کد خبر: ۱۰۰۸۶
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

وقف کرمانی‌ها برای برگزاری روضه در حرم مطهر رضوی

۵۷ نفر وقفشان را به محرم و صفر گره زده‌اند تا هم‌زمان با این ایام سوگواری، به‌نیت واقف روضه‌ای خوانده شود. در این بین ۵ نفرشان کرمانی هستند.

زائران زیادی با پاگذاشتن به حرم امام‌رضا (ع) همه یا بخشی از اموالشان را به سلطان خراسان هدیه کرده‌اند. از بین آنها ۵۷ نفر وقفشان را به محرم و صفر گره زده‌اند تا هم‌زمان با این ایام سوگواری، به‌نیت واقف روضه‌ای خوانده شود.

در مرور وقف‌نامه‌های این شماره نگاهی انداختیم به وقف‌های زائران کرمانی که شامل پنج نفر می‌شود.

 

یادگار‌های به‌جامانده از کرمانی‌ها

یکی از قدیمی‌ترین موقوفاتی که در آن به برگزاری مراسم عزاداری برای شهدای دشت نینوا در محرم و شهادت امام‌رضا (ع) در ماه صفر اشاره شده، موقوفه محمدحسین الشریف است. او سال ۱۲۵۴ قمری یک ونیم دانگ از مزرعه حسین‌آباد دریاچه (اطراف شهر کرمان) را وقف امام‌رضا (ع) کرده است.

آن‌طور که در موقوفه او قید شده است، یک ثلث از درآمد موقوفه پس از کسر حق‌التولیه، به هر نحو که متولی صلاح بداند، در اطراف حرم‌مطهر و مسجد گوهرشاد در ماه محرم‌و‌صفر برای عزاداری خامس‌آل‌عبا و فرزندش امام‌هشتم (ع) خرج شود. همچنین خرج درآمد دو ثلث دیگر به خود آستان‌قدس سپرده شده است.

درست هفت سال بعد از این واقف، سیدعلی فرزند سیداسماعیل در سال ۱۲۶۱ قمری، از کرمان وقفی به‌نام امام‌رضا (ع) می‌کند. در موقوفه او قید شده است نیم‌دانگ از ۹۶حبه مزرعه طهماسب‌آباد، پس از کسر حق‌التولیه و سایر مخارج به سه بخش تقسیم شود. با یک ثلث از آن مجلس عزای شهادت امام‌رضا (ع) در خانه واقف، واقع در بازار خواجه کرمان برپا شود.

این واقف همچنین تأکید کرده است که اگر امکان برپایی مجلس در خانه نبود، هر کجا که متولی صلاح بداند، انجام شود.

در موقوفه دیگری که نام کرمان دارد، علی رضایت‌بخش‌راوری ۱۳.۵ سهم مشاع از کل ۹۶ سهم شش‌دانگ یک قطعه باغ مشجر در شهر راور را وقف امام‌رضا (ع) کرده است. در این موقوفه که به سال ۱۴۲۰ قمری نوشته شده است، طبق نیت واقف، درآمد حاصل از آن برای برگزاری جشن میلاد و پذیرایی از سوگواران شهادت امام‌رضا (ع) باید خرج شود.

به‌نام شهر کرمان موقوفه دیگری نیز هست که بازهم نام راور در آن تکرار شده است. این موقوفه متعلق به ابراهیم محی‌الدینی‌راوری است. او سال ۱۴۲۰ قمری یک سهم و یک‌چهارم سهم از ۱۴۷۰سهم شش‌دانگ قنات رق‌آباد در راور کرمان را وقف آستان‌قدس‌رضوی کرده است.

طبق نیت واقف، بعد از کسر هزینه‌ها، از محل درآمد این موقوفه باید برای جشن ولادت و مراسم شهادت امام‌رضا (ع) با پذیرایی از عزاداران هزینه شود.

آخرین فرد کرمانی موجود در این فهرست حسن رستمی‌راوری است. او هم در سال ۱۴۲۰ قمری یک سهم از کل ۱۴۷۰سهم شش‌دانگ قنات رق‌آباد راور کرمان را وقف امام‌رضا (ع) کرده است. او هم مثل دو راوری دیگر قید کرده است از محل موقوفه او برای جشن ولادت امام‌رضا (ع) و شهادت ایشان با پذیرایی از سوگواران هزینه شود.

* این گزارش پنج‌شنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۰ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44