کد خبر: ۳۹۶۸
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

پیشنهاد مدیر مجتمع «گلایل» برای اشتراک تجربه مدیران

در مجتمع گلایل، افرادی از همه اقشار جامعه زندگی‌ می‌کنند؛ کسانی که در حوزه علمیه درس می‌خوانند یا در نیروی انتظامی مشغول کارند و زن و شوهرهای مسن یا زوج‌های جوان. مدیر مجتمع می‌گوید: ارتباط با اقشار مختلف جامعه، خیلی سخت است. وقتی قرار است برای مجتمع تصمیمی بگیریم، باید رضایت همه را داشته باشیم. خانمی اینجا ساکن است که پسرش در کارهای قضایی مربوط‌به ساخت‌وساز فعالیت می‌کند و اگر کاری حقوقی داشته باشیم، می‌تواند به ما و اهالی کمک کند.

در این شهر، آپارتمان‌های زیادی را می‌بینیم که واحدهای بسیاری دارند و در آن، طبقات روی هم چیده شده‌‌است. برخی از این مجموعه‌ها آن‌قدر گسترده‌اند که صد‌واحد و حتی بیشتر را در خود جای داده‌اند. طبیعتا زندگی در چنین مجموعه‌هایی، آداب دارد. 

ساختمانی که این‌بار انتخاب کرده‌ایم تا شرایط زندگی در آن را بررسی کنیم، نامش «گلایل» است؛ مجموعه‌ای در 10بلوک با 160‌واحد 52متری ‌دوخوابه  که فضای سبز بین این واحدها طراوت خاصی به محوطه داده است. این مجتمع سال‌1375 به‌همت شرکت سرمایه‌گذاری مسکن بانک مسکن در مساحت یک‌هکتار ساخته و در همان سال به فرهنگیان تحویل داده شد.

 

مبلغ شارژ کم است و امنیت برقرار نیست

در مجتمع مسکونی «گلایل»که   در خیابان حسابی36 و محله حجاب واقع شده است، حق شارژ واحد‌ها 50‌‌هزار‌تومان است و این مبلغ شارژ قرار است صرف  رسیدگی به فضای‌ سبز، برقراری امنیت و پاکیزگی محوطه  شود. مدیر هیئت‌مدیره، محسن محمدی‌اصل، را مدیران آپارتمان‌ انتخاب کرده‌اند. 

او می‌گوید: اخیرا سرقت در مجتمع بسیار زیاد شده است و سارقان از قطعه آلومینیومی پنجره تا قطعات خودرو و کفش و ساک خرید و هر چه را گیرشان بیاید، می‌برند.

شارژ 50‌هزارتومانی واحد‌ها کفاف قرارداد بستن با شرکت‌ها برای نگهبان مجتمع را نمی‌دهد و ناچاریم از بازنشستگان کمک بگیریم

او در توضیح دلیل این ناامنی بیان می‌کند: شارژ 50‌هزارتومانی واحد‌ها کفاف قرارداد بستن با شرکت‌ها برای نگهبان مجتمع را نمی‌دهد و ناچاریم از بازنشستگان کمک بگیریم؛ آ‌ن‌ها هم نمی‌توانند دائم بیدار بوده و چشم و گوش مجتمع باشند و رفت‌وآمد‌ها را کنترل کنند. از‌طرفی تعداد دوربین‌های مداربسته که مدیر قبلی مجتمع، زحمت خرید و راه‌اندازی را کشیده است، برای کنترل همه محوطه، کم است. وقتی با شرکت‌های حفاظتی صحبت کردم، متوجه شدم هر خانواده اگر 150هزار تومان در ماه پرداخت کند، می‌توانیم از عهده هزینه‌های مجتمع برآییم و امنیت را نیز برقرار کنیم.


ضرورت استفاده از تجربه‌ دیگر مجتمع‌‌ها

در این مجتمع، هربلوک یک مدیر داخلی دارد. هر دو بلوک، کنتور گازی مشترک دارند و مدیران مجتمع‌ها حق گاز را از کل واحد‌ها دریافت و هزینه گاز مصرفی را پرداخت می‌کنند. فقط دو بلوک7 و 8 کنتور بلوک‌هایشان را جدا کرده‌‌اند. در این مجتمع، حق آب و برق هر مجتمع جداست و هزینه آبیاری قطره‌ای گیاهان محوطه هم با حق شارژ پرداخت می‌شود.

حق پارک مشاع از مسائلی است که اغلب باعث اختلاف بین اعضای مجتمع گلایل می‌شود. محمدی‌اصل می‌گوید: برخی از ساکنان مجتمع با اینکه من از سمت نمایندگان آن‌ها انتخاب شده‌ام، همکاری نمی‌کنند. این موضوع باعث شده است در مدتی که مدیر این مجتمع هستم، نتوانم ایده‌هایی را که برای حل مسائل دارم، اجرا کنم. یکی از این موضوعات، تفکیک جای پارک خودروست؛ متأسفانه جای پارک در اینجا مشخص نیست و هر که زود‌تر بیاید، در هر جایی که بخواهد، می‌تواند ماشینش را پارک کند و درواقع جای پارک قانون خاصی ندارد.

او توضیح بیشتری در‌این‌باره می‌دهد و می‌‌افزاید: به‌دنبال آن هستم که از تجربه‌های مجتمع‌های دیگر برای رفع این مشکل استفاده کنم؛ بارها پیش آمده است که ساعت3 نیمه‌شب، ساکنان درِ خانه‌ام را زده‌اند و گفته‌اند جای پارک پیدا نمی‌کنند یا خودرو ناآشنا در پارکینگ‌ها پارک شده است.


نبود امکانات کافی برای معلولان

در این مجتمع افرادی از همه اقشار جامعه زندگی‌ می‌کنند؛ کسانی که در حوزه علمیه درس می‌خوانند یا در نیروی انتظامی مشغول کارند و زن و شوهرهای مسن یا زوج‌های جوان. مدیر مجتمع می‌گوید: ارتباط با اقشار مختلف جامعه، خیلی سخت است. وقتی قرار است برای مجتمع تصمیمی بگیریم، باید رضایت همه را داشته باشیم. او درباره ساکنان مجتمع گلایل توضیح می‌دهد: خانمی اینجا ساکن است که پسرش در کارهای قضایی مربوط‌به ساخت‌وساز فعالیت می‌کند و اگر کاری حقوقی داشته باشیم، می‌تواند به ما و اهالی کمک کند.

در این مجموعه، موجه‌بودن افرادی که می‌خواهند خانه بخرند یا اجاره کنند، خیلی مهم است

او ادامه می‌‌دهد: آریا‌، پسر کلاس‌پنجمی من، با ویلچر تردد می‌کند. او در مدرسه‌اش نمونه است و در این پنج‌سال تحصیلی، از هم‌کلاس‌هایش، رتبه‌اش بالاتر بوده است. متأسفانه در این مجتمع، مانند اغلب مجتمع‌های مسکونی محدوده قاسم‌آباد، امکاناتی برای تردد معلولان درنظر گرفته نشده است. در اغلب ساختمان‌های اینجا، اختلاف سطح در ورودی مجتمع و نیز بین محوطه و ساختمان آپارتمان‌ها دیده می‌شود که رفت‌و‌آمد را برای معلولان سخت می‌کند.

واحد‌های پنجاه‌و‌دومتری این مجتمع که قیمت مناسب‌تری نسبت‌به واحد‌های بزرگ‌تر دارند، شاید برای جوان‌های مجرد، مکان مناسبی برای سکونت باشند، اما محمدی‌اصل می‌گوید: به مجردها واحد اجاره نمی‌دهیم. در این مجموعه، موجه‌بودن افرادی که می‌خواهند خانه بخرند یا اجاره کنند، خیلی مهم است. در اینجا اغلب افراد قدیمی و سن‌وسال‌دار سکونت دارند و برخی هم زوج‌های جوانی هستند که اینجا خانه اولشان است. سعی می‌کنیم تاجایی‌که امکان دارد، آرامش را در این مجتمع برقرار کنیم تا ساکنان از زندگی در اینجا رضایت داشته باشند.


ارتباط مجتمع‌های مسکونی باعث سامان‌دهی آن‌ها می‌شود

یکی‌دو ماه قبل‌ از عید، گیاهان محوطه را که طی سال با آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شوند، هرس می‌کنند و مجتمع گلایل‌، طراوتی دیگر از عطر چمن و گیاه نم‌دار به خود می‌گیرد. با اینکه بسیاری از ساکنان قدیمی این مجتمع واحد‌هایشان را فروخته‌ و همان تک‌وتوکی که مانده‌اند، خانه‌هایشان خالی است و در جای دیگر ساکن‌ شده‌اند، این مجتمع با مدیریت مدیران 10بلوک و مسئولان هیئت‌مدیره‌اش سامان دارد.

محمدی‌اصل که چند‌سالی بیشتر نیست در گلایل ساکن شده، به‌دنبال آن است که از تجربه دیگر مجتمع‌های مسکونی استفاده کند. او پیشنهاد می‌کند که مدیران مجتمع‌های گوناگون شهر با هم جلساتی داشته باشند و از تجربه هم بهره‌مند شوند. محمدی در تلاش است که مشکلات مجتمع گلایل را با همکاری ساکنان رفع کند و برای این کار، تا‌کنون با مدیران دو مجتمع دیگر در منطقه10جلسه برگزار کرده است.

ارسال نظر