کد خبر: ۱۰۲۷۱
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

محله چهارچشمه ییلاق خوش آب و هوای مشهد بود

محله چهارچشمه در گذشته روستایی در پای کوه‌های جنوب غربی مشهد بود که به خاطر وجود چشمه‌های آب فراوانش به چهارچشمه معروف شده بود. در گذشته مردم به قصد استفاده از طبیعت به این محل می‌آمدند.

سیدی، زینبی| محله چهارچشمه در گذشته روستایی در پای کوه‌های جنوب غربی مشهد بود که به خاطر وجود چشمه‌های آب فراوانش به چهارچشمه معروف شده بود. در گذشته مردم به قصد استفاده از طبیعت و ییلاقات به این محل می‌آمدند و در اطراف چشمه‌های متعددی که داشت اوقات خود را سپری می‌کردند.

اصل روستای چهارچشمه حدود سه کیلومتر بعد از بوستان ایزدی، قرار داشت، اما اراضی کشاورزی آن تا حاشیه بولوار وکیل‌آباد امتداد می‌یافت. همسایه‌های این آبادی در شرق روستای نجفی، در غرب روستای نودره در شمال مزرعه وکیل‌آباد و در جنوب تختة مایان بود.

این روستا وقفی نبود و به چند مالک تعلق داشت که بخشی از اراضی آن توسط یکی از عمده مالکان به نام ایزدی به نیروی انتظامی واگذار و توسط آنها ساخته شد. چهارچشمه تا حدود سال ۱۳۷۵ هویت روستایی خود را حفظ کرده بود، اما بعد که نیروی انتظامی، تعاونی قضات و... در اراضی همجوار آن شروع به ساخت و ساز کردند روستای چهارچشمه هم به مرور شکل شهری به خود گرفت و به مشهد پیوست.

 

محله چهارچشمه؛ ییلاق خوش آب و هوای مشهد بود

سرافرازان‌۱۱«شهید ایمانیان»

بافت

چهارچشمه از لحاظ وسعت ۲۹اُمین محله مشهد است. این محله ۲۵۰ هکتار وسعت دارد اما تنها حدود ۲۲ هزار نفر را در خود جای داده است. زیرا تنها ۲۱ درصد بافت محله چهارچشمه مسکونی است و حدود ۴۰ درصد آن را زمین‌های بایر تشکیل می‌دهند.

کانالی که از هاشمیه وارد محله چهارچشمه می‌شود و از بولوار شهید فکوری در انتهای آن خارج می‌شود در تشکیل بافت مسکونی آن نقش مهمی داشته است. شکل خیابان‌ها و کوچه‌ها در محله نامنظم است که احتمالا بی‌ارتباط به نزدیکی آن با ارتفاعات جنوبی مشهد نیست. 

درحاشیه بلوار هاشمیه بعد از تقاطع نماز تراکم جمعیت کمتر از ۵۰ نفر در هر هکتار است. در نقاط میانی محله در حاشیه کانال این تراکم به بیش از ۶۰۰ نفر در هر هکتار هم می‌رسد. بافت نوساز محله چهارچشمه بیشتر در بلوار سرافرازان با سازه‌های چهارطبقه و سه طبقه قرار دارد. بیشتر جمعیت این محله زیر ۶۰ سال هستند و این نشان از جوانی جمعیت در این محله دارد. 

 

دسترسی

محله چهارچشمه از ایستگاه قطار شهری فاصله دارد و راه ارتباط عمومی شهروندان خطوط اتوبوس است. ایستگاه‌های اتوبوس محله در سه محور بلوار شهید فکوری، بلوار هاشمیه، بلوار سرافرازان قرار دارد و به طور متوسط حدود ۱۹۵ متر از هر نقطه محله باید بپیمود تا به نخستین ایستگاه اتوبوس دسترسی پیدا کرد. این دسترسی‌ها بعد از بلوار نماز به بیش از ۵۰۰ متر می‌رسد. 

 

محله چهارچشمه؛ ییلاق خوش آب و هوای مشهد بود

مجتمع تفریحی کوهسر

امکانات فرهنگی رفاهی

  • اداره اتباع و مهاجرین خارجی، تپه عظیمی، مجتمع درمانی تخصصی شهید نجفی، مجتمع تفریحی کوهسر و موسسه آموزشی اقبال لاهوری از مراکز مهم این محله است.
  • وجود دو دبستان غیردولتی و یک دبستان دولتی در حاشیه فکوری و بلوار سرافرازان و چهار مرکز آموزش ابتدایی در محلات مجاور میانگین فاصله زمانی دانش آموزان این محله را به کمتر از ۵ دقیقه رسانده است.
  • تنها بوستان پگاه در این محله قرار دارد ولی وجود بوستان‌های محلی در محله‌های مجاور آن را جبران می‌کند.
  • درمانگاهی که در محله کوثر قرار دارد تنها مرکز درمانی نزدیک به این محله است که بیش از یک کیلومتر به طور متوسط از هر نقطه محله فاصله دارد.
  • چهار مسجد در این محله و دو مسجد در محلات مجاور به نیاز‌های مذهبی اهالی پاسخ می‌دهند.
  • ۵ مجتمع ورزشی متعلق به شهرداری، سپاه و آموزش‌وپرورش جای هیچ شک و شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد که این محله با کمبودی در حوزه ورزش مواجه نیست و شهروندان فقط کافی است که ۳۷۰ متر بپیمایند تا به نخستین مجموعه ورزشی برسند.

 

محله چهارچشمه؛ ییلاق خوش آب و هوای مشهد بود

 

حدود جغرافیایی

از نظر دسترسی به شریان‌های ارتباطی از طریق بلوار‌های فکوری و نماز و محور‌های سرافرازان و هاشمیه تردد برای اهالی این محله امکان پذیر است. محله چهارچشمه را محله‌های سرافرازان، کوثر، نیرو هوایی، بخشی از هاشمیه و بوستان خورشید در بر گرفته‌اند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44