کد خبر: ۵۶۶۷
۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰

هنر «آندره گدار» در حرم مطهر امام رضا(ع)

ساخت موزه و کتابخانۀ‌ قدیم آستان قدس با طراحی «آندره گدار» فرانسوی از سال ۱۳۱۶ آغاز  شد و در آذرماه ۱۳۲۴ به بهره‌برداری رسید.

سعید مهرپویا| ساخت موزه و کتابخانۀ‌ قدیم آستان قدس با طراحی «آندره گدار» فرانسوی از سال ۱۳۱۶ آغاز  شد و در آذرماه ۱۳۲۴ به بهره‌برداری رسید تا برای نخستین‌بار کتاب‌ها و اشیای نفیس آستان دارای محلی ویژه و متناسب با شأن آن‌ها شود.

ساخت صحن موزه (رواق امام) از سال ۱۳۱۶ و با خرید و تخریب خانه‌ها و دکان‌های جنوب صحن نو آغاز شد. مساحت اولیۀ‌ آن ۷۷۹۸ متر مربع بود که بعدها با تخریب آشپزخانه و چند سرای دیگر در جنوب ایوان، ساعت صحن نو بزرگ‌تر شد. در میان سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵ با تخریب موزه، فضای ۱۰۰۰ متر مربعی آن به صحن افزوده شد.

 

هنر «آندره گدار » در میان هنرهای حرم

 

ایوان غربی صحن موزه (سمت بیرون ایوان شرقی مسجد گوهرشاد) همزمان با تکمیل صحن ساخته شد و در میان سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۴ به دست استاد رضوان، کاشی شد. این ایوان در رواق امام یکی از نمونه‌های زیبای هنر کاشی‌کاری معاصر است.

ایوان و ساعت صحن نو در سال ۱۳۳۳ ساخته شد. پس از آنکه ساعتی تازه به آستان تقدیم شد، ساعت قدیمی صحن «عتیق» به صحن «نو» منتقل شد. ساعت جدید با اعداد رومی و چهارصفحه‌ بود که در سال ۱۲۷۲ خورشیدی در انگلستان ساخته شده بود.

 

* این یادداشت  پنجشنبه، ۲۷ مهر ۹۶ در شماره ۲۵۶  شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44