کد خبر: ۹۹۲۵
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲

سیده‌آیلار حسینی خبرنگار خوش‌بیان مدرسه

این نوجوان با تشویق خانواده و مسئولان مدرسه گزارشگر برنامه‌های مختلف شده است. می‌گوید: بین خانواده و اطرافیانم و حتی در مدرسه، همه از بیان و روابط‌عمومی من تعریف می‌کردند.

سیده‌آیلار حسینی آماده می‌شود تا در سال تحصیلی جدید، پشت نیمکت سال چهارم دبستان بنشیند. او فقط ۱۰ سال سن دارد، اما با تمرین و پشتکار آن‌قدر بیانش را قوی و شیوا کرده که حالا دکلمه همه برنامه‌های دبستان شاهد شهید‌عامل در محله نیزه را او انجام می‌دهد.

علاو‌ه‌بر‌این از یک سال پیش، سیده‌آیلار خبرنگار مدرسه هم شده است؛ زیرا بهتر از هرکسی گزارش مراسم مختلف را می‌نویسد.

- چه شد که خبرنگار مدرسه شدی؟
بین خانواده و اطرافیانم و حتی در مدرسه، همه از بیان و روابط‌عمومی من تعریف می‌کردند و این باعث شد با انتخاب دکلمه‌خوانی بیانم را تقویت کنم. مادرم هم شعر و دل‌نوشته می‌نویسد. به من هم کمک می‌کند چیز‌هایی بنویسم و سر صف مدرسه یا در کلاس خودمان بخوانم. این کار‌ها به من اعتمادبه‌نفس زیادی می‌دهد و باعث شده است به‌سراغ خبرنگاری بروم که هم بیان خوب می‌خواهد و هم نگارش خوب.

- اصول خبرنگاری را از کجا یاد گرفته‌ای؟
کلاس نرفته‌ام. فقط با مادرم، خاله‌ها و دخترخاله‌هایم تمرین می‌کردم. مثلا آنها مخاطبم بودند و من مثل مجری‌های اخبار تلویزیون، میکروفون را جلو آنها می‌گرفتم و می‌خواستم خودشان را معرفی کنند. در ادامه هم چند سؤال می‌پرسیدم؛ مثلا می‌گفتم چرا برای رأی‌دادن آمده‌اید؟

- چه چیز خبرنگاری برای تو جذاب است؟
از مصاحبه با مدیر، معاون‌ها و معلم‌ها و دانش‌آموزان و مردم لذت می‌برم. دوست دارم بیشتر با مردم آشنا شوم و حرف‌هایشان را بشنوم.

- اولین مصاحبه جدی‌ات را کی انجام دادی؟
اولی در راهپیمایی ۲۲‌بهمن بود و بعدی در روز قدس. با مردم در راهپیمایی گفتگو کردم و آنها هم باحوصله جواب سؤال‌هایم را دادند. در انتخابات ریاست‌جمهوری هم، چون مدرسه ما حوزه انتخاباتی بود، فرصت پیش آمد تا با مردم محله مصاحبه کنم. به‌جز اینها از برنامه‌های مدرسه هم گزارش تهیه می‌کنم.

- این مصاحبه‌ها را کجا منتشر می‌کنی؟
زمانی‌که مصاحبه می‌کنم، مادرم فیلم می‌گیرد و بعد با کمک هم از این فیلم‌های کوتاه، یک کلیپ درست می‌کنیم و برای مدیر مدرسه می‌فرستیم. خانم مدیر هم این کلیپ‌ها را در کانال مدرسه و رسانه شاهد می‌گذارد که مختص مدارس شاهد است.

- مصاحبه‌ها فقط تصویری بوده‌اند؟
نه؛ روزنامه‌دیواری هم درست کرده‌ام. سال گذشته با موضوع آلودگی صوتی مطالبی جمع کردم که بیشترش از اینترنت بود، اما قسمتی از آن هم مصاحبه با دانش‌آموزان مدرسه بود که خودم انجام دادم.

- جایزه‌ای هم برای این کارهایت گرفته‌ای؟
در مدرسه خیلی تشویق شده و بار‌ها جایزه گرفته‌ام. این حمایت‌ها خیلی خوشحالم می‌کند.

- تا حالا به این فکر کرده‌ای که وقتی بزرگ شدی، خبرنگار شوی؟
راستش می‌خواهم پزشکی بخوانم، اما کنارش خبرنگاری هم انجام دهم.

* این گزارش دوشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۷ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44