کد خبر: ۱۳۲۱
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کتابخوان 10 ساله محله کلاهدوز در یک سال 38 هزار صفحه خوانده است

احسان جاوی‌مقدم، نوجوان 10ساله و کتاب‌خوان محله کلاهدوز که علاقه‌اش به کتاب او را با داستان‌ها و دنیاهای متنوعی آشنا کرده است، می‌گوید: کلاس اول در کنار درس، کتاب‌های داستان می‌خواندم و در تمام برنامه‌های کتاب‌خوانی مربوط به مدرسه شرکت می‌کردم. به یاد دارم که همان سال توانستم در یکی از طرح‌های کتاب‌خوانی 38هزار صفحه کتاب بخوانم. گاهی خواندن کتاب را به دیدن برنامه‌های تلویزیون ترجیح می‌دهم.

در حالی که بسیاری از والدین برای جذب فرزندانشان به مطالعه کتاب، شیوه‌های تشویقی مختلفی را امتحان می‌کنند، کودکان و نوجوانانی هستند که خودخواسته کتاب را جزوی از سبک زندگی‌شان می‌دانند؛ مانند احسان جاوی‌مقدم، نوجوان 10ساله و کتاب‌خوان محله کلاهدوز که علاقه‌اش به کتاب او را با داستان‌ها و دنیاهای متنوعی آشنا کرده است.

 

خواندن 38هزار صفحه در یک سال

از کودکی مادرش آموزش حروف را با کمک شعر شروع کرد، طوری که احسان در 4سالگی به خوبی می‌توانست حروف فارسی را ادا کند. علاقه‌اش به کتاب از کلاس اول دبستان بیشتر خود را نشان داد. احسان دراین باره می‌گوید: «کلاس اول در کنار درس، کتاب‌های داستان می‌خواندم و در تمام برنامه‌های کتاب‌خوانی مربوط به مدرسه شرکت می‌کردم. به یاد دارم که همان سال توانستم در یکی از طرح‌های کتاب‌خوانی 38هزار صفحه کتاب بخوانم.»

هر چه زمان گذشت علاقه‌اش به کتاب نسبت به گذشته بیشتر شد و به گفته خودش، کتاب برای او دلچسب‌تر از اسباب‌بازی بود: «گاهی خواندن کتاب را به دیدن برنامه‌های تلویزیون ترجیح می‌دهم. در این بین، کتاب‌های طنز مانند «گردان قاطرچی‌ها»، «خمپاره‌های فاسد» و «رفاقت به سبک تانک» را بیشتر دوست دارم. همچنین به کتاب‌های مجموعه‌ای مانند زندگی‌نامه پیامبران هم علاقه‌مندم و وقتی کتاب را شروع می‌کنم تا تمامش نکنم آسوده نمی‌شوم.»

 

کتاب؛ بهترین هدیه

او کتاب‌ها را با دقت می‌خواند و از خواندن آن‌ها خسته نمی‌شود. وقتی کتابی را شروع می‌کند آنچنان شوق خواندنش را دارد که تا به پایان نرسد رهایش نمی‌کند. 

با کتاب گذر زمان را احساس نمی‌کنم و حتی گاهی با شخصیت‌های داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنم

او می‌گوید: «با کتاب گذر زمان را احساس نمی‌کنم و حتی گاهی با شخصیت‌های داستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنم. به همین دلیل دوست دارم برای تولدم کتاب و بازی‌های فکری هدیه بگیرم.» کتابخانه‌ای در خانه دارد که بیش از 70جلد کتاب را در خود جای داده است. علاوه بر این یک‌سال است که عضو کتابخانه‌ای در محله شده است. 

او در این باره توضیح می‌دهد: «در این مرکز تمام کتاب‌ها گزینش شده است و گروه‌های کتاب‌خوانی نیز فعالیت دارند. زمانی که مدارس برپا بود در آنجا همراه با دوستانم کتاب می‌خواندیم و علاوه بر معرفی کتاب رقابت مثبتی بین ما وجود داشت.»

 

موفقیت‌های پی در پی

مطالعه‌کردن بر روند درس‌های احسان و اعتماد به نفس او تأثیر مثبت گذاشته است. او حالا شاگرد اول کلاس است. ریاضی را دوست دارد و 3سال پیاپی توانسته دیپلم افتخار مسابقات بین‌المللی ریاضیات کانگورو را کسب کند. علاوه بر این در ورزش و قرآن نیز خوش درخشیده است. 

او می‌گوید: «پنج ساله که بودم به مهد قرآن رفتم و از همان زمان تاکنون در حوزه قرائت زیرنظر استادان آموزش دیده‌ام. همچنین جزء30 قرآن را حفظ کرده‌ام. ورزش را هم در 6سالگی با کلاس ژیمناستیک شروع کرده و سپس با فوتبال و شنا به طور جدی‌تر ادامه دادم و حتی در مسابقات آموزش و پرورش در ناحیه موفق به کسب مدال برنز شدم.»

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44