کد خبر: ۷۱۶۳
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

پژوهشگری دختر نوجوان برای کشور

زهرا بهشتی زکات علمش را با آموزش به کودکان می‌پردازد. او در این سال‌ها توانسته است در جشنواره خوارزمی استان رتبه اول را کسب کند و وارد مرحله کشوری شود.

هجده‌سال دارد و از کلاس هفتم که وارد مدارس تیزهوشان شده است، توانسته در جشنواره و مسابقات علمی شرکت کند و افتخارآفرین باشد. زهرا بهشتی، نوجوان ساکن محله کلاته برفی و عضو فعال پایگاه بسیج شهید‌اکبری، دانش‌آموز کلاس دوازدهم در رشته علوم تجربی است.

او زکات علمش را با آموزش به کودکان می‌پردازد. زهرا در این سال‌ها توانسته است در جشنواره خوارزمی استان رتبه اول را کسب کند و وارد مرحله کشوری شود. او همچنین در اولین جشنواره زیست فناوری کشور توانسته است مقام دوم خلق ایده را به دست آورد.

- چه شد که به پژوهش و شرکت در جشنواره‌های علمی روی آوردی؟
از کلاس هفتم بود که با شهدای نخبه علمی بیشتر آشنا شدم و از همان زمان علاقه‌ام به مباحث علمی، به‌ویژه پژوهش بیشتر شد. همیشه زندگی افراد موفق علمی را دنبال می‌کردم. ازجمله شهدای نخبه علمی که زندگی‌نامه‌شان را خواندم، شهیدمصطفی احمدی‌روشن، شهید مجید شهریاری و شهدای هسته‌ای دیگر. با خواندن مسیری که آن‌ها طی کردند، تشویق شدم که پژوهش علمی را جدی‌تر دنبال کنم. آرزویم ادامه راه شهدا و کسب افتخار برای کشور است.

- در چه جشنواره‌هایی شرکت کرده و چه مقام‌هایی به دست آورده‌ای؟
سال هشتم در اولین دوره جشنواره زیست فناوری و در بخش صنعتی این جشنواره شرکت کردم و توانستم در محور خلق ایده رتبه دوم کشوری را به دست آورم. ایده‌ام ساخت دستگاهی برای پیشگیری از کپک میوه و نان بود. سال نهم با همکاری یکی از هم‌کلاسی‌ها ایده را تاحدودی اجرایی کردیم و توانستیم در رشته دست‌سازه نوجوان خوارزمی به مرحله قطبی راه
پیدا کنیم.

- چه فعالیت‌هایی در پایگاه بسیج محله داری؟

به‌عنوان یکی از اعضای فعال بسیج، مربی سرود کودکان پایگاه شهید‌اکبری هستم و به دانش‌آموزانی که در درس‌ها نیاز به تمرین بیشتر دارند، کمک می‌کنم.


- برنامه‌ات برای آینده چیست؟
عاشق بیوتکنولوژی و زیست‌شناسی هستم؛ برای همین رشته علوم تجربی را انتخاب کرده‌ام. از گزینه‌های دیگرم برای دانشگاه، پزشکی و مهندسی پزشکی است.

- نظرت درباره محله چیست و دوست داری چه امکاناتی داشته باشد؟
محله اکبرآباد را به خاطر پایگاه بسیج و آشنایی با فعالان اجتماعی دوست دارم، اما کمبود‌های زیادی در زمینه فضای فرهنگی و ورزشی دارد؛ مثلا کتابخانه و سالن مطالعه برای نوجوانان و جوانان وجود ندارد.              بچه‌ها به فضایی مثل فرهنگ سرا نیاز دارند تا بتوانند از کلاس‌های مختلف و برنامه‌های فرهنگی استفاده کنند.

- محله آرمانی ات چه ویژگی‌هایی دارد؟
محله‌ای که امکانات کافی دارد و در آن به همه جا دسترسی داشته باشم و برای رفت و آمد با مشکل مواجه نشوم. البته دوست دارم محله به حرم مطهر هم نزدیک باشد.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44