کد خبر: ۴۵۲۲
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

بالن سواری در پارک خورشید

واقعا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بود. احساس می‌کردم که مانند یک خلبان ماهر هستم که در آسمان پرواز می‌کند. فضای اطراف و طبیعت بکر پارک خورشید هم از آن بالا بسیار مسحورکننده بود، به‌طوری‌که واقعا متوجه گذر زمان نشدم. فکر می‌کنم میل و اشتیاق به ماجراجویی بهترین حسی است که افراد در بالن‌سواری به آن نیاز دارند.

پرچم‌های سه‌رنگی که مسیر برگزاری برنامه را نشان می‌دهد، از انتهای خیابان هاشمیه نظر مردم را به خود جلب می‌کند. از اولین میدان بوستان خورشید تا زمین بزرگ کنار پارک، مسیری کوهستانی که با همین پرچم‌ها آذین شده، به زیبایی نشانگر رسیدن ایام دهه فجر انقلاب و برگزاری یک برنامه ورزشی شاد است. کمی نزدیک‌تر که می‌شویم، صدای هیاهو و شادی بچه‌ها بیشتر به گوش می‌رسد؛ صدا‌هایی فراتر از هیجان شرکت در مسابقه تیراندازی و طناب‌کشی! نگاه بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها را که دنبال می‌کنیم، در سمت شمالی زمین، بالنی پنجاه‌متری خودنمایی می‌کند.

این جشنواره با مراسم سال‌های قبل یک تفاوت دارد؛ این تفاوت به‌پرواز درآمدن بالن بر فراز بام مشهد برای اولین‌بار است که در دهه مبارک فجر انجام می‌شود. بالن‌سواری در این جشنواره جایزه افرادی است که در مسابقات ورزشی ویژه‌برنامه «همبستگی ملی در فجر انقلاب» برنده می‌شوند.


تنوع برنامه‌ها به نفع نوجوانان

برنامه‌های ورزشی همراه اهدای جایزه، یکی از جذاب‌ترین بخش‌هاست که مخاطبانش بیشتر طیف کودک و نوجوان هستند. هر‌چند در این برنامه به‌دلیل تنوعی که وجود دارد، بزرگ‌سالان هم با اشتیاق فراوان حاضر می‌شوند، شور و هیجانی که در بچه‌ها دیده می‌شود، نشاط بیشتری به جشن بخشیده است.

کیامهر رنگ‌آمیز، پسر هشت ساله‌ای که همراه خانواده در این جشن حاضر شده است، با پرتاب چند دیسک، هدف‌گیری خود را می‌آزماید و می‌گوید: روز‌هایی که تعطیل است، با مامان و بابا برای بازی به اینجا می‌آیم. روز‌هایی هم که بابا تعطیل نیست، مامان من را به این پارک می‌آورد. من هم در مسابقه‌ها شرکت می‌کنم تا برنده شوم. دیسک‌ها را خوب پرتاب کردم و جایزه‌ام یک کاسه آش بود.

 

برنده شو، بالن سواری کن

سیاه‌چادر در‌کنار ایستگاه‌های ورزشی

ایستگاه‌های ویژه معلولان و جانبازان، تیروکمان، بازی‌های بومی محلی، بازی‌های فکری، برگزاری مسابقه قوی‌ترین مردان کوچک، توزیع غذای رایگان در سیاه‌چادر‌های عشایری و اجرای سرود‌های انقلابی، ازجمله بخش‌های جذابی است که با استقبال بسیار روبه‌رو شده است. اجرای نمایش و بازی‌های کمدی و برگزاری مسابقاتی در‌قالب طنز نیز بر جذابیت برنامه می‌افزاید. یاسین و آرمان نعمت‌نیا دو پسرعموی دوازده‌ساله هستند که در بیشتر مسابقات این جشنواره شرکت کرده‌اند.

آرمان می‌گوید: خوبی مسابقه‌ها این است که با شوخی و خنده برگزار می‌شود و بازنده هم حس بدی پیدا نمی‌کند. یاسین با تأیید حرف آرمان می‌گوید: غرفه غذا رایگان بود و برنده و بازنده نداشت. من و یاسین در بیشتر مسابقه‌ها شرکت کردیم، برنده شدیم و جایزه ورزشی هم گرفتیم. البته بعضی‌ها جایزه‌شان سوار‌شدن در بالن است.

زهرا محمدنژاد دیگر شهروندی است که همراه فرزندانش به این برنامه آمده و خودش هم در مسابقه تیراندازی با تفنگ بادی شرکت کرده است. او می‌گوید: ویژگی این برنامه این است که برای همه اعضای خانواده جذاب است.


جایزه برنده‌ها بالن‌سواری است

یک‌ساعتی که از شروع برنامه می‌گذرد، بالن آماده پرواز می‌شود. بچه‌هایی که در مسابقه برنده شده‌اند، منتظر‌ند نوبتشان شود و بالن به پرواز درآید و آن‌ها از فراز بام مشهد، شهر را ببینند. علی رجب‌پور، مسئول هیئت جنت‌الحسین (ع)، علاوه‌بر فرزندان خودش، حسین و محمدصدرا و ثنا را که از بچه‌های هیئت هستند، به این برنامه آورده است. او می‌گوید: بین بچه‌ها آن‌هایی که برنده شده‌اند و ترس از ارتفاع ندارند، سوار بالن می‌شوند و این برای آن‌ها تجربه بی‌نظیری است.

ثنای شش‌ساله که در مسابقه بولینگ و وزنه شرکت کرده است، می‌گوید: بیشتر مسابقه‌ها پسرانه بود. اما من هم با برادرهایم شرکت کردم. مسابقات نقاشی و کاردستی هم برگزار شد که برایم خوب و جذاب بود.

در جشنواره بزرگ بالن‌سواری که در ایام مبارک دهه فجر ازسوی اداره فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه و با مشارکت معاونت سلامت و تربیت بدنی از ۸‌صبح تا ۳‌بعد‌از‌ظهر در بوستان خورشید برگزار می‌شود، طیف‌های مختلف، از بچه هیئتی‌ها و اعضای تشکل‌ها گرفته تا دانش‌آموزان مدارس و کوه‌نوردان و ورزشکارانی که بوستان خورشید را برای تفریح انتخاب کرده‌اند، حاضر شده‌اند.

بالن سواری در پارک خورشید


پرواز بالن مشروط به وزش مناسب باد است

حدود ساعت‌۱۰ بالن برای دور اول با سوار‌شدن هفت‌نفر از بچه‌ها به پرواز درمی‌آید؛ حدود پانزده‌دقیقه‌ای در آسمان می‌ماند و دوباره برمی‌گردد تا برنده‌های بعدی را سوار کند. وهاب کمالی، خلبان این بالن رنگارنگ که دیدن پرواز زیبایش هم بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها را به وجد آورده است، می‌گوید: این بالن تا ۷۵۰‌کیلو وزن را تحمل می‌کند.

در هر دور هم بسته به جثه افراد شش تا هفت‌نفر را سوار می‌کنیم. او با اشاره‌به اینکه پرواز بالن ارتباط مستقیم با وضعیت هوا دارد، ادامه می‌دهد: هر شب با بررسی پیش‌بینی وضعیت هوا برای اجرای بالن‌سواری در روز بعد تصمیم می‌گیریم. برای هر پرواز میزان وزش باد برآورد شده و با مناسب‌بودن شرایط، پرواز انجام می‌شود.

بالن سواری در پارک خورشید
بالن رنگارنگ، مثل رنگین‌کمان

رضا بهرامی و دختر ده‌ساله‌اش که پریا نام دارد، از‌جمله مسافران بالن گردشگری امروز هستند. پریا می‌گوید: بالن رنگارنگ و زیبایی است، مثل جعبه مدادرنگی، مثل رنگین‌کمان. دیدن درختان پارک و آدم‌هایی که در پارک راه می‌رفتند، از آن بالا خیلی جذاب بود. همه شهر دیده می‌شد و حس می‌کردم کنار خورشید هستم و می‌توانم به آن دست بزنم!

پدر پریا هم به حس فوق‌العاده بالن‌سواری که برای اولین‌بار تجربه کرده است اشاره می‌کند و می‌گوید: هوا آن بالا بسیار لطیف بود و انسان دلش می‌خواست نفس بکشد. معمولا شنیده‌ایم که هوای مشهد آلوده است، اما من آن بالا فقط طراوت را حس کردم. واقعا تجربه بی‌نظیری بود و در آسمان و نزدیک ابر‌ها احساس زنده‌بودن می‌کردم.

زهرا محمدنژاد هم پرواز با بالن را تجربه می‌کند. او در مسابقه تیراندازی با تفنگ بادی شرکت کرده است و حالا این پرواز جایزه برتری او در این رقابت دوستانه است. او می‌گوید: واقعا تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بود. احساس می‌کردم که مانند یک خلبان ماهر هستم که در آسمان پرواز می‌کند. فضای اطراف و طبیعت بکر پارک خورشید هم از آن بالا بسیار مسحورکننده بود، به‌طوری‌که واقعا متوجه گذر زمان نشدم. فکر می‌کنم میل و اشتیاق به ماجراجویی بهترین حسی است که افراد در بالن‌سواری به آن نیاز دارند.

حسین احمدپور هم می‌گوید: یک روز خیلی خوب را تجربه کردم. به همه مشهدی‌ها هم پیشنهاد می‌کنم تا روز پایانی دهه فجر به پارک خورشید بیایند و بالن‌سواری را تجربه کنند.

ارسال نظر