کد خبر: ۹۷۹۸
۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

نقاشی‌های آبکی با هدف مصرف بهینه آب

فاطمه پوراسماعیل چندین کاغذ نقاشی آورده که در آن روش‌های درست و غلط استفاده از آب رسم شده است و بچه‌ها باید روش‌های درست را رنگ‌آمیزی کنند.

شنبه‌ای که گذشت، بانوان محله خاتم‌الانبیا (ص) همراه کودکانشان در مسجد خاتم‌الانبیا (ص) دورهم جمع شدند تا روش‌های بهینه مصرف آب را آموزش ببینند. در این برنامه شاد و دوساعته، ابتدا موضوع بحران آب و روش‌های مصرف بهینه آب برای مادران تشریح شد و بعد از آن هم نوبت به کارگاه نقاشی و بازی‌های متنوع رسید که در آن کودکان با روش‌های صحیح استفاده از آب آشنا شدند.

 

 

ساده نگذریم

در بخش اول برنامه کارشناس آموزش اداره آب‌وفاضلاب مشهد با خانم‌های خانه‌دار درباره روش‌های مصرف بهینه آب گفتگو می‌کند. زهرا پوراسماعیل سعی می‌کند با هم‌فکری حاضران در جلسه، بحران کم‌آبی را ساده و قابل درک بیان کند. برای همین صحبت را با سؤال و جواب شروع می‌کند و می‌پرسد: خانم‌ها چه روشی را سراغ دارید که در خانه آب را درست مصرف کنیم؟

خانم عرب که همراه با فرزندش در این نشست حضور دارد، می‌گوید: به‌نظر من در زمان شست‌وشوی ظرف‌ها و استفاده از سرویس بهداشتی آب زیادی هدر می‌رود و می‌توانیم با مدیریت این موضوع به بهبود مصرف آب کمک کنیم.

پوراسماعیل با تأیید حرف‌های عرب ادامه می‌دهد: سه دقیقه زمان کمتر در استحمام، روزی دو ساعت استفاده کمتر از کولر‌های آبی و استفاده از فلاش‌تانک‌هایی که حجم آب کمتری می‌گیرد، می‌تواند بخشی از مشکل کم‌آبی شهر و محله‌مان را حل کند. اینها موضوعاتی است که خیلی ساده از کنار آنها می‌گذریم. 

 

پولش را می‌دهیم!

بهجت حسینی، یکی دیگر از همسایه‌ها، وارد بحث می‌شود و می‌گوید: همسایه ما همیشه خودرو را در کوچه می‌شوید و از اول تا آخر شست‌وشو هم شیر آب باز است. یکی‌دو بار همسرم به او تذکر داد، ولی با این جمله تکراری روبه‌رو شد که «پولش را می‌دهیم».

پوراسماعیل در جواب او توضیح می‌دهد: هزینه قبض آب برای ما خیلی کم است و شاید برای همین دلمان نمی‌سوزد. ما برای هر مترمکعب آب که مصرف می‌کنیم، فقط ۲ هزارو ۸۰۰ تومان می‌پردازیم که این رقم با قیمت واقعی آب از زمین تا آسمان فاصله دارد. کاش متوجه باشیم که هدردادن آب، تهدید زندگی فرزندان ما در آینده است.

 

با یک لیوان آب مسواک می‌زنم

بعد از کلاس آموزشی بانوان و یادگیری روش‌های صحیح مصرف آب، نوبت به بازی بچه‌ها می‌رسد. فاطمه پوراسماعیل چندین کاغذ نقاشی آورده که در آن روش‌های درست و غلط استفاده از آب رسم شده است و بچه‌ها باید روش‌های درست را رنگ‌آمیزی کنند. هرکسی هم که بتواند این کار را انجام دهد، یک کتاب داستان جایزه می‌گیرد.

بچه‌ها چندنفر چندنفر دور هم حلقه می‌زنند و شروع می‌کنند به نقاشی‌کردن. برخی از بچه‌ها همه شکل‌ها را رنگ می‌کنند که با تذکر پوراسماعیل مواجه می‌شوند. برخی دیگر، اما دقت بیشتری دارند و مدادرنگی‌ها حواس آنها را پرت نکرده است.

محمدرضا، حسین، متین، آیلا و محسن از جمله کودکانی هستند که نقاشی‌ها را درست رنگ‌آمیزی کرده‌اند. درمیان آنها آیلا می‌گوید: من شب‌ها با یک لیوان آب مسواک می‌زنم و شیر آب را باز نمی‌گذارم، برای همین نقاشی را هم درست رنگ کردم و حالا جایزه گرفتم.

* این گزارش چهارشنبه ۳ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۹ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44