کد خبر: ۱۱۲۷۹
۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۰
روایت رفاقت سیدعبدالفتاح حسین‌پور با آیت‌الله شهید نمر

روایت رفاقت سیدعبدالفتاح حسین‌پور با آیت‌الله شهید نمر

سیدعبدالفتاح حسین‌پور از دوستان حوزوی آیت‌الله شهید نمر بود. او همچنین از فرماندهان نظامی و مبارزان دوران جهاد مسلمانان افغانستان علیه ارتش سرخ شوروی و نیز دولت کمونیستی بوده‌است.

اسماعیلی| سید عبدالفتاح حسین‌پور، از فرماندهان نظامی و مبارزان دوران جهاد مسلمانان افغانستان علیه ارتش سرخ شوروی و نیز دولت کمونیستی است. وی از دوستان و یاران نزدیک شهید سیدعلی‌اکبر مصباح، موسس سازمان فداییان اسلام و جزو اولین بنیانگذاران جهاد مسلحانه در شمال افغانستان است.

او هم‌زمان با آغاز فصل دردناک تاریخ افغانستان، یعنی جنگ‌های داخلی، چاره‌ای به‌جز گذاشتن اسلحه بر زمین و پیگیری فعالیت‌های جهادی خود در عرصه‌ای دیگر نمی‌بیند و به‌همین‌دلیل در سال ۶۱ وارد حوزه علمیه قائم که ویژه مبارزان و آزادی‌خواهان جنبش‌های آزادی‌بخش بود، می‌شود و از‌همین‌جا آشنایی‌اش با شیخ‌نمر آغاز می‌گردد.

حدودا ۳۰ سال از این رفاقت می‌گذرد و خیلی از خاطرات از یاد سید رفته است؛ اما همان‌ها هم که در ذهنش ماندگار شده، شنیدن دارد. گفتگوی ما با عبدالفتاح حسین‌پور، مسئول موسسه فرهنگی اهل‌البیت (ع) درباره شیخ‌نمر باقرالنمر پیش‌روی شماست.

سیدعبدالفتاح حسین‌پور، از فرماندهان نظامی‌ دوران جهاد افغانستان واز فعالان فرهنگی مهاجر است که البته این‌روزها مدیریت موسسه اهل‌البیت را برعهده دارد و فعالیت‌های اجتماعی‌فرهنگی خود را در دارالقرآن عفاف محله گلشور مشهد و نیز با تاسیس دو شعبه در کابل و مزارشریف پیگیری می‌کند.

آشنایی با شیخ 

ورود به حوزه علمیه قائم در تهران در سال ۶۱، آغاز آشنایی عبدالفتاح حسین‌پور با شیخ‌نمر است.

قبل از اینکه او از نحوه آشنایی‌اش با شیخ‌نمر بگوید، می‌خواهم ما را بیشتر با این حوزه علمیه آشنا کند: آن اوایل بخشی در سپاه فعالیت داشت به‌نام واحد نهضت‌ها که کلیه امور مبارزان و جنبش‌های آزادی‌بخش در دنیا و مخصوصا منطقه توسط این بخش پیگیری می‌شد.

مرحوم شهید محمد منتظری وآیت‌ا... مدرسی نقش مهمی‌ در تشکیل و راه‌اندازی این واحد داشتند. حوزه علمیه قائم در‌واقع زیرمجموعه این نهاد بود که علاوه‌بر تدریس مسائل علمی‌ و فقهی، مسائل روز سیاسی نیز طرح و بحث می‌شد. 

چیزی در حدود سیصد زن‌ومرد از ملیت‌های مختلف سعودی، کویتی، عراقی، بحرینی، مصری، سودانی و تونسی و...  در این حوزه مشغول به تحصیل بودند.  

من از طریق شهید سیدعلی‌اکبر مصباح با حوزه قائم آشنا شدم و از سال ۶۱ وارد این مرکز در تهران شدم و تا سال ۶۹، قبل از تعطیلی مدرسه با شیخ‌نمر در ارتباط بودم.

من از طریق شهید سیدعلی‌اکبر مصباح با حوزه قائم آشنا شدم و تا سال ۶۹، با شیخ‌نمر در ارتباط بودم

 

شیخ جهاد

 شیخ‌نمر از اولین کسانی بوده که حسین‌پور از بدو ورودش با او آشنا و دوست می‌شود و این‌قدر با هم صمیمی‌ می‌شوند که دو سال در یک اتاق زندگی طلبگی خود را می‌گذرانند.

حسین‌پور ادامه می‌دهد: شیخ‌نمر را در آنجا، شیخ جهاد صدا می‌زدند؛ اسم مستعارش این بود.  

مسئول موسسه فرهنگی اهل‌البیت درباره شیخ‌نمر می‌گوید: عمده کسانی که آنجا بودند، از افراد مبارز و فعال دنیای اسلام و تشیع بودند؛ اما از‌این‌بین بعضی بسیار بارز و سرشناس بودند که شیخ‌نمر ازجمله آن‌ها بود.

انسان بسیار پرتکاپو و پرجنب‌وجوشی بود. آرام و قرار نداشت. یادم است معمولا شب‌ها خیلی کم می‌خوابید؛ سه‌چهار ساعت.

چه‌بسیار شب‌ها که از خواب بیدار می‌شدم و می‌دیدم شیخ در‌حال عبادت و مناجات است. اما یکی از ویژگی‌های بارز شیخ‌نمر، صریح‌الهجه‌بودن و رک‌گویی او بود که تا آخر عمر مبارکش همراهش بود.

یادم است همان‌زمان هم خیلی رک بود و بعضی مسائل را صریح مطرح می‌کرد. یک‌دفعه بهش گفتم: شیخ، خیلی صریح هستی. شیخ‌نمر در جوابم گفت: «سید! مسلم هشکل، منافق غیرالشکل!» یعنی مسلمان خصلتش صداقت است، منافق نه.

 

جهاد درعربستان 

جالب است بدانید شیخ‌نمر به‌دلیل برتری علمی‌ و درک سیاسی، مدتی به‌عنوان مسئول بخش سیاسی حوزه قائم فعالیت داشته است.

عبدالفتاح حسین‌پور، مسئول موسسه فرهنگی اهل‌البیت در این‌باره می‌گوید: در حوزه قائم، بخشی بود به‌نام «السیاسه» که مباحث سیاسی و روش تحلیل را آموزش می‌دادند و مسائل روز را بررسی می‌کردند.

عمده‌افراد شرکت‌کننده در این بخش، اکنون در مناطق مختلف جهان اسلام در رأس قرار دارند. مسئولیت این بخش، مدتی به‌عهده شیخ‌نمر بود.

بی‌تردید اوج شکل‌گیری فعالیت‌های تشکیلاتی شیخ‌نمر در حوزه فرهنگی‌سیاسی به ورود وی به عربستان و تاسیس مرکز «الإمام القائم(عج)» برمی‌گردد که در واقع سنگ‌بنای«مرکز اسلامی»  بود.

سید دراین‌باره می‌گوید: بعد از تعطیلی حوزه قائم در سال ۶۹، دوستان پراکنده شدند. بعضی‌ها به قم و بعضی‌ها هم به سوریه و عراق و دیگر‌کشورهای اسلامی‌ رفتند و دست به تاسیس موسسات مختلف زده و فعالیت‌های فرهنگی‌اجتماعی خویش را پیگیری کردند.

در‌این‌میان، شیخ‌نمر مدتی به سوریه رفت و تحصیلاتش را در آن‌جا ادامه داد و پس از آن به عربستان رفت و فعالیت‌های جدی خویش را در قطیف، زادگاهش آغاز کرد.

 

بی‌باک دربرابر آل سعود

حسین‌پور با اشاره به مواضع شیخ‌نمر دربرابر رژیم سعودی، می‌گوید: شهید آیت‌ا... نمر در این دوران و در حکومت استبدادی و قبیله‌گرایی سعودی به‌عنوان یک فرد مدافع حقوق کل شهروندان عربستان و به‌ویژه حقوق پایمال‌شده شیعیان قیام کرد و سخن به اعتراض گشود.

ایشان در یکی از سخنرانی‌هایش می‌فرماید: ما از حقوق همه سعودی‌ها و در رأس، شیعیان مظلوم دفاع می‌کنیم و بعد خطاب به امرا و سردمداران حکومت می‌گوید: شما به چه حقی فرزندان ما را می‌کشید و بی‌احترامی‌ می‌کنید و حقوق ما را به‌رسمیت نمی‌شناسید؟ البته خواسته ایشان از حکومت طبق تمام اصول دموکراسی، خواسته بجایی بود.

ایشان خطاب به حکومت می‌گوید: «چرا نمی‌آیید با هم مذاکره و صحبت کنیم؟ چرا حاضر نیستید حرف‌های ما را بشنوید و به حقوق ما احترام بگذارید؟ چرا ما را می‌کشید؟ مگر ما چه می‌خواهیم؟»

شیخ‌نمر این حرف‌ها را در جوّ دیکتاتورمآبانه و خشن دستگاه سعودی می‌گوید. شما فرض کنید اگر الان در ایران رسانه‌ها و روزنامه‌ها دولت را نقد می‌کنند، نظام را نقد می‌کنند؛ در سعودی به‌هیچ‌وجه این وضعیت نیست.

عربستانی که در دنیا به نقض گسترده‌ی حقوق بشر معروف است؛ به نقض آزادی بیان، نداشتن انتخابات، نقض حقوق زنان، نداشتن پارلمان، موروثی بودن حکومت، نداشتن حزب و رسانه‌ی مستقل و مواجهه‌ی نظامی علیه انقلاب‌های مردمی و حمایت از تروریسم.

حالا  آقای نمر در این فضا می‌گوید: «کسانی که فرزندان ما را به قتل می‌رسانند، مستحق زنده‌ماندن نیستند: لا یستحق‌الحیات.» در شرایطی که کسی جرئت تو‌گفتن را به دولت ندارد!  

من خودم یک مصری عرب را چند سال پیش در مکه دیدم و با او هم‌صحبت شدم، دیدم خیلی از اوضاع‌ و احوالش شکایت می‌کند.

می‌گفت: ما حق صحبت‌کردن دربرابر همسایه سعودی‌الاصلمان را نداریم. می‌گفت: همان استبدادی که ملک‌عبدا... بر ما دارد، همان را همسایه سعودی‌الاصل برای خودش دربرابر ما قائل است و دستگاه قضایی نظامی‌سعودی هم به‌شدت نژادپرستانه و قومیتی است. بنابراین این مواضعِ شیخ‌نمر به‌نوعی اعلام جهاد و نمایانگر شجاعت شیخ است.

 

خیزشی در راه است...

دوست قدیمی شیخ شهید ادامه می‌دهد: از همان ابتدا که آیت‌ا... نمر حرکت خود را در عربستان شروع کرد آماده شهادت بود هر چند نزدیکان و دوستان ایشان می‌دانستند که در نهایت دستگاه ملعون سعودی که این روزها چند جوان جاهل و احمق مدیریت آن را به عهده گرفتند؛ ساکت نخواهد نشست و خون این عالم شیعه مظلوم را خواهند ریخت.

کلیپی که از ایشان موجود است که در مسجد نشسته و بعد از نقد حکومت ظالمانه سعودی می‌گوید: «اگر بخواهند من را شهید کنند، من آماده شهادت هستم؛ انا مستعد‌لشهاده.»

و بعد می‌گوید من این زندگی پرعار و پرننگ را تحمل نمی‌کنم.

سیدعبدالفتاح حسین‌پور درباره بازداشت و اعدام شیخ نمر می‌گوید: شیخ نمر باقر النمر از سال ۲۰۱۲ تا لحظه شهادتش در بند زندان‌های دستگاه سعودی بود.

دادستانی کل عربستان در آن زمان با متهم کردن وی به فتنه انگیزی و فعالیت‌های تروریستی! اعدام ایشان را خواستار شد و سرانجام وزارت سعودی در دی ۹۴ از اعدام شیخ خبر داد.

پایان‌بخش صحبت‌های این دوست قدیمی‌ شهید نمر، تحلیلی درباره آینده وضعیت عربستان است.

او صحبت‌هایش را با اشاره به سخنان یکی از روحانیان شیعه عربستان ادامه می‌دهد: آن‌وقت‌که حکم اعدام نمر را اعلام کردند، کلیپی دیدم از صحبت‌های یکی از روحانیان سعودی که خطاب به دولت می‌گفت: به شما اخطار می‌کنم اگر شیخ ما را اعدام کنید، ما آرام نخواهیم نشست و خون شیخ، حکومت شما را نابود خواهد کرد. 

اگر می‌خواهید امتحان کنید، بسم‌ا... . شیخ نمر به امام‌حسین(ع) خواهد پیوست؛ اما ما را به کنار معاویه خواهیم فرستاد.»

من فکر می‌کنم خون مظلوم این بزرگوار، از جوشش نخواهد افتاد و باید آماده یک خیزش عظیم فرهنگی‌نظامی‌‌مردمی‌ در عربستان علیه دولت غاصب و ستمکار سعودی باشیم. 

 

کوتاه از مؤسسه فرهنگی اهل‌البیت(ع)

موسسه فرهنگی اهل‌البیت (ع) در سال ۷۹ به‌همت سیدعبدالفتاح حسین‌پور، از فعالان فرهنگی مهاجر افغانستانی در مشهد تشکیل شده است.

عمده‌فعالیت‌های این موسسه که دفتر آن در خیابان علیمردانی واقع است، درراستای ترویج فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی است.

دارالقرآن عفاف در گلشهر که بسیار مورد استقبال عموم مردم است، موسسه قرآنی امین در مزارشریف و موسسه قرآنی اهل‌البیت در کابل از دیگرشعبات موسسه فرهنگی اهل‌البیت است که بنابر گفته حسین‌پور مدیر این موسسه، با استقبال بالای مخاطبان به فعالیت‌های فرهنگی‌قرآنی خود ادامه می‌دهند.

گفتنی است این موسسه در سال دوم ۹۲ و ۹۳ توانسته است رتبه اول مسابقات قرآنی مشهد با عنوان محافل نور را کسب کند و نیز غرفه موسسه اهل‌البیت در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن و عترت ماه‌رمضان امسال در مشهد به‌عنوان غرفه برتر شناخته شده است.

 

*این گزارش یکشنبه، ۲۷ دی ۹۴ در شماره ۱۸۵ شهرآرامحله منطقه ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
آوا و نمــــــای شهر
03:44