کد خبر: ۱۰۰۴۹
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

دورهمی دخترانه در مسجد جوادالائمه (ع)

مسجد جوادالائمه (ع) فقط محل عبادت و رازونیاز اهالی نیست. دختران صبح تا شب در مسجد جمع می‌شوند؛ آموزش می‌بینند، بازی می‌کنند، سرود می‌خوانند.

مسجد جوادالائمه (ع) در خیابان عمار یاسر محله آقامصطفی خمینی، فقط محل عبادت و رازونیاز اهالی نیست. هدف دغدغه‌مندان محله این بوده که مسجد، نقطه اتصال اقشار مختلف باشد؛ به‌همین‌دلیل مسجد امروز محور برگزاری بیشتر برنامه‌های مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و تفریحی محله است.

«دورهمی مسجدی» یکی از همین برنامه‌هاست که برگزار می‌شود. دختران محله در این برنامه، یک صبح تا شب در مسجد جمع می‌شوند. قدری آموزش می‌بینند، بازی می‌کنند، سرود می‌خوانند، ناهار می‌پزند و پیوند دوستی و همسایگی خود را قوی‌تر از قبل می‌کنند.

 

پیوند همسایگی

دختران محله عماریاسر از مخاطبان اصلی برنامه‌های مسجد هستند؛ زیرا از زمان ساخت مسجد تا به امروز، کلی کلاس هنری، فرهنگی و تحصیلی برای آنها برگزار شده‌است. «دورهمی مسجدی»، اما یک برنامه تفریحی و تابستانی برای بچه‌ها محسوب می‌شود. خانم‌های فعال محله این برنامه را ترتیب داده‌اند.

زهرا یوسفی یکی از آنهاست و می‌گوید: این چهارمین دورهمی مسجدی دختران است. بار اول فقط یازده نفر شرکت کردند، اما این بار ۲۷نفر حضور دارند.

او اضافه می‌کند: بچه‌های این منطقه امکانات خاصی برای تفریح ندارند. این دورهمی برایشان غنیمت است. دختران نه تا هجده‌ساله محله دور هم جمع می‌شوند و درقالب برنامه‌های مختلف معاشرت می‌کنند. همین است که پیوند همسایگی بین بچه‌ها محکم‌تر شده‌است. ضمن اینکه چندساعت دوری از خانواده، روند مستقل‌شدن دختر‌ها را هم تسریع می‌کند.

 

دورهمی دخترانه در مسجد جوادالائمه (ع)

 

ما تفریح خاصی نداریم

ریحانه ایزد‌دوست، متولد سال ۱۳۸۷

وظیفه من اینجا مراقبت از کوچک‌ترهاست. کار با بچه‌ها را همیشه دوست دارم و از آن لذت می‌برم. اینجا بچه‌ها را به گروه‌های چندنفره تقسیم و منچ، وسطی و مارپله بازی می‌کنیم. علاوه‌براین مربی سرود بچه‌ها هستم و بین برنامه‌ها سرودخوانی هم داریم. به نظرم برگزاری این دست برنامه‌ها برای دختر‌های این محله ضروری است؛ زیرا ما تفریح خاصی نداریم.

 

دورهمی دخترانه در مسجد جوادالائمه (ع)

 

آشپز گروه

زهرا میری، متولد سال ۱۳۸۹

من متولد همین محله هستم و همه بچه‌های این جمع را می‌شناسم. ما شبیه یک خانواده شده‌ایم و کنار هم بهترین لحظات را تجربه می‌کنیم. در این برنامه من به خواست خودم با چند نفر دیگر همراه شدم تا در آشپزخانه مسجد برای بچه‌ها ناهار بپزیم. از صبح مشغول درست‌کردن سمبوسه هستیم. هدف از برگزاری چنین برنامه‌هایی، جذب کودکان و نوجوانان به مسجد است و اینکه بچه‌ها بدانند فعالیت در مسجد فقط به نماز و دعا و عبادت ختم نمی‌شود.

 

دورهمی دخترانه در مسجد جوادالائمه (ع)

 

پیدا کردن دوست‌های خوب

نازنین‌زهرا حسن‌زاده، متولد سال ۱۳۹۳

مادر من یکی از فعالان محله و مسجد است. از کودکی همیشه همراه مادرم به مسجد می‌آمدم و علاوه‌بر شرکت در مراسم مذهبی مسجد، در بیشتر کلاس‌های آموزشی آن مثل کلاس زبان و خیاطی هم شرکت می‌کردم. از همان سال اول هم در دورهمی مسجدی شرکت کردم. همان سال اول کلی دوست خوب اینجا پیدا کردم و با همان‌ها در دیگر دورهمی‌های مسجد شرکت کردیم.

* این گزارش دوشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۹ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44