کد خبر: ۹۵۵۶
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰

استفاده دوباره از باد کولر آبی

محمدامین امیری پژوهشگر برتر استان توضیح می‌دهد: براساس تحقیقم، معلوم شد که هفتاد‌درصد انرژی در کولر‌های آبی درحال هدررفتن است.

محمدامین امیری در کلاس دوازدهم درس می‌خواند و ساکن محله مطهری‌شمالی است. او که از دوسال قبل پا به حیاط پژوهش‌سرای رویان گذاشته، با روش تحقیق و پژوهش علمی و دقیق آشنا و در این مدت به پژوهشگری موفق تبدیل شده است.

- به نظر تو محقق یا پژوهشگر‌شدن نیاز به شرایط خاصی دارد؟
پاسخ‌دادن به این سؤال خیلی سخت و چندوجهی است. البته حتما لازم نیست در دوران کودکی، وسایل و ابزارآلاتی را بسازید یا نمره عالی از درس علوم بگیرید، اما اگر استعداد و علاقه داشته باشید به نظرم موفقیتتان بیشتر است؛ چون خود من از کودکی به ساخت تجهیزات برقی و به‌هم‌ریختن وسایل این‌چنینی علاقه بسیار داشتم.

- تاکنون چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌ای؟
سال گذشته طرحی پژوهشی در حوزه استفاده از انرژی‌های نوین مثل انرژی باد و خورشید ارائه کردم. درواقع تحقیق من درباره استفاده مجدد از انرژی باد کولر‌های آبی بود. براساس تحقیقم، معلوم شد که هفتاد‌درصد انرژی در کولر‌های آبی درحال هدررفتن است. من برای جلوگیری از این هدررفتن، با استفاده از دستگاه مکانیکی انرژی، باد را دوباره به انرژی برق تبدیل کردم. به خاطر این تحقیق، رتبه اول استانی مسابقات جوان خوارزمی و پژوهش‌سرا‌های استان را کسب کردم.

- چه کسی بیشترین نقش را در پیشرفت‌های پژوهشی تو داشته است؟
بعداز آشنایی با پژوهش‌سرای رویان و آشنایی با استاد سید‌محمد‌رضا امامیان، از استادان پژوهش‌سرا، به فعالیت‌های علمی علاقه بیشتری پیدا کردم. او اولین حامی و حمایتگرم در این مسیر بود. البته والدینم نیز نقش کلیدی و اساسی در این مسیر داشتند.

- درحال حاضر، کار تحقیقاتی هم انجام می‌دهی؟
بله، به‌همراه یکی از دوستانم، طرح پژوهشی ساخت بتن فوق سبک و ضدحریق را شروع کرده‌ام. ما به‌دنبال ترکیب بتن خاصی هستیم که در زمان آتش‌سوزی‌ها آتش را مهار و خفه کرده و از انتقال آتش به طبقات دیگر جلوگیری کند. این تحقیق در نوع خودش بی‌نظیر است و سبب انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی خواهد شد.

- دوست داری در آینده چه شغلی داشته باشی؟
‌دوست دارم یک محیط کارگاهی و پژوهشی دراختیارم باشد و طرح‌های نو و جدید علمی را که در ذهن دارم، پیاده و اجرا کنم، چیزی مثل شرکت‌های دانش‌بنیان.

- به نظرت دولت، از محققان جوان حمایت می‌کند؟
درگذشته حمایت چندانی وجود نداشت. اما از زمان ریاست‌جمهوری شهید‌آیت‌الله رئیسی که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح و اجرایی شد، نخبگان جوان امیدواری بیشتری به تحقق اهداف علمی خود دارند. 

* این گزارش شنبه ۲ تیرماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۱ شهرآرامحله منطقه ۱ و ۲ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44