کد خبر: ۱۰۲۳۶
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲

حفظ قرآن، ثمره یک سال تلاش برای یک عمر زندگی

ابوالفضل علیزاده به تازگی دوره حفظ قرآن را به پایان رسانده است. او می‌گوید: از زمانی‌که شروع به حفظ قرآن کرده‌ام، اخلاقم بهتر شده است و در کل آرام‌تر شده‌ام.

ابوالفضل علیزاده، نوجوان هفده‌ساله محله ثامن، در مسیر قرآنی حرکت می‌کند. او ابتدا سراغ قرائت قرآن رفته، اما شوق حفظ‌کردن آیات، او را در راه حافظ شدن قرار داده است. ابوالفضل به‌تازگی از دوره یک‌ساله طرح ملی حافظان آستان قدس با نام «حافظان نورِ ثامن‌الحجج (ع)» به خانه برگشته و در این مدت موفق شده است بیست‌جزء قرآن را حفظ کند.

- از چه زمانی علاقه‌ات به قرآن کریم بیشتر شد؟
عمویم، محمد علیزاده، جلسه قرآن دارد. در جلساتش شرکت می‌کردم و به‌این ترتیب قرائت قرآن را به‌شکل رسمی از دو سال پیش شروع کردم.

- چه شد که سراغ حفظ قرآن رفتی؟
در مدتی که به قرائت مشغول بودم، به حفظ هم علاقه‌مند شدم. یک سال قبل برای اولین‌بار تبلیغ دوره‌های آموزشی را در اتوبوس دیدم. بعد از مشورت با پدر و مادرم تشویق شدم که سراغ حفظ قرآن هم
بروم.

- چطور در یک سال بیست‌جزء را حفظ کرده‌ای؟
من در طرح «حافظان نورِ ثامن‌الحجج» ثبت‌نام کردم و یک سال در دوره آموزشی این طرح که در شهر کاشمر برگزار می‌شد، شرکت کردم. آنجا به‌صورت فشرده به حفظ آیات مشغول شدیم. حضور در این طرح برای من خیلی مفید بود و توانستم در زمان کمی آیات بسیاری را حفظ کنم.

- قصد داری حافظ کل بشوی؟
بله، به یاری خدا تا شش ماه دیگر دوره را کامل می‌کنم.

- در این مسیر با چالشی هم روبه‌رو بوده‌ای؟
خواندن و حفظ قرآن اصلا سخت نیست و برعکس، بسیار لذت‌بخش است. در دوره حفظ، کتاب تفسیر مبین را هم می‌خوانیم تا معانی و تفسیر آیات قرآن را بهتر متوجه شویم.

- بعد از حفظ آیات قرآن تغییر هم کرده‌ای؟
از زمانی‌که شروع به حفظ قرآن کرده‌ام، اخلاقم بهتر شده است و در کل آرام‌تر شده‌ام. حافظ قرآن بودن باعث می‌شود در تک‌تک رفتارهایمان ملاحظه بیشتری داشته باشیم.

- رفتار دیگران با تو هم فرقی کرده است؟
پدر و مادرم خیلی خوشحال هستند و بعد از بازگشت از دوره یک‌ساله، بنری برای خوشامد‌گویی بالای در خانه‌مان نصب‌کرده بودند. اطرافیان هم احترام ویژه‌ای برایم قائل هستند. به نظر می‌رسد آنها هم متوجه تغییرات اخلاقی و رفتاری من شده‌اند.

- فکر می‌کنی حفظ و قرائت قرآن کجای زندگی به تو کمک خواهد کرد؟
به نظر من، قرآن راه رسیدن به خدا و برای زندگی انسان ضروری است. کتابی پر از دانش و آموزش درست‌کاری است. در حال حاضر به حوزه علمیه امام‌حسن‌عسکری (ع) در خیابان شیخ‌صدوق می‌روم. دلم می‌خواهد بعد از آموزش طلبگی در حوزه، سراغ قضاوت بروم و آنجا بتوانم به دستورات قرآن عمل کنم.

* این گزارش دوشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۱ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44