کد خبر: ۲۱۶۷
۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه‌ منتسب به پنجه حضرت رضا(ع)

از قدیم همان‌طور که مردم به قدمگاه نیشابور می‌رفتند، برای دیدن اثر پنجه حضرت رضا(ع) به کوچه آیت‌الله خزعلی1 می‌آمدند؛ کوچه‌ای در پانصدمتری ورودی غربی حرم مطهر که همه شهرتش را از همین سنگ سیاه منتسب به پنجه حضرت(ع) دارد. این سنگ تا 12سال پیش، هم نزدیک‌تر به حرم مطهر و هم بزرگ‌تر بود، اما در جریان ساخت‌وسازها محلش جابه‌جا شد.

از قدیم همان‌طور که مردم به قدمگاه نیشابور می‌رفتند، برای دیدن اثر پنجه حضرت رضا(ع) به کوچه آیت‌الله خزعلی1 می‌آمدند؛ کوچه‌ای در پانصدمتری ورودی غربی حرم مطهر که همه شهرتش را از همین سنگ سیاه منتسب به پنجه حضرت(ع) دارد. 

این سنگ تا 12سال پیش، هم نزدیک‌تر به حرم مطهر و هم بزرگ‌تر بود، اما در جریان ساخت‌وسازها محلش جابه‌جا شد. شهرت دیگر این کوچه وجود خانه‌ تاریخی کوزه‌کنانی با 112سال قدمت و بنای قدیمی حسینیه قماش‌فروشان مشهد با 100سال پیشینه است.

کوچه پنجه از میان‌برهای خیابان‌های شهیداندرزگو و آیت‌الله خزعلی برای رسیدن به حرم مطهر است که بیشتر از هرچیزی تردد طلاب در آن به چشم می‌آید.

 

در این کوچه 6حسینیه و 3مدرسه علمیه است که معروف‌ترین آن «سلیمانیه» از موقوفات مرحوم سلیمان‌خان اعتضادالسلطنه در 200سال قبل است. این مدرسه محل درس رهبر معظم انقلاب بوده است و اکنون بیش‌از 200طلبه در آن درس می‌خوانند.

 

تعداد اندکی ازاهالی این کوچه همچنان ساکن هستند که آیت‌ا... سیدجعفر طباطبایی از جمله آن‌هاست. او یکی از معروف‌ترین مراسم روضه‌خوانی شهادت حضرت‌فاطمه(س) را هرسال به مدت 5روز در منزلش برگزار می‌‌کند که به روش قدیمی‌ها آغازش ساعت 6صبح است.
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44