کد خبر: ۹۹۲۴
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶

رسانه‌ محلی حمیدرضا ربانی در گلشهر

اولین علاقه‌مندی حمیدرضا ربانی، خبرنگاری است؛ او یک‌سال‌و‌نیم پیش، کارش را با تهیه گزارش برای کانال مسجد محله شهیدآوینی آغاز کرد و حالا خبرنگار کانال خبرگزاری محلی «بسیج گلشهر» است.

با نگاهی تیزبین و ذهنی هوشیار به‌دنبال انعکاس دیدنی‌ها و شنیدنی‌هاست. گاهی پیگیری مشکلی، خبری یا نشان‌دادن حادثه‌ای و گاهی نیز به‌دنبال ناگفته‌های مردم در کوچه‌پس‌کوچه محله و منطقه‌اش.

خبرنگاری درواقع اولین علاقه‌مندی حمیدرضا ربانی است؛ جوان بیست‌وسه‌ساله گلشهری که یک‌سال‌و‌نیم پیش، کارش را با تهیه گزارش برای کانال مسجد محله شهیدآوینی آغاز کرد و حالا خبرنگار کانال خبرگزاری محلی «بسیج گلشهر» است.

 


خبرنگاری بدون مقدمه

حمیدرضا ربانی، چون ساکن و دنیاآمده گلشهر است، از شش سالگی به مسجد جامع الهادی (ع) می‌آمده و در برنامه‌های مسجد شرکت می‌کرده است. او خودش را مسجدی و بزرگ شده این مکان می‌داند؛ به همین دلیل وقتی به سن جوانی می‌رسد همراه دوستش، جواد میرزادی، یک کانال خبرگزاری محلی تأسیس می‌کند با نام «رسانه شهید بهشتی» که هم نام پایگاه بسیج مسجد است و کارش را شروع می‌کند.

حمیدرضا می‌گوید: «رسانه شهید بهشتی» مختص محله شهید آوینی بود و بیشتر محدوده اطراف مسجد خودمان را پوشش می‌دادیم. اولین گزارشی که تهیه کردیم و به نتیجه رسید، درباره تقاطع خیابان گلبو و خیابان شهید آوینی ۲۵ بود که علائم راهنمایی ورانندگی نداشت و حوالی آن مکررا تصادف اتفاق می‌افتاد.

میکروفون قدیمی مسجد را برداشتیم و با موبایل تصویربرداری کردیم. برای اولین بار با مردم گفتگو کردیم و کلیپ مصاحبه‌ها را در کانال گذاشتیم. به یک ماه نکشید که آمدند و علائمی در این چهارراه نصب کردند و خط عابر پیاده هم کشیدند.

تهیه این گزارش باعث شد که هم مشکل تا حدودی حل شود و هم ما انگیزه زیادی به دست آوریم. البته مشکل آن طور که مدنظر ما بود، رفع نشد، اما از وضعیت قبلی خیلی بهتر است.

 

سیلِ اخبارِ همسایه‌های گلشهر

حمیدرضا و دوستش پس از مدتی فعالیت‌های کانال را از محله به محدوده گلشهر و اطرافش گسترش می‌دهند؛ تصمیمی که باعث می‌شود کارشان حسابی بگیرد.

او می‌گوید: ازآنجا که محدوده فعالیتمان را بیشتر کرده بودیم، باید نام کانال هم تغییر می‌کرد. ازطرفی نیاز داشتیم که اعتماد مردم هم جلب شود؛ به همین دلیل نام کانال را از رسانه شهیدبهشتی به «خبرگزاری بسیج گلشهر» تغییر دادیم.

حمیدرضا ادامه می‌دهد: با گسترش محدوده فعالیت، اخبار و گزارش‌های مردمی زیادی به دستمان رسید. ابتدا به روستای نو کاریز و بعد به دیگر کوچه‌های گلشهر، پنج تن و روستای پاوا رفتیم. آنجا مشکلات بسیاری برای گزارش و پیگیری وجود داشت. طوری بود که تا دو هفته بعد از گرفتن گزارش، فرصت انعکاس آن‌ها را نداشتیم.

 

راه‌اندازی رسانه‌ای محلی حمیدرضا ربانی در گلشهر

 

شنیده شدن «صدای مستضعفین»

چند مشکل محلات حاشیه‌ای و روستا‌های اطراف آن با پیگیری‌های حمیدرضا و دوستش حل شده است، از جمله مشکل روشنایی جاده منتهی به روستای پاوا. حمیدرضا می‌گوید: دهیار روستا گفت که بعد از دوازده سال با پیگیری ما بالاخره روشنایی این مسیر فراهم شد.

گشایش انتهای خیابان شهید آوینی ۵۷ یکی دیگر از مواردی است که این کانال خبری در کنار شهرآرامحله به آن می‌پردازد. حمیدرضا می‌گوید: شکر خدا تا گشایش این معبر به سمت شهرک مستضعفین فاصله‌ای نداریم.

ما عنوان گزارش خودمان را «صدای مستضعفین» گذاشته بودیم. شکر خدا کلیپ گزارش گشایش انتهای خیابان شهید آوینی ۵۷ در کانال خبرگزاری بازدید زیادی داشت و تعداد دنبال کننده هایمان را هم بیشتر کرد.

 

راه‌اندازی رسانه‌ای محلی حمیدرضا ربانی در گلشهر

 

پوشش اخبار فرهنگی

کانال خبرگزاری بسیج گلشهر در پیام رسان ایتا نزدیک ۱۴۰۰ دنبال کننده دارد و مطالبشان نیز شامل چند بخش می‌شود. آن‌ها ابتدا که کار را شروع می‌کنند، تنها به دنبال پیگیری و رفع مشکلات و معضلات گلشهر و روستا‌های اطراف آن هستند، اما در ادامه، سراغ پیگیری مسائل فرهنگی نیز می‌روند.

آدم‌های اینجا ساده و بی‌ریا هستند و صداقت در رفتار و گفتارشان مشهود است

حمیدرضا می‌گوید: با پوشش برنامه‌های فرهنگی فعالیتمان خیلی خوب شده است و اعضای دنبال کننده نیز چندبرابر شده اند. اکثر برنامه‌های فرهنگی را اطلاع رسانی می‌کنیم. بعضی برنامه‌ها را خودمان می‌رویم و عکس می‌گیریم و مطلب کوتاهی هم برایش می‌نویسیم و بعضی را خود مردم می‌فرستند.

 

گره گشایی یعنی انگیزه

حمیدرضا و جواد میرزادی آموزش خبرنگاری ندیده اند و به صورت تجربی وارد میدان شده اند. آن‌ها با پشتکار زیاد سعی می‌کنند کاستی‌های کار خود را پوشش دهند.

حمیدرضا می‌گوید: گره گشایی از کار مردم انگیزه اصلی ماست و باعث می‌شود با جدیت کار را دنبال کنیم. البته تجربه و دانش کاری هم می‌تواند به این مسئله بیشتر کمک کند. شخصا به حدی به خبرنگاری علاقه دارم که اگر پیگیری هایمان برای رفع مشکل مردم نتیجه ندهد، خیلی سرخورده می‌شوم. همه هم بدون اینکه بدانند چه فشار و استرسی را تحمل می‌کنیم، از خبرنگار‌ها توقع دارند. بار‌ها از ادامه کار دلسرد شده ام؛ اما جواد همیشه تشویق می‌کند که باید با جدیت کارمان را ادامه دهیم.

 

راه‌اندازی رسانه‌ای محلی حمیدرضا ربانی در گلشهر

 

متولد گلشهر و شیفته مردمش

حمیدرضا ربانی در دانشگاه حقوق خوانده و در حال حاضر هم سرباز است. می‌گوید: در همین بیمارستان امام‌سجاد (ع) گلشهر به دنیا آمده و همین‌جا هم بزرگ شده‌ام. تمام خاطرات کودکی، نوجوانی و جوانی‌ام گلشهری است و باعث شده پیوند عمیقی با این محدوده داشته باشم. آدم‌های اینجا ساده و بی‌ریا هستند و صداقت در رفتار و گفتارشان مشهود است. برای همین دوستشان دارم.


هشتگ‌های پرطرفدار کانال

#اخبار شما:
مردم خبرنگار آنها هستند و عکس و نوشته را برایشان می‌فرستند.
#توئیت ستان:
در این بخش حمیدرضا توئیت‌های روز شخصیت‌های معروف را در کانال قرار می‌دهد.
#ببینید:
این قسمت مختص کلیپ‌های انگیزشی و جملات آموزشی بوده و طرفداران خاص خودش را دارد.
#ویترین:
تابه‌حال حدود چهل‌گزارش کار کرده‌اند که در این قسمت عناوین آن مشخص است.
#دعای فرج:
هر شب بخشی از دعای فرج در این بخش کانال قرار می‌گیرد.

* این گزارش دوشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۷ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44