
جوان محله سجاد عاشق موسیقی سنتی است
هرچند تقویم عمرش بیشتر از ۲۸ بهار را نشان نمیدهد، به اندازه استادی سپیدموی، کولهباری از تجربه را به دوش میکشد و بار رسالت این هنر او را نمیرنجاند. رامین میلانی هرچند جوان است، لطف و صداقت قدیمیها را به زرق و برق و شیرینیهای دنیای مدرن امروز نفروخته و علاقه وی به سنتور و موسیقی سنتی خود گواه این امر است. همکلام با این هنرمند هممحلهایمان شدیم تا در حاشیه کلاس درس از تار و پود هنرش برایمان بنوازد.
از عمران تا سنتور!
نوازنده شهر ما در محله سجاد در آغازین روزهای آذر سال ۶۳ در مشهد دیده به جهان گشود و فارغالتحصیل رشته عمران است. از سال ۷۷ و در ۱۴ سالگی شروع به فراگیری موسیقی و ساز سنتور زیر نظر استادان بزرگ کرده است.
مادرم، مهمترین مشوقم بود
رامین در ارتباط با وضعیت موسیقی در خانواده خود میگوید: در گذشته پدرم سازدهنی میزد؛ دو خواهر کوچکم هیچ کدام اهل موسیقی نبودند ولی خودم در دبستان علاقهمند شدم و با تشویقهای خانواده ساز سنتور را انتخاب کردم.
استاد جوان موسیقی سنتی هممحلهای ما عامل اصلی هنرمندشدنش را مادرش میداند و میگوید: پخش موسیقی سنتی در منزل پدریام در کودکی، دلیل اصلی توجه من به این نوع موسیقی بود. از سال ۷۷ که شروع به کار موسیقی کردم، مادرم مهمترین مشوقم برای این کار بود. این رشته را در ۶ سال اول آماتوری و پس از آن به صورت حرفهای دنبال کردم.
درخشش برزین در جشنواره فجر
رامین از تشکیل گروه «برزین» به سرپرستی امیرحسین اسکندری با اشتیاق فراوان سخن میگوید و در ادامه میافزاید: نوع فعالیت این گروه به لحاظ تمرین، فرم ساز بندی و... فرق میکرد. پس از یک سال تمرین کارمان را به جشنواره فجر ارسال کردیم و بعد از ۲۷ سال که آثار مشهد در جشنواره فجر پذیرفته نشده بود، کار گروه برزین انتخاب شد.
آلبوم «ماه نهفته»، «تا بامداد»، موسیقی سریال «فصل شکیبایی» و فیلم «هجران» از جمله آثار رامین میلانی است
موسیقیهای مبتذل جای موسیقی سنتی را گرفته است
وی که به آموزش موسیقی سنتی نیز اهمیت میدهد، تصریح میکند: تدریس خصوصی را از حدود سال ۸۰ شروع کردم و ۶ ماه در آموزشگاهی در شهر بجنورد به این کار پرداختم. از سال ۹۰ نیز در یک آموزشگاه در محله سجاد آموزش میدهم.
رامین میلانی از ظرفیتهای خوب موسیقی سنتی در مشهد به عنوان دومین کلانشهر بزرگ ایران از نظر جمعیتی صحبت به میان میآورد و میگوید: در حال حاضر آموزشگاهها و گروههای زیادی برای تدریس رشتههای مختلف موسیقی سنتی داریم که هنرمندان بسیار خوبی را به جامعه معرفی میکنند.
وی موسیقی را راهی برای رسیدن به خدا و شناخت دقیق او میداند و میافزاید: البته این موسیقی باید از طریق فطرت انسان، او را به معبود و آفریننده خود نزدیک کند.
میلانی جوان با ابراز ناراحتی از ورود موسیقیهای مبتذل در زندگی جوانهای امروز، ادامه میدهد: این نوع موسیقی فقط باعث برای اختلال اعصاب و ازهمگسیختگی خانواده است و حتی موسیقی اصیل ایرانی را نیز تحتالشعاع خود قرار میدهد.
وی یادآور میشود: موسیقیهای اینچنینی وارداتی از دنیای غرب بوده و با فرهنگ و آیین ما کاملا تفاوت دارد.جوان سنتینواز محله ما با درخواست از مسئولان شهری برای در اختیار گذاشتن محلهایی برای آشناسازی جوانان با موسیقی سنتی ابراز میدارد: جشنهایی که به صورت هفتهای در بوستانهای شهری برگزار میشود، بهترین مکان برای ارائه این موسیقی اصیل به جوانان و جلوگیری از تهاجم فرهنگی دنیای غرب است.
رامین از میان آثار شاخص خود به آلبوم «ماه نهفته»، «تا بامداد»، موسیقی سریال «فصل شکیبایی»، فیلم کوتاه «هجران»، تئاتر «خواب دیدم بیدار شدم» اشاره میکند و میگوید: در محله سجاد متولد و بزرگ شدم و بافت فرهنگی آن را دوست دارم ولی در حال حاضر این محله خیلی تجاری و شلوغ شده و زندگی تحت تاثیر تجاری شدن این منطقه گرفته است.
به محلهام عشق میورزم
وی در ارتباط با نحوه تعامل خود با اهالی محل و همسایگان نیز میگوید: ارتباط من با بچههای سجاد بسیار خوب است به طوری که هر چند روز یکبار در جمعهای دوستانه محلی حاضر میشوم و با آنها به گپ و گفت مینشینم.
این گزارش پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ در شماره ۲۲ شهرآرا محله منطقه یک چاپ شده است