کد خبر: ۱۰۰۱۹
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

کوچه معلم ۴، معبر خیاط‌باشی

خیابان معلم ۴ که به نام ابوالفضل بیهقی، مورخ معروف ایرانی، نام‌گذاری شده است، روزی محل کسب پررونقی برای خیاطان بود.

از آن هفت‌هشت دربند مغازه خیاطی، هنوز چهاردکان کوچک خیاطی به جا مانده است و از آن خانه‌های ویلایی دراندشت هم چندبنای رنگ‌ورورفته! این داستان تغییر هویت یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های منطقه ۱۱ است؛ خیابان معلم ۴ که به نام ابوالفضل بیهقی، مورخ معروف ایرانی، نام‌گذاری شده است. این مسیر روزی محل کسب پررونقی برای خیاطان بود که بیشتر هم تعمیر لباس انجام می‌دادند. حالا هم خیاطان در این خیابان سرسبز فعالیت دارند، اما نه به شور و هیاهوی سابق.

معبر خیاط‌باشی کوچه معلم ۴
تعطیل‌شدن دو مدرسه دولتی بزرگ آزادشهر در سال‌های گذشته باعث شده است مدارس غیرانتفاعی بسیاری در محله و در این خیابان‌های فرعی فعالیت خود را آغاز کنند، ازجمله سه‌مرکز در خیابان معلم ۴.

معبر خیاط‌باشی کوچه معلم ۴

در این خیابان، معدود خانه‌های ویلایی به چشم می‌خورد، خانه‌هایی که به‌واسطه متراژ زیاد و داشتن چند‌اتاق حالا در‌اختیار مراکز فنی‌وحرفه‌ای یا آموزشگاه‌های هنری قرار گرفته است.

معبر خیاط‌باشی کوچه معلم ۴

هادی خسروی جزو معدود خیاطانی است که در پیچ‌و‌خم بازار در معلم‌۴ ماندگار شده است. او بیست‌سال است در اینجا دوخت‌و‌دوز می‌کند. هادی‌آقا اجاره‌های ۴۰‌هزارتومانی تا ۴۰‌میلیونی مغازه‌ها در این سال‌ها را به خاطر دارد.



معبر خیاط‌باشی کوچه معلم ۴

هرچه بازار در این خیابان قدیمی افول کرده، ساخت‌وساز رونق گرفته است. به هر سمت کوچه نگاهی بیندازید، یا ساختمانی سربه‌فلک‌کشیده، چشم شما را می‌گیرد یا آپارتمانی درحال احداث است.

معبر خیاط‌باشی کوچه معلم ۴

یازده‌درخت توت با عمر بیش از چهل‌سال در این معبر به چشم می‌خورد، درختانی که توسط چند کارمند اداره دارایی که اوایل دهه‌۶۰ در اینجا ساکن شده بودند، کاشته شد.



* این گزارش پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۱ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44