کد خبر: ۷۶۳۴
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

بافتنی‌های درمانگر

شیرین باقریان، دانشجوی دکتری و بافنده‌ای کاربلد است. او می‌گوید: گاهی در یکی‌دو ساعت همه لیف‌های پشمی و سایر محصولاتم به فروش می‌رسد و در کل احساس می‌کنم بازاریاب خوبی هستم.

روایت شیرین باقریان و هنر بافندگی برمی‌گردد به کارگاه قالی‌بافی و کاموا‌های پشمی چندرنگش که از دوسال پیش، نگاهش به آن‌ها جور دیگری شد. او وقتی دید کاموا‌های مازاد از بافت فرش‌ها دیگر برای فرش کاربردی ندارد، تصمیم گرفت از آن‌ها استفاده بهینه کند. بهترین بهره از آن‌ها، بافت لیف و زیر‌انداز و پاپوش‌های درمانی بود که این ایده، کار او را رونق داد.

حالا برند خودش را برای کارهایش دارد که دخترش نماد آن را با درخت زیتون سبزی طراحی کرده و نماد ارمغان سلامتی است.



- چه شد که تصمیم گرفتید از اضافه کاموا‌ها لیف و دست‌سازه‌های درمانی دیگر درست کنید؟
چون کارگاه قالی هم داشتیم، درباره خواص درمانی پشم گوسفند خیلی تحقیق کرده بودم. از همان دوسال پیش استقبال از لیف‌ها خوب بود و یک بار همان اوایل کارم مشتری از کشور دیگری داشتم که صدلیف پشمی به من سفارش داد و می‌گفت بیماری پوستی‌ای داشته که با همین لیف‌ها درمان شده است؛ به‌همین‌دلیل این لیف‌ها را خریداری کرد که برای بستگانش ببرد.

این تجربه خودم هم هست؛ هرگاه فرزندانم سرما می‌خورند، از روبالشی و پتوی پشمی برای آن‌ها استفاده می‌کنم و خیلی زود خوب می‌شوند، چون پشم رطوبت و سردی را می‌گیرد.

- فروش کار‌های هنری در دوشنبه‌بازار شهرک راضی شرایط خوبی برای شما ایجاد کرده است؟
در این بازار رفت‌و‌آمد مردم زیاد و فضا وسیع است و از این نظر کار‌های هنری ما بیشتر دیده می‌شود و این‌ها محاسنش است، اما از‌آنجا‌که در زمستان، اینجا محل گرمی نیست و میز مناسب نداریم، نشستن روی زمین برای ساعت‌های طولانی سخت است البته تابستان‌هایش، با همین امکانات هم عالی است. با‌توجه‌به اینکه در این بازار، فرد دیگری تولیدات من را که لیف، زیرانداز، پاپوش و کیف و پتو و روبالشی و گلیم پشمی است ندارد، بازار برای کار‌های من خوب است و بیشتر سودم را از لیف‌ها دارم.

- برای کارتان بازار‌های دیگری هم دارید؟
بله، گاهی وقت‌ها دست‌سازه‌های پشمی را به ادارات یا دانشگاه‌ها و مدارس می‌برم. این مکان‌های سربسته برای فروش تولیدات در این روز‌های سرد سال، بهتر است. لازم نیست یک روز کامل معطل شویم و گاهی در یکی‌دو ساعت همه لیف‌های پشمی و سایر محصولاتم به فروش می‌رسد. در کل احساس می‌کنم بازاریاب خوبی هستم.

- درباره کارگاه قالی‌بافی و درآمد آن هم توضیح دهید.
کارگاهی که داریم با شرکت همسرم مرتبط است و سال‌ها فعال بود تا اینکه خودرومان را برای خرید منزل فروختیم. تا همین چند ماه پیش، سفارش کار را به روستاییانی که می‌شناختیم و در کار بافت فرش تبحر دارند، می‌سپردیم و خانه‌شان را برای بافت فرش تجهیز می‌کردیم؛ هنوز هم اگر بتوانیم وامی برای کارآفرینی بگیریم و وسیله بخریم، کار را ادامه می‌دهیم.

- شما تحصیل می‌کنید؛ قصد دارید در رشته تحصیلی‌تان، دکترای فقه، به کجا برسید؟
تحصیل در این دانش اطلاعات عالی به من داده و نوع نگرش من را به زندگی تغییر داده است. شاید در حال حاضر نتوانم از درسم بهره‌ای ببرم، ولی پس از اتمام دوره دکتری، قطعا آموزش در دانشگاه و سخنرانی در کنفرانس‌ها و سمینار‌ها را انجام خواهم دادم و این دانش را به دیگران انتقال می‌دهم.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
04:00