
سیدعلی حسینی| گروه سرود ازجملهفعالیتهای ویژه و جذاب فرهنگیمسجدی است که بهخصوص در اوایل انقلاب یکی از موجهای ویژه هنری نیروهای انقلاب بود؛ البته باید گفت متاسفانه فعالان فرهنگی و مسجدی امروز از این ظرفیت جذاب هنری و مردمی غافل شدهاند.
به سراغ یکی از گروههای سرود فعال مسجدی منطقه چهار رفتهایم؛ گروه سرودی که نهتنها در سطح شهر، بلکه در فضای کشوری ازجملهگروههای سرود برتر است.
مسجد سجادیه محله طلاب مشهد چندسالی است که محل تمرین گروه سرود رویش به مربیگری محسن اسپوچین از بچههای همان محله بوده است. شرح این گفتگو را در ادامه بخوانید.
پایگاه شهیدقدوسی مسجد سجادیه سالهاست که میزبان گروه سرود «رویش» از گروههای سرود برتر کشوری است.
پایگاه شهیدقدوسی مسجد سجادیه سالهاست که میزبان گروه سرود «رویش» از گروههای سرود برتر کشوری است
محسن اسپوچین بیستوششساله، مربی جوان و باانرژی این گروه است که موفقیتهای خوبی درزمینه هنری خودش به دست آورده است.
آقامحسن، کار در سرود را از همان دوره راهنمایی شروع کرد؛ هنوز اولین سرودش را که در جشنتکلیفش در مدرسه خواند، به یاد دارد.
بعد از این، او در دبیرستان هم کارش در گروههای سرود مدرسه را ادامه داد و تا وقتیکه لیسانسش در رشته مکانیک را از دانشگاه گرفت، دست از این کار برنداشت.
اسپوچین میگوید: دانشجوی درسخوانی بوده و هستم؛ اما علاقهام به سرود باعث شد این راه را بهصورت جدی ادامه دهم.
او درحالحاضر دوران خدمتش را بهعنوان سربازمعلم در منطقه سرولایت نیشابور میگذراند و البته در آنجا هم فعالیت هنری خودش را دنبال میکند.
آخرین کارش هم اجرای سرود در مراسم راهپیمایی ۱۳آبان سرولایت نیشابور بوده است. اسپوچین قصد دارد در کنار کار تخصصی سرود، تحصیلاتش را ادامه دهد و ارشدش را بگیرد.
این مربی فعال هنری، سرود را بهصورت تخصصی و حرفهای نزد اساتید ماهری چون ذبیحی، موسوی، شریعتمدار، انفرادی و حیدری فراگرفته است و از آنان با رسم ادب یاد میکند.
آقامحسن در سال۸۷ در پایگاه شهیدقدوسی مسجدسجادیه و با کمک دوستان خود چون حافظ و ابراهیمی گروه سرود رویش را تشکیل داد؛ گروه سرودی که در ابتدا با تعدادی از دانشآموزان راهنمایی کارخود را شروع کرد.
گروه سرود مسجد سجادیه محله طلاب بعد از اجراهای موفقش در جمع اهالی مسجد به عضویت خانه هنرمندان شهرداری درآمد و با همکاری شهرداری در فرهنگسراها و پارکها به اجرای برنامه پرداخت.
گروه سرود رویش بهویژه در پارکها و بوستانهای سطح منطقه و فرهنگسرای انقلاب اسلامی برنامه سرود اجرا کرده است. این گروه در کنار این، برنامههای متعددی برای دانشآموزان اجرا کردهاند که با استقبال آموزشوپرورش روبهرو شده است.
حضور گروه سرود رویش در صداوسیمای خراسانرضوی نقطه عطفی برای شناساندن و معرفی بچههای سرود خیابان میثم بود. محسن دراینباره میگوید: چندین اجرا بهصورت زنده و ضبطشده در صداوسیمای استان داشتهایم.
ویژهبرنامه سفرههای همدلی که در ماه رمضان از شبکه خراسان پخش میشد و برنامه صبح خراسانی ازجملهمواردی بوده که گروه سرود رویش در آن به اجرا پرداختهاند.
این مربی باتجربه گروه سرود ادامه میدهد: اجرای سرود در صداوسیمای استانی زمینه حضور در دیگرشبکهها را بهوجود آورد به طوریکه تاکنون شبکه دو سیما، شبکه استانی قم و شبکه قرآن هم اجراهای ما را پخش کردهاند.
یادم هست در شبکه قرآن، دو کار بهمناسبت عیدغدیرخم و میلاد امامرضا(ع) اجرا کردیم. برای تهیه این سرودها، یک روز کامل فیلمبرداری و بدون آهنگ اجرا شد.
گروه سرود رویش تابهحال علاوهبر اجراهای شهری در مشهد، در شهرهای دیگری چون کاشمر، نیشابور، قم (حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران) و اصفهان نیز به اجرای کارهای حرفهای خود پرداختهاند.
شاگردان محسن اسپوچین در طول هفت سال کار خود مقامهای زیادی کسب کردند که میتوان به کسب مقام برتر در جشنواره سرود نغمه عشق اصفهان و کسب مقام اولی در جشنواره طنین که بههمت سازمان فرهنگیتفریحی شهرداری برگزار شد، اشاره کرد.
دراین جشنواره که در سنین مختلف حضور داشتند، رویش در مقطع کمتر از پانزده سال حائز رتبه اول شد. کسب مقام سومی در جشنواره آفتاب مهربانی کاشمر نیز از دیگرمقامهای این گروه سرود خیابان میثم است.
دیررسیدن به اجراها بهدلیل خرابشدن ماشین در راه و قطعشدن برق درحال اجرا ازجمله خاطرات تلخی است که اسپوچین در ذهن دارد؛ اما شیرینی کار سرود خیلی بیشتر از اینهاست.
او میگوید: وقتی یک سرود حماسی مثل «سرود مادر» را اجرا میکردیم و میدیدیم که اشک در چشمان مخاطبان حلقه زده است.
وقتی که مردم بعد از اجرای سرودمان میآمدند تشکر میکردند و حتی مبلغی را بهعنوان تشویقی به بچهها میدادند، تمام خستگی کار از وجودمان بیرون میرفت و همینها باعث شده که از سرود دستبرندارم.
بازخوانی سرودهای انقلابی ازجمله کارویژههای گروه رویش است. مربی گروه سرود رویش دراینزمینه میگوید: سعی ما این است که محتوای سرودهایمان به مباحث روز بپردازد، سرود «ما بچههای ایرانیم» و سرود «تیغ تحریم، اثری ندارد» از این دست است.
اسپوچین که فعالیت در گروه سرود را بخشی از وظیفهاش درراستاری جنگ نرم میداند، همکاری گروهش با آموزشوپرورش، سازمان شهرداری بسیج و سپاه و ارگانهای دیگر را درهمینراستا میداند.
اسپوچین ادامه میدهد: خانه هنرمندان حقالزحمهای به ما میدهد؛ اما کفایت نمیکند و سازمانهای دیگر حمایت خاصی ندارند.
او به دیگرمشکلاتش در اجرای گروه سرود میگوید: بعضا هزینه رفتوآمد به مراسم برای اجرای سرود تأمین نمیشود؛ بههمیندلیل سعی میکنیم در استودیو ضبط کنیم.
دریک گروه سرود در درجه اول وجود مربی باتجربه و بعد اعضا که شامل افراد با صدای نازک که آلتو گفته میشود و افراد با صدای بم که تنور گفته میشود، اهمیت دارد.
اعضا میبایست لباس متحدالشکل داشته باشند و در کنار اینها مکان و امکانات صوت نیز شرط است. محسن اسپوچین ادامه میدهد: سرود در انتقال ارزشهای فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
این فعال فرهنگیهنری به سرودههای اوایل انقلاب و سرودههایی که سی تا چهل سال از ساخت آنها گذشته است، اما در یادها ماندگار مانده است.
مثل سرود «خمینی ای امام» و سرود «یار دبستانی من» و... اشاره میکند و میگوید: توجه مدیران فرهنگی به سرود نسبت به قبل کم شده است.
اکثر شهرها هیچ گروه سرود فعال و حرفهای ندارند. جا دارد دراینزمینه بیشتر کار شود.
« یک سرودخوان موفق بایستی اطلاعات لازم و اولیه درمورد موسیقی را بداند؛ چراکه موسیقی خط و الفبا دارد.»
اسپوچین با این مقدمه درباره زبان موسیقی ادامه میدهد: موسیقی، زبانی بینالمللی است و قواعد و زبان آن در تمام دنیا یکسان است و حتی فرصت خوبی برای صدور ارزشهای انقلابی ماست.
این مربی سرود توصیهای هم به علاقهمندان به سرود دارد: علاقه و پشتکار، دو شرط بسیار مهم در این کار است.
اگرکسی صدای خوبی هم نداشته باشد، ولی پشتکار داشته باشد، میتواند موفق شود. محسن اسپوچین این را هم اضافه میکند که خوبشنیدن نتیجهاش خوبخواندن در سرود است.
اسپوچین درمورد فوقبرنامههای گروه رویش با اشاره به برگزاری اردوها، میگوید: درکنار اردوها کلاسهای متعدد اعتقادی، جلسه صالحین و کلاسهای ورزشی هم داریم.
بهدلیل اجرای بچههای گروه در زمان تحصیلیشان هم تاجاییکه بتوانم برایشان کلاس جبرانی زبان و فیزیک میگذارم و دراینزمینه از دوستانم که اساتید خوبی هستند، کمک میگیرم.
گروههای سرود زیادی در مشهد وجود دارد؛ اما این تعداد برای مشهد کافی نیست. بهگفته مربی گروه رویش وجود ۱۰یا ۲۰ گروه سرود جوابگوی پایتخت معنوی کشور نیست و هر محله و مسجدی به تناسب نیازهای فرهنگی آن باید گروه سرود داشته باشد.
گروه سرود سروستان به مربیگری سیدیحیی موسوی، گروه سرود آسمان به مربیگری نجاتیان و گروه شریعتمدارکه ذیل حوزه هنری است، ازجمله گروههایی است که اسپوچین با آنها در ارتباط است و گروههای فعالی هستند.
گروه سرود رویش درحالحاضر پنجاهنفر عضو دارد که همگی بین دَه تا پانزده سال دارند. یکی از آنها حسین ترابی شانزدهساله است. او چندسالی است عضو گروه رویش شده است و تکخوان این گروه است.
ترابی که اکنون خود بهدنبال تشکیل گروه مستقلی است، میگوید: تشویق مردم خیلی به من روحیه میدهد.
من قبل از اینکه واردگروه سرود شوم، اعتمادبهنفسم کمتر بود؛ اما با حضور در گروه سرود روحیهام تقویت شد و اعتمادبهنفسم افزایش یافت.
محمدجواد شریفی، دیگرعضو گروه سرود رویش در ادامه صحبتهای ترابی میگوید: واقعا هم همینطور است. درکنارهمبودن و کار گروهی خیلی لذتبخش است و به ما حس احترامآمیزی میبخشد.
محمدامین شریفی بههمراه پسرعمویش، حسن زارعی، محمد محسنی، محسنی و... از دیگراعضای گروه سرود رویش هستند. بعضی از این اعضا مانند محسنی، خود گروه سرود مجزایی نیز تشکیل دادهاند.
*این گزارش یکشنبه، ۲۲ آذر ۹۴ در شماره ۱۸۰ شهرآرامحله منطقه ۴ چاپ شده است.