کد خبر: ۳۱۰
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

از روزگار حاج حبیب تا امروز

روزی روزگاری «حاج حبیب» زمینی را برای مسجد محله وقف کرد و بعد از او پسرانش کمر همت بسته‌ و بنای مسجد را بنیان گذاردند. این یادگار حاج حبیب و پسرانش امروزه مسجدی آباد و پر از نمازگزارانی در سنین مختلف است. برنامه‌های مختلف مسجد گواه آن است که این مرکز عبادی نه‌تنها جایگاهی برای ادای فریضه روزانه بلکه محتوای دینی را برای مخاطبان مختلف ارائه می‌دهد.

روزی روزگاری «حاج حبیب» زمینی را برای مسجد محله وقف کرد و بعد از او پسرانش کمر همت بسته‌ و بنای مسجد را بنیان گذاردند. این یادگار حاج حبیب و پسرانش امروزه مسجدی آباد و پر از نمازگزارانی در سنین مختلف است. برنامه‌های مختلف مسجد گواه آن است که این مرکز عبادی نه‌تنها جایگاهی برای ادای فریضه روزانه بلکه محتوای دینی را برای مخاطبان مختلف ارائه می‌دهد.
مسجد حاج حبیب، مسجدی معروف و باسابقه در محله مسلم است. مسجدی که خاطراتی زیاد از سال‌های دفاع مقدس دارد و امروزه هم محفلی برای افرادی است که دوست دارند باورهای دینی در همه‌جا منتشر شود و آموزه‌های دینی فراگیر بماند. با جوانی که آرام‌آرام پا در سال‌های میان‌سالی گذارده و از کودکی روزگارش را گره با مسجد حاج حبیب زده همراه شدیم تا سیری در دیروز و امروز مسجد داشته باشیم.


سال‌های نخست

این مسجد در خیابان گاز12 و از آن طرف مسلم شمالی 5 واقع شده و مساحت تقریبی آن 600 مترمربع و دارای 5دربند مغازه است. نام مسجد به نام واقف آن بوده و جزو مساجد قدیمی این منطقه به شمار می‌رود. حاج حبیب واقف زمین مسجد بوده و در همان سال‌ها فوت کرده است و پسران او بنای مسجد را برعهده داشته‌اند.«حمید فخارزاده» متولد 1364 است و در لابه لای صحبت‌هایش می‌گوید که هرچند من و هم‌سن‌های من هیچ‌گاه حاج حبیب را ندیده‌ایم اما اثر ماندگارش همیشه در زندگی همه ما پررنگ و بسیار مهم بوده است. او بیان می‌کند: از دوران کودکی در این محل و مسجد رشد و فعالیت داشته و خوشحالم که امروزه می‌توانم آموزش‌هایی در همین مسجد برای نسل تازه رشد یافته داشته باشم.او به نقل از بزرگ‌ترهای مسجد ادامه می‌دهد: این مسجد از قدیم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف داشته و در زمان جنگ تحمیلی محل ثبت‌نام و اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ بوده است. مسجد بعد از جنگ نیز در بازسازی محله‌های هم‌جوار فعالیت‌های مثبتی داشته است.


از بازسازی تا برنامه‌های مسجد

فخارزاده هرچند در زمان تأسیس مسجد نبوده اما دوره بازسازی آن را به یاد می‌آورد و می‌گوید: بانیان برنامه ساخت مسجد را در سال 57 شروع کرده و کار در سال 59 به پایان رسیده و در نوبتی دیگر در سال 78 بازسازی و نماسازی شد.
این مسجد دارای هیئت فرهنگی و مذهبی، تأسیس 1370 و به نام هیئت محبان قائم آل محمد (عج) است که با حضور پرشور جوانان و بزرگ‌سالان همراه بوده و در همه مراسم ملی و آیینی برنامه‌های ویژه برگزار می‌کند. پایگاه بسیج این مسجد نیز همانند سال‌های قبل مشغول به فعالیت است.
برنامه‌های مسجد که به همت فعالان آن هر هفته برقرار می‌شود متعدد است که ازجمله می‌توان به برنامه «دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم» اشاره کرد که هر هفته سه‌شنبه‌ها برگزار می‌شود. همچنین جلسه آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه هر هفته شنبه‌شب‌ها برپاست.


کرونا و مقابله مسجدی‌ها

این روزها کرونا حال همه را گرفته است. کسب‌های کاسبان کم رونق شده است و حتی مسجدها گاه تعطیل می‌شوند و آنگاه‌که بر نمازگزاران گشوده هستند باید فاصله‌ها را دوچندان رعایت کرد. در این بین مسجدی‌ها بیکار ننشسته و کارهایی در حد توان خود انجام داده‌اند. مسجد به گفته همراه ما در این گزارش در بحث ویروس کرونا در ضدعفونی کردن محله نقش‌آفرین بوده و در تولید و توزیع ماسک و انجام برنامه غربالگری کوشا بوده است. مسجدی‌ها خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا را فراموش نکرده و بسته‌های معیشتی برای آن‌ها تهیه و توزیع کرده‌اند.


مدرسه در مسجد

باخبر شدیم این مسجد مجری طرحی خودجوش است که به مدرسه در مسجد معروف شده است. ظاهراً حدود 4سال است که با مدیریت و مسئولیت امام جماعت مسجد طرح مدرسه در مسجد شروع به کار کرده است. در قالب این طرح دانش‌آموزان به‌جای اینکه در مدرسه درس بخوانند در مسجد حاضرشده و درس می‌خوانند و در امتحانات مدرسه به‌طور متفرقه شرکت می‌کنند. نماز جماعت در سه وعده برگزار می‌شود.


خاطره‌های بچه‌های مسجد

محمد اسماعیل‌زاده یکی دیگر از جوانان دیروز و بزرگ‌سالان امروز مسجد است. او به خاطرات خوشی که از مسجد دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی صبح جمعه‌ها با بچه‌های مسجد یک هفته به کوه و یک هفته به بهشت رضا می‌رفتیم. دوران شیرینی بود صفا و صمیمیت بین بچه‌ها موج می‌زد. او از برنامه‌شان در بهشت رضا (ع) یاد می‌کند و می‌گوید صبح جمعه از در مسجد با خودرو بچه‌ها گروهی به بهشت رضا (ع) می‌رفتیم. همان اول برنامه دعای ندبه بر سر مزار شهدای مدافع حرم برگزار می‌شد و بعد از دعا به غبار رویی مزار شهدا می‌پرداختیم.
مسجد حاج حبیب ازجمله معدود مسجدهایی است که علاوه بر نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشا برگزارکننده نماز جماعت در نوبت صبح است. به گفته تنی چند از نمازگزاران، حاج‌آقا سیدمصطفی اکبرزاده امام جماعت مسجد همواره سعی کرده تا بین گروه‌های مختلف سنی باعلاقه‌ها و بینش‌های مختلفی که وجود دارد راه میانه را پیش گیرد و سهمی جدی‌ در کارهای مسجد برای نوجوان‌ها و جوان‌ها قائل است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44