کد خبر: ۹۷۰۰
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

تجربه یک زیست‌ متفاوت در زیست‌پارک

فضای روستایی و عشایری زیست‌پارک، تفرجگاه خانوادگی مشهدی‌ها شده است. محوطه بیست‌هکتاری در انتهای کوه‌پارک با داشتن فضا‌های زیبا و دوست‌داشتنی باغ تاژ، باغ نشاط و باغ روستا می‌تواند اوقات خوشی را برای شما و خانواده‌تان رقم می‌زند.

فصل تابستان است و بوستان‌ها و تفرجگاه‌های شهر پر از آدم‌هایی است که می‌خواهند عصر‌های این فصل گرم را در طبیعت بگذرانند، اما به نظر می‌رسد درمیان شلوغی پارک‌های بزرگی مانند وکیل‌آباد و کوه‌پارک و خورشید، زیست‌پارک مشهد از نگاه شهروندان پنهان مانده است.

محوطه بیست‌هکتاری در انتهای کوه‌پارک که با داشتن فضا‌های زیبا و دوست‌داشتنی باغ تاژ، باغ نشاط و باغ روستا می‌تواند اوقات خوشی را برای شما و خانواده‌تان رقم بزند. اگر کمی هم اهل ورزش باشید، افتتاح مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری زیست‌پارک برایتان خبر خوبی است.

 

تجربه یک زیست‌ متفاوت در زیست‌پارک

 

پذیرایی باباطاهر و فاطمه‌خانم

حدود پنج‌دقیقه که پیاده‌روی کنید، می‌رسید به باغ نشاط؛ بخش جذابی که جوان‌ها و نوجوان‌ها بیشتر از آن استقبال می‌کنند. چندوسیله بازی مهیج مانند فوتبال دستی غول پیکر در این قسمت وجود دارد که می‌تواند به دورهمی‌های دوستانه‌تان هیجان ببخشد.

درست روبه‌روی آن هم باغ تاژ است. چند سیاه‌چادر بزرگ به سبک عشایر وجود دارد و اسطبل و زمین بزرگی که بچه‌ها در آن اسب‌سواری و الاغ‌سواری می‌کنند. فضایی نیز برای بازی در‌نظر گرفته شده است که می‌توان در آن با تفریحاتی مثل تیراندازی با کمان و تفنگ، زمین ماراتون، فضایی مناسب بازی‌های گروهی و کارگاه صنایع دستی و سفال سرگرم شد.

در سیاه‌چادر‌ها باباطاهر با دست‌پخت خوشمزه فاطمه‌خانم از شما پذیرایی می‌کند. نان داغ محلی که از تنور درآمده است، کنار آش رشته، عصر تابستانی را دلپذیرتر می‌کند. ابوالفضل طاهری که اینجا همه او را با نام باباطاهر می‌شناسند، با سینی پر از نان از کنار تنور فاطمه‌خانم می‌آید به‌سمت تخت‌هایی که زیر درختان گذاشته شده‌اند تا از مهمانانش پذیرایی کند.

او می‌گوید: در سیاه‌چادر‌ها فضای پذیرایی از مهمانی‌ها را هم داریم. یکی از سیاه‌چادر‌ها با ۱۰‌تخت ظرفیت هشتاد‌مهمان دارد و دیگری با چهارتخت پذیرای حدود سی‌نفر است.

به‌سمت سیاه‌چادر بزرگ اشاره می‌کند و می‌گوید: آن یکی هم آشپزخانه خودمان است که فاطمه‌خانم در آن برایتان انواع غذا‌های خوشمزه و سنتی را می‌پزد. باباطاهر با خنده شوخ‌و‌شنگی که نشان می‌دهد دلش هنوز جوان است، می‌گوید: جوان‌ها می‌توانند بیایند اینجا و گروهی مافیا بازی کنند. شب‌های زیست‌پارک خیلی باصفاست.

تجربه یک زیست‌ متفاوت در زیست‌پارک

 

همراهی نوه‌ها و پدربزرگ‌ها

غلامزاده، سعیدی و تقی‌زاده هر روز مسیر دو‌کیلومتری را از نه‌دره تا زیست‌پارک پیاده طی می‌کنند. احمد غلامزاده که هجده‌سال است بدون وقفه این مسیر را می‌پیماید، می‌گوید: این مسیر تا‌به‌حال خاکی بود. بیست‌دقیقه طول می‌کشید تا از نه‌دره به باغ معین در کوه‌پارک برسیم. از هفته گذشته که این رینگ آسفالت شده است، راحت‌تر می‌توانیم بیاییم و در زیست‌پارک توقف کنیم.

علی سعیدی هم با خنده می‌گوید: حالا می‌توانیم نوه‌هایمان را هم روی دوچرخه بنشانیم و بیاوریم. دیگر بهانه‌ای برای سختی مسیر ندارند.

این مسیر تا‌به‌حال خاکی بود. بیست‌دقیقه طول می‌کشید تا از نه‌دره به باغ معین در کوه‌پارک برسیم

سعیدی و غلامزاده و تقی‌زاده سال ۹۷ درختان بید عرعر را در باغ معین کوه پارک می‌کارند و خودشان هم این درختان را آبیاری می‌کردند. آنها از آنجایی که بچه نه‌دره هستند، چشمه‌های آب قدیمی را پیدا می‌کردند و بعد از احیای چشمه‌ها، از آب آن‌ها برای آبیاری درختانی که کاشته بودند، استفاده می‌کردند. 

فضای شاد مادر وفرزندی

در‌کنار سیاه‌چادر‌های عشایری، گروهی از مادران نشسته‌اند و بچه‌ها هم مشغول بازی‌اند. عده‌ای می‌دوند و دنبال هم می‌کنند و چندنفری هم منتظرند تا برای الاغ‌سواری نوبتشان شود.

مادر مهرداد، کاسه آش را جلو پسرش می‌گذارد تا بعد‌از کلی دویدن که اشتهایش باز شده است، آن را نوش جان کند و می‌گوید: اگر خانواده‌ها برای بچه‌هایشان وقت بگذارند، فرزندان سالم‌تر و شادتری تربیت می‌کنند. محیط زیست پارک، فضای کافی برای بازی بچه‌ها دارد. مادر سحر با نیم‌خنده‌ای می‌گوید: اینجا مادر‌ها هم حوصله‌شان سر نمی‌رود.

 

تجربه یک زیست‌ متفاوت در زیست‌پارک

 

ورود موتور ممنوع

مسیر دوچرخه‌سواری زیست‌پارک شیب ملایم و پیچ‌و‌تاب‌های دل‌نشینی دارد. گاهی پیش می‌آید که موتور‌سواران هم سروکله‌شان اینجا پیدا می‌شود، ولی با تذکر نگهبانان پارک برمی‌گردند تا مسیر برای دوچرخه‌سواران ایمن باشد.

محسن، یکی از کارگران زیست‌پارک، با دیدن دو جوانی که به دور از چشم نگهبانان، از شهرک صابر با موتور آمده‌اند، می‌گوید: دوچرخه‌سواران هنوز این مسیر جدید را نمی‌شناسند. کافی است یکی از گروه‌های دوچرخه‌سواری مطلع شود تا پای رکاب‌زنان به اینجا باز شود؛ آن وقت خودشان نمی‌گذارند موتور‌ها رد شوند و به آنها تذکر می‌دهند.

تجربه یک زیست‌ متفاوت در زیست‌پارک

 

شب‌های خاطره‌انگیز باغ روستا

زیست‌پارک با داشتن سه بخش متفاوت که هر کدام برای مخاطب خاصی در نظر گرفته شده، در انتهای بخش دره‌مانند کوه‌پارک قرار گرفته است. کافی است در آخرین نقطه کوه‌پارک خودرویتان را بگذارید و حدود بیست‌پله سنگی را پایین بیایید تا برسید به باغ روستا.

محوطه‌ای با چند خانه روستایی و مرغ و خروس‌هایی که دان می‌خورند. برکه آب و مرغابی‌هایش هم بخشی از این روستا هستند و شما می‌توانید روی تخت‌هایی که برای استراحتتان گذاشته شده است، بنشینید و در آرامش روستا انواع غذا‌های سنتی را نوش جان کنید.

کافی است در آخرین نقطه کوه‌پارک خودرویتان را بگذارید و حدود بیست‌پله سنگی را پایین بیایید تا برسید به باغ روستا

رضا داوطلب، مدیر کوه‌پارک و زیست‌پارک، می‌گوید: تعدادی از مردم می‌خواهند در کوه‌پارک زیراندازی پهن کنند و با خانواده استراحت کنند. برخی هم کوه‌نوردانی هستند که قصدشان رفتن به قله است. تعداد زیادی از دوچرخه‌سواران کوه‌پارک را برای رکاب‌زنی انتخاب می‌کنند، اما عده‌ای از مردم می‌خواهند بیایند و از فضای خاطره‌انگیز روستا لذت ببرند و از امکانات پذیرایی و غذای سنتی استفاده کنند.

ما در دو بخش باغ روستا و باغ تاژ مجموعه تفریحی زیست‌پارک، امکان پذیرایی از مردم را فراهم کرده‌ایم؛ البته به‌تازگی رینگ دوچرخه زیست‌پارک به طول ۱۲۷۰‌متر نیز افتتاح شده است. این رینگ می‌تواند مسیر دوچرخه را از ابتدای کوه‌پارک در بولوار دلاوران به انتهای بولوار لادن متصل کند.


* این گزارش چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۷۷ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44