی به سالمندان می‌روند و خریدشان را انجام می‌دهند

او ادامه می‌دهد: همچنین در حیطه فعالیت‌های محلی در حال حاضر طرح کمک‌رسانی به سالمندان را در محله داریم. تعدادی از خانم‌ها هفته‌ای دو بار برای کمک‌رسانی به سالمندانی که نمی‌توانند برای خرید از خانه خارج شوند می‌روند و خریدشان را انجام می‌دهند و همچنین آن‌ها را برای زیارت به حرم می‌برند.

این بانوی فعال عنوان می‌کند: یکی دیگر از فعالیت‌های ما، راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه حضرت رقیه (س) بوده است. در این صندوق هر کس هر مبلغی که دوست دارد می‌ریزد و ما پس از جمع‌آوری مبالغ، به کسانی که نیاز دارند وام می‌دهیم.

در حال حاضر موجودی صندوق هشت میلیون تومان است و این مبلغ برای افرادی خاص در نظر گرفته نشده، بلکه برای هر کسی است که نیاز دارد.

او خاطرنشان می‌کند: یکی از طرح‌های بزرگی که در برنامه آینده دارم و امیدوارم که به همکاری شهرداری اجرا شود، طرح ارائه کتابخانه اختصاصی برای بانوان در محله و جذب بیشتر جوانان است و می‌خواهیم که این کار با مسئولیت خودمان صورت بگیرد.

 

باز هم خدا شرمنده‌ام کرد

او می‌گوید به اندازه تمام این سال‌ها خاطره دارد و همیشه معجزات زیادی در زندگی‌اش اتفاق افتاده و تلاش کرده است که اگر کسی نیاز به کمک دارد ناامیدش نکند و همیشه از خدا می‌خواهد که پیش مردم شرمنده نشود.

او یکی از شیرین‌ترین خاطراتش که باعث غافل‌گیری خودش هم شده را این طور به یاد می‌آورد: روزی که فهمیدم زوج جوانی به خاطر نداشتن توان مالی برای خرید وسایل قرار است از هم جدا شوند خیلی ناراحت شدم، از طرفی، چون به تازگی تعداد زیادی جهیزیه درست کرده بودیم پولی برای‌مان نمانده بود. ولی آن روز با خودم گفتم باید به امید خدا کار این دو جوان هم درست شود.

نفسی می‌کشد، سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید: تلفن را برداشتم و به چند نفر زنگ زدم. اینطور بگویم که شب نشده مبلغ جهیزیه درست شد و توانستیم جهیزیه بسیار خوبی آماده کنیم و باز هم خدا مرا پیش بنده‌اش شرمنده نکرد.

* این گزارش پنج شنبه، ۲۰ خرداد ۹۵ در شماره ۱۹۴ شهرآرامحله منطقه ۱۱ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44