کد خبر: ۱۰۵۳۶
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰

حضور ‌۱۳۰ دانش‌آموز مبتکر در پژوهش‌سرای رباتیک محله دانشجو

مسابقه نجات تخم‌مرغ، ذهن فرد را خلاق می‌کند که چگونه سازه‌ای را بسازد که با قرار گرفتن تخم‌مرغ در آن سازه و پرتاب شدن از ارتفاع ۵، ۱۰ و حتی ۱۵ متری تخم‌مرغ آسیبی نبیند.

وقتی از علم و دانش و اختراع سخن به میان می‌آید، بی‌اختیار ذهن‌ها به سمت خلق کاری خارق‌العاده و فراتر از ذهن هدایت می‌شود.

کار و فعالیتی بی‌نظیر و خاص که شاید مبدّع آن هم انسانی خاص باشد؛ اما واقعیت این‌گونه نیست و تمامی کسانی که اختراعی را به ثبت رسانده، یا طرحی موفق و بی‌نظیر ارائه داده‌اند نیز پشت همین میز و نیمکت‌های چوبی دوران تحصیل ما درس خوانده‌اند، شاید تنها تفاوتشان هم در نوع همتشان یا همان علاقه و پشتکار شبانه‌روزی‌شان است که با توکل به خدا و اراده قوی دنبال کرده و با تمسک به همین سه ضلع طلایی پیشرفت، موفقیتی را به ثبت رسانده‌اند.

 

شرط ورود تنها علاقه است

ورود برای عموم دانش‌آموزان آزاد است. پژوهش‌سرای رباتیک یکی از بستر‌های علمی است که در منطقه ما در محله دانشجو قرار دارد.  این پژوهش‌سرا که با حمایت سازمان آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۶ مشهد فعالیت می‌کند، ۱۰، ۱۲ سالی می‌شود که با دانش‌آموزان سطح منطقه ما آشناست.

شرط ورود تنها علاقه است. از پیش‌دبستانی گرفته تا پیش‌دانشگاهی و حتی سال‌های اول و دوم دانشگاه همه در این پژوهش‌سرا فعالیت دارند. بستر علمی این پژوهش‌سرا و نیز عضویت بیش از ۱۳۰‌دانش‌آموز دختر در این مرکز ما را بر آن داشت تا سری به این مرکز بزنیم.

کبری خواک، مدیر پژوهش‌سرای رباتیک محله دانشجو در باره روند فعالیت و نحوه عضوگیری این مرکز می‌گوید: هیچ شرطی برای سن ورود افراد به این مرکز وجود ندارد، تمام کسانی که به تحقیقات علمی و ساخت و اختراعات علاقه دارند، می‌توانند از آموزش‌های این مرکز بهره ببرند.

او با بیان اینکه این پژوهش‌سرا در بحث تربیت مربی و کار اختصاصی خود در حوزه رباتیک به تمامی علاقه‌مندان در سطح استان خدمت می‌دهد، می‌افزاید: بسیاری از مراکز هستند که تربیت مربی از سوی مرکز ما را درخواست دارند یا پک معروف رباتیک حاوی بسته‌های آموزشی مد‌نظر ویژه هر گروه سنی را از این پژوهش‌سرا درخواست دارند، ما و مربیان و مدرسان ما در این مرکز در این حوزه‌ها نیز  فعالیت می‌کنیم.

او اضافه می‌کند که این پژوهش‌سرا در دو حوزه دختران و پسران فعال  می‌باشد که روز‌های زوج مخصوص دختران و روز‌های فرد مختص پسران است.

خواک با اشاره به فعالیت این پژوهش‌سرا در حوزه‌های مختلف اعم از رباتیک و ساخت سازه زیست‌شناسی رایانه و... ادامه می‌دهد: در سال حدود دو تا چهار همایش عمومی برگزار می‌کنیم و شرط رده‌بندی اعضا در هر حوزه علاقه متقاضی به فعالیت در هر رشته علمی است.

او می‌گوید: حدود ۱۲‌مدرس و مربی در حوزه دختران در این مرکز در رشته‌های مختلف علمی فعال هستند.

مدیر مرکز رباتیک محله ما این را هم تاکید دارد که شروع کار این مرکز با فعالیت‌های عملی و پژوهش است، به عبارتی آموزش‌ها در پژوهش‌سرای رباتیک با کار عملی آغاز می‌شود. دانش‌آموزان مداوم تحت‌پوشش آموزش‌های عملی و تجارب مدرسان علمی این مرکز قرار می‌گیرند.

 

بیش از ۱۳۰‌دانش‌آموز مبتکر در پژوهش‌سرای رباتیک محله دانشجو فعال هستند

 

ورود به جشنواره خورازمی

خواک، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دنبال شده این مرکز را موضوع شرکت طرح‌های اعضا در جشنواره خوارزمی عنوان می‌کند و می‌گوید: برای جشنواره خوارزمی امسال حدود سه طرح را آماده کرده‌ایم و برای هر سه این طرح‌ها امید برنده شدن داریم.

 

از نجات تخم‌مرغ تا پرتاب موشک

اما یکی از فعالیت‌های مهمی که این مرکز در طول سال در کارنامه کاری خود ثبت کرده، موضوع برگزاری مسابقات مختلف علمی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند است.

با آموزش ساخت گلایدر به دانش‌آموزان، می خواهیم ساخت سازه‌های آیرو‌دینامیک را ارائه دهیم

خانم نوشین یکی از مدرسان این مرکز در حوزه فیزیک‌سرای پژوهش‌سرای رباتیک  در‌این‌باره می‌گوید: برگزاری مسابقه نجات تخم‌مرغ و پرتاب موشک یکی از مهم‌ترین مسابقات ما در این مرکز است.

او اساس برگزاری این مسابقات را افزایش وسعت دید علمی دانش‌آموزان عنوان می‌کند و می‌گوید: مسابقه نجات تخم‌مرغ، ذهن فرد را خلاق می‌کند که چگونه سازه‌ای را بسازد که با قرار گرفتن تخم‌مرغ در آن سازه و پرتاب شدن از ارتفاع ۵، ۱۰ و حتی ۱۵ متری تخم‌مرغ آسیبی نبیند.

او با اشاره به مسابقه علمی دیگر با نام پرتاب موشک ادامه می‌دهد: این مسابقه نیز ابتدا با کاغذ،  سپس با فوم و در مرحله آخر به ساخت گلایدر انجام می‌شود. 

این مدرس فیزیک اظهار می‌دارد: در ساخت گلایدر در بحث آموزش‌های تئوری از یک کارشناس ارشد هوا و فضا دعوت به عمل آوردیم تا آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه دهد.

او هدف اصلی اجرای این مسابقات به‌خصوص مسابقه پرتاب موشک در حوزه فیزیک را این‌گونه بیان می‌کند: با این کار در حقیقت قصد داریم به دانش‌آموز آموزش ساخت سازه‌های آیرو‌دینامیک را ارائه دهیم.

این مدرس علمی یک توصیه به دانش‌آموزان و همه دوست‌داران اختراع و طرح و ایده دارد و اینکه در تمامی برنامه‌ها و امور علمی و تحصیلی خود از پروفسور حسابی، پدر علم فیزیک ایران عبرت بگیرند که این پروفسور بزرگ حتی تا آخرین دقایق عمر در بستر بیماری مطالعه می‌کرد.

* این گزارش پنج شنبه، ۲۹ خرداد ۹۳ در شماره ۱۰۲ شهرآرامحله منطقه ۱۱ چاپ شده است.  

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44