کد خبر: ۱۰۴۷۳
۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

محله هنرستان؛ محل آموزش حرفه‌وفن به مشهدی‌ها

هویت محله هنرستان به دارالفنون و هنرستان‌های قدیمی آن است. هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای طالقانی، شهید کاظمیان و هنرستان کشاورزی یوسفی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های تاسیس شده در جنوب غربی مشهد است.

هویت محله هنرستان به دارالفنون و هنرستان‌های قدیمی آن است. هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای طالقانی، شهید نورالله کاظمیان و هنرستان کشاورزی یوسفی از قدیمی‌ترین هنرستان‌های تاسیس شده در حوزه جنوب غربی مشهد در اوایل دهه ۷۰ شمسی است.

اولین هنرستان کشاورزی دارای خوابگاه کشور نیز سال ۱۳۴۶ در این محله تاسیس شد. بخش اصلی این هنرستان قدیمی حالا به نام هنرستان فنی شهید نورالله کاظمیان شناخته می‌شود و بقیه آن به ۱۱ هنرستان، دبیرستان و مجموعه ورزشی و فرهنگی تبدیل شده است. محله هنرستان گرچه از حوالی سال ۱۳۵۵ به محدوده شهری پیوست، بعد از انقلاب و اوایل دهه ۶۰ توسعه پیدا کرد. 

 

محله هنرستان؛ محل آموزش حرفه‌وفن به مشهدی‌ها

خیابان هنرستان ۲۳

بافت

وسعت محله هنرستان، ۱۴۲ هکتار و جمعیتش ۱۸ هزار و ۳۷۷ نفر است. به طور متوسط در هر هکتار محله هنرستان ۱۲۸ نفر سکونت دارند که گرچه از میانگین تراکم جمعیتی شهر مشهد بیشتر است، خیلی شلوغ محسوب نمی‌شود. وجود آپارتمان‌های ۷ طبقه و بیشتر از ۸ طبقه در محله هنرستان نشان دهنده اقبال به بلندمرتبه سازی در این محله است با این حال هنوز هم خانه‌های بزرگ ۲۵۰۰ متری در این محله پیدا می‌شوند که حال و هوای معماری دهه شصت را به یاد می‌آورند. محله هنرستان جزو محلات برخوردار مشهد است.

نرخ باسوادی در هنرستان بالاست و نزدیک به ۹۸ درصد است و میانگین شمار اعضای خانواده در این محله، ۳ نفر است. مهمترین کاربری این محله، مسکونی و بعد از آن آموزشی و تجاری است. بوستان لاله به دلیل تردد زیاد اهالی و قرار داشتن فرهنگسرای فناوری و رسانه که پاتوق برگزاری کلاس‌ها و دورهمی‌های بسیاری است در آن، به مرکز محله هنرستان تبدیل شده است.

 

دسترسی

ساکنان محله هنرستان از طریق بولوار وکیل‌آباد به خط یک ایستگاه قطارشهری دانش‌آموز و هفت‌تیر دسترسی دارند. از نظر دسترسی‌های درون‌شهری نیز باید گفت وجود بولوار‌های وکیل‌آباد، پیروزی و فکوری موجب تسهیل رفت و آمد ساکنان محله به سایر نقاط شهر شده و همین جزو ویژگی‌های هنرستان است.

میانگین فاصله مکانی تا نزدیکترین ایستگاه اتوبوس ۱۸۳ متر است و لازم است میانگین ۲ دقیقه و ۱۷ ثانیه زمان را برای پیمودن این مسافت پیش‌بینی کرد.

 

محله هنرستان؛ محل آموزش حرفه‌وفن به مشهدی‌ها

بوستان لاله

امکانات فرهنگی و رفاهی

هتل شرکت نفت در میدان هفت‌تیر، دانشگاه علوم و فنون هوایی مشهد در صارمی، دبیرستان پسرانه مصلی‌نژاد در ابتدای هنرستان، فرهنگسرای فناوری و رسانه، برج باران ۲ و مسجد امام‌علی (ع) در پیروزی ۴۷ از مکان‌های شاخص محله هنرستان محسوب می‌شوند.

بوستان لاله در میدان هشتم شهریور با کاربری فضای سبز، یکی از مراکز شاخص محله هنرستان محسوب می‌شود. این بوستان محل پیاده‌روی صبحگاهی ساکنان، بازی کودکان، ورزش جوانان و استراحت سالمندان است. میانگین فاصله مکانی تا نزدیکترین فضای سبز در محله هنرستان، ۲۷۲ متر است که برای پیمودن این مسیر، دست‌کم باید ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه زمان را پیش‌بینی کرد. 

فرهنگسرای فناوری و رسانه در ضلع شرقی بوستان لاله فرصتی را برای اهالی محله فراهم کرده است که علاوه بر رفت و آمد در بوستان، از امکانات کتابخانه فرهنگسرا، تئاتر، سایت رایانه و اتاق کودک این مکان نیز بهره‌مند شوند. 

برج آرمیتاژ یک برج تجاری - اداری در حاشیه بلوار هفت‌تیر بلندترین سازه کلانشهر مشهد است که با ۳۴ طبقه در زمینی به مساحت ۴۱۰۰ مترمربع و زیربنای تقریبی ۶۰ هزار مترمربع با ۱۵۰ متر ارتفاع است.
دو دبستان دخترانه و پسرانه با نام «شفیعی منفرد» در این محله وجود دارد.

وجود درمانگاه شبانه‌روزی سهروردی بین وکیل‌آباد ۲۲ و ۲۴، دسترسی به مرکز درمانی را برای ساکنان هنرستان تسهیل کرده است، به‌طوری‌که میانگین فاصله زمانی برای رسیدن به درمانگاه، ۵/۵ دقیقه است.

 

محله هنرستان؛ محل آموزش حرفه‌وفن به مشهدی‌ها

 

حدود جغرافیایی

محله‌های هاشمیه، دانش‌آموز، دانشجو، آب و برق و نیروی هوایی همسایه‌های محله هنرستان هستند. بولوار‌های وکیل‌آباد، هنرستان، هفت‌تیر و شهیدفکوری مسیر‌های ترددی محله هنرستان محسوب می‌شوند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44