کد خبر: ۸۷۷۶
۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷

مراسم ۱۸ ساله عَلَم گردانی هیئتی‌های مشهد در شب قدر

عَلَم گردانی در نخستین سال با سه علم آغاز شد و پس از هجده سال با علم‌های بسیاری به‌سمت حرم رضوی حرکت می‌کنند. روز عاشورا و شب شهادت امام‌علی (ع)، زمان این دسته‌روی است.

هیئت عزاداران و نوحه‌سرایان انصارالمهدی (عج) از سال ۱۳۷۹ به‌همت محمدرضا آشوری در خیابان شهید سلیمانی‌منش ۸ تشکیل و در سال ۱۳۸۱ به‌صورت رسمی ثبت شده است. این هیئت در ابتدا به‌دلیل نداشتن مکان ثابت، مراسم‌هایش را در منازل هیئتی‌ها برگزار می‌کرد تا اینکه خانواده آشوری در خیابان شهید‌سلیمانی‌منش منزلی می‌خرند و زیرزمین منزلشان را به هیئت اختصاص می‌دهند. از سال ۱۳۸۱ دسته‌روی به‌سمت حرم رضوی را شروع کرده‌اند.

این حرکت در نخستین سال با سه علم آغاز شد و پس از هجده سال با علم‌های بسیاری به‌سمت حرم رضوی حرکت می‌کنند. روز عاشورا و شب شهادت امام‌علی (ع)، زمان این دسته‌روی است.

مراسم ۱۸ ساله عَلَم گردانی هیئتی‌ها در شب قدر

قدیمی‌ترین علم این هیئت در سال ۱۳۸۰ خریده شده است. آن سال هیئتی‌ها تصمیم می‌گیرند که در روز عاشورا دسته‌ای داشته باشند که به‌سمت حرم رضوی حرکت کند. در نتیجه پولی جمع‌آوری و اولین علم خریده می‌شود. حالا این هیئت دو علم دارد که در مراسم‌های مختلف از آن استفاده می‌شود.

مراسم ۱۸ ساله عَلَم گردانی هیئتی‌ها در شب قدر

سعید صابری مسئول دمامه‌زن‌هاست. او از پنج سال قبل به‌دلیل علاقه‌ای که به دمامه داشته، آن را از بوشهری‌ها آموزش می‌بیند. حالا پنجاه دمامه دارند که افراد مختلف آن را برای مراسم وقف کرده‌اند. صابری در همه مراسم‌های شهر برای هیئت‌های مختلف دمامه می‌زند.

مراسم ۱۸ ساله عَلَم گردانی هیئتی‌ها در شب قدر

بچه‌های هیئت منتظران ظهور از مسجد موسی‌بن‌جعفر (ع) محله پنجتن همراه با علمشان آمده‌اند که بسیار قدیمی است. به‌قول خودشان همین اندازه می‌دانند که متعلق به یکی از قدیمی‌های هیئت بوده است. هیئت منتظران ظهور دو سال است که شب شهادت حضرت علی (ع) به هیئت انصارالمهدی (عج) می‌پیوندد.

مراسم ۱۸ ساله عَلَم گردانی هیئتی‌ها در شب قدر

هیئتی‌های انصارالمهدی (عج) شبه‌ضریح امام‌حسین (ع) را در سال ۱۳۹۰ خریده‌اند. آن‌ها به‌دلیل ارادتی که به امام‌حسین (ع) و یارانشان دارند، این شبه‌ضریح را در مراسم‌هایشان پیشاپش دسته‌ها به حرکت درمی‌آورند.

* این گزارش سه‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۱ شهرآرامحله منطقه ۷ و ۸ چاپ شده است.

ارسال نظر