کد خبر: ۱۰۶۱۳
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

۶۷‌سالگی بوستان «عیدگاه» مشهد

شاید برایتان جالب باشد بدانید قدمت «بوستان میرزاکوچک‌خان» در فاصله بازاررضا (ع) و خیابان شهید حنایی حتی بیشتر از پارک ملت است و در واقع از یک دهه پیش از ساخت پارک ملت بوده است.

شاید خیلی از اهالی مشهد امروز ندانند که قدمت «بوستان میرزاکوچک‌خان» در فاصله بازاررضا (ع) و خیابان شهید حنایی (دانش شرقی) حتی بیشتر از پارک ملت است. در‌حالی‌که پارک‌ملت که نماد پارک مدرن شهری مشهد است، سال‌۱۳۴۶ بهره‌برداری شد، از یک دهه پیش از آن ساخت «پارک شهر» در محله عیدگاه آغاز شده بود.

درواقع آبان‌ماه سال ۱۳۳۶‌خورشیدی و در دوره ریاست سیدمحمد جلائی (جلاءالدوله) بر شهرداری مشهد بود که در حدود گورستان دستجرد و کوره‌‏پزخانه‏‌های آن، پارکی که امروزه به «میرزا‌کوچک‌خان» معروف است، متولد شد. البته ساخت این پارک در ابتدا چندان راحت نبود.

 

۶۷‌سالگی بوستان محله «عیدگاه» مشهد

 

درواقع کاشت نهال در خاکی که محل تولید آجر بوده، کاری بسیار دشوار بود، آن‌چنان که گزارش هفتگی دایره بازرسی عمومی شهرداری مشهد در اول اردیبهشت ۱۳۳۸ نشان ‏می‏‌دهد تنها ۱۷۵۰‌نهال در آن کاشته شده بود. بهمن‌ماه همین سال نیز برای پایان دادن به آبیاری تانکری، لوله‌کشی آب از منبع در آن به انجام رسیده بود.

این مجموعه در دهه ۴۰ «پارک کوروش» نام گرفت و مرور جراید حکایت از تلاش شهرداری برای تبدیل بخش جنوبی پارک به یک جنگل مصنوعی دارد؛ تلاشی که قرار بود در دوره ریاست مهندس سیدجواد شهرستانی (۱۳۴۳-۱۳۴۵ خورشیدی) در شهردای مشهد به ثمر بنشیند.

روایت‌ِکتابچه «راهنمای شهر مشهد» که به همت اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش خراسان در سال‌۱۳۴۶ چاپ و منتشر شد نیز نشان می‌دهد که این پارک باغچه‌‏های متعدد، استخر شنا (البته این استخر رسما خرداد ۱۳۵۰ افتتاح شده است)، گلخانه و حاشیه‏‌های مزین به انواع گل‌ها و خیابان‏‌های متعدد با نیمکت‌‏های فراوان داشته و مدتی نیز در ساختمان بخش شرقی آن، جلسات باشگاه اجتماعی آمریکایی‌ها به‌نام «لاینز مشهد» برگزار می‏‌شده است. اسفند‌۱۳۴۸ نیز ساخت کتابخانه در آن مصوب شد.

این بوستان که پس از انقلاب‌اسلامی «میرزا‌کوچک‌خان» نام گرفت و اکنون هم سال‌هاست که در دل شهر قرار دارد، در دهه اول انقلاب حدود ۴.۵‌هکتار مساحت داشت و آبیاری آن از طریق آب شهری بود. در دوره دوم شهرداری علی‌اکبر صابری‌فر (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱) نیز یک شهربازی در این بوستان افتتاح شد و سال‌۱۳۹۳، یعنی در دوره شهرداری سید‌صولت‌مرتضوی نیز پروژه ساخت زمین چمن مصنوعی و توسعه امکانات تفریحی و ورزشی آن به بهره‌برداری رسید.

مساحت کنونی بوستان میرزاکوچک‌خان ۳۰‌هزار‌و‌۶۰۰ مترمربع و در بخشی از آن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مستقر است. این بوستان همچنین به وسایل تفریحی ترامپولین و قطار‌بازی کودکان مجهز‌شده است و در مجموعه بوستان‌های منطقه ۷ شهرداری مشهد قرار دارد. 


* این گزارش چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۴۳۳۱ روزنامه شهرآرا صفحه تاریخ و هویت چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44