کد خبر: ۸۷۳۳
۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

پسر شانزده ساله استاد ممتاز خطاطی شد!

محمد گردویی بنا بود برای پر‌کردن اوقات فراغتش در کلاس خط حاضر شود، اما جذابیت خوش‌نویسی او را گرفت و با خودش پیش برد؛ به‌طوری‌که درحال‌حاضر استاد ممتاز خطاطی شناخته می‌شود.

محمد گردویی شانزده‌ساله بنا بود برای پر‌کردن اوقات فراغتش در کلاس خط حاضر شود، اما جذابیت خوش‌نویسی او را گرفت و با خودش پیش برد؛ به‌طوری‌که درحال‌حاضر استاد ممتاز خطاطی شناخته می‌شود. گردویی معتقد است که خوش‌نویسی علاوه‌بر زیبایی ظاهری به‌دلیل ارتباط با مظاهر دینی و اماکن مذهبی، هنری مقدس و معنوی است.

- چطور با خوش‌نویسی آشنا شدی؟
کلاس چهارم بودم. عمویم از برگزاری کلاس‌های خوش‌نویسی استاد حسین قائمی در مسجد محلمان خبر داشت. او پیشنهاد کرد ثبت‌نام کنم. از تعطیلات تابستان همان سال به بعد، دیگر ارتباطم با کلاس خوش‌نویسی قطع نشد.

- در چه مرحله و رتبه‌ای از هنر خوش‌نویسی قرار داری؟
مرحله ابتدایی و متوسطه خوش‌نویسی را پشت سر گذاشتم و سال گذشته موفق به گرفتن مدرک ممتاز خط نستعلیق و خط نسخ از انجمن خوش‌نویسان مشهد شدم.

- در کنار هنر خطاطی به فعالیت جانبی و هنر دیگری هم مشغول هستی؟
چون خوش‌نویسی هنر تجسم کلام وحی است، با قرآن و حوزه آموزش‌های قرآنی ارتباط بیشتری دارم و در کلاس‌های قرائت قرآن و مجالس و محافل قرآنی حضور فعالی دارم. خدا را شکر در این راه، موفقیت‌هایی نیز کسب کرده‌ام. مقام اول دانش‌آموزی در رشته قرائت قرآن دانش‌آموزان مدارس «سمپاد» کشور و مقام اول قرائت قرآن مؤسسه صراط و شهاب‌الرضا (ع) ازجمله افتخارات قرآنی من است.

 

نوشتن کلمات نور

- اوقات فراغتت را چگونه می‌گذرانی؟
بیشتر اوقات فراغتم به خوش‌نویسی اشعار شاعران زبان فارسی مثل فردوسی، مولانا، حافظ و سعدی می‌گذرد. برای نوشتن این اشعار، دیوان شاعران مختلف را خوانده‌ام و علاقه‌ام به کتاب و کتاب‌خوانی بیشتر و بیشتر شده است.

- بهترین خاطره‌ات را در‌این‌باره برایمان بگو.
همراه استاد‌قائمی در ورک‌شاپ خوش‌نویسی در شهرستان بینالود شرکت کرده بودم. بسیاری از دوستداران خوش‌نویسی آمده بودند. برخی درکنار تماشای تابلو‌های خطاطی‌شده می‌خواستند شعر یا مطلبی را با خط خوش بنویسیم و به آن‌ها بدهیم.

من باید فی‌البداهه و در همان‌جا مطلبی را می‌نوشتم. چون اولین‌بار بود که این کار را انجام می‌دادم، کمی نگران بودم. استادم به کمکم آمد و با راهنمایی‌هایش باعث شد به خودم مسلط شوم. بعد از آن چند ورک‌شاپ شخصی را به‌تنهایی برگزار کردم.

* این گزارش شنبه ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۰ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر