کد خبر: ۱۰۳۶۷
۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

محله هاشمیه؛ راسته پرتجمع مشهد

محله هاشمیه از اوایل دهه ۸۰ خورشیدی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرد و اکنون یکی از محلات برخوردار مشهد است. این محله تا اواسط دهه ۶۰ بیشتر بافت روستایی خود را حفظ کرده بود.

ساجدی‌نیا، سیدی| محله هاشمیه از اوایل دهه ۸۰ خورشیدی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرد و اکنون یکی از محلات برخوردار مشهد است، اما پیش از آن تا حوالی سال ۱۳۵۵ این محله جزو محدوده شهری نبود و تا اواسط دهه ۶۰ نیز بیشتر بافت روستایی خود را حفظ کرده بود.

هنوز بسیاری از ساکنان قدیمی هاشمیه، جوی آبی که از وسط کشتزار‌های گندم می‌گذشت را به خاطر دارند. این کشتزار‌ها در انتهای کوچه هاشمیه ۳۳ امروزی قرار داشت، همانجایی که هسته اصلی روستای هاشمیه بود. 

با ساخت بولوار وکیل‌آباد به تدریج بافت هاشمیه از قالب روستایی به بافت مسکونی شهری تبدیل شد و خیابان اصلی محله به نام هاشمیه نامگذاری شد. از آنجایی که اراضی روستای چهارچشمه تا نزدیکی بولوار وکیل‌آباد امتداد داشت، بخشی از محله هاشمیه نیز در اراضی روستای چهارچشمه قرار داشت.

 

محله هاشمیه؛ راسته پرتجمع مشهد

 

بافت

محله هاشمیه با ۱۰۷ هکتار وسعت، ۱۶ هزار نفر را در خود جای داده است. تراکم جمعیتی این محله ۱۵۱ نفر در هر هکتار است که سه برابر میانگین تراکم جمعیتی شهر مشهد است.

هاشمیه با نرخ باسوادی ۹۸ درصد، محله‌ای باسواد محسوب می‌شود. بیشترین کاربری اراضی هاشمیه را بخش مسکونی (۷۶ درصد) و بعد از آن، محور‌های تجاری و درمانی در این محله به خود اختصاص داده‌اند. به تازگی بسیاری از پزشکان مشهد از محله احمدآباد به این محله آمده‌اند و تعداد ساختمان‌های پزشکان رو به فزونی است. 

آپارتمان‌های بالای ۴ طبقه و برج‌های بیشتر از ۸ طبقه در هاشمیه زیاد به چشم می‌خورد و بدلیل رشد ساخت و ساز در این محله، به مرور زمان، شمار خانه‌های ویلایی یک تا دو طبقه کمتر می‌شود.

خیابان هاشمیه چند سالی است مرکز و محور تجمعات مردمی در مناسبت‌های مختلف مذهبی، سیاسی و فرهنگی و ورزشی در مقیاس شهری شده است، اما در مقیاس محلی می‌توان محدوده پارک پیچک یا انتهای هاشمیه ۳۳ را مرکز محله دانست که بسیاری از مدارس محله هاشمیه نیز در این محدوده قرار دارد. 

 

محله هاشمیه؛ راسته پرتجمع مشهد

دسترسی

محله هاشمیه از سمت شمال‌شرقی در بولوار وکیل‌آباد به خط یک قطارشهری در ایستگاه سیدرضی دسترسی دارد. دسترسی به بولوار‌های وکیل‌آباد، پیروزی و فکوری از طریق محور‌های هاشمیه و هنرستان از جمله ویژگی‌های این محله محسوب می‌شود.

هاشمیه از نظر پراکندگی ایستگاه‌های اتوبوس شرایط خوبی دارد، به‌طوری‌که برای رسیدن به نزدیکترین ایستگاه، کافی است میانگین یک دقیقه و ۵۰ ثانیه زمان را پیش‌بینی کنید.

 

محله هاشمیه؛ راسته پرتجمع مشهد

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • بیمارستان تخصصی قلب و عروق جوادالائمه (ع) سال ۱۳۷۹ با هدف ارائه خدمات درمانی در زمینی به مساحت ۹۶۴۵ مترمربع تاسیس شد.
  • بوستان پیچک در هاشمیه ۳۳ را می‌توان به عنوان یکی از مراکز مهم در محله هاشمیه معرفی کرد. علاوه بر این بوستان، وجود بوستان دیگری با نام «بهمن» بین فکوری ۳۴ و ۳۶، میانگین فاصله زمانی برای رسیدن به نزدیکترین نقطه فضای سبز را به ۳ دقیقه و ۲۶ ثانیه کاهش داده است.
  • یک درمانگاه شبانه‌روزی به نام «سینا» در محله هاشمیه فعال است.
  • تنها مسجدی که در حریم محله هاشمیه وجود دارد، مسجد جوادالائمه (ع) در هاشمیه ۳۱ است.
  • دبستان‌های پسرانه مهارت و شهیدان سازگار در محله هاشمیه وجود دارند، اما این محله تنها یک دبستان دخترانه با نام «حضرت زهرا (س)» دارد.

 

محله هاشمیه؛ راسته پرتجمع مشهد

 

حدود جغرافیایی

هاشمیه در همسایگی ۴ محله کوثر، دانش‌آموز، هنرستان و نیروی هوایی قرار دارد. بولوار وکیل‌آباد در شمال و بولوار شهیدفکوری در جنوب این محله، رفت و آمد شهروندان به هاشمیه را تسهیل کرده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44