کد خبر: ۹۱۴۲
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹

حس خوب مداحی در حرم‌رضوی

رضا خوری معتقد است حتی اگر در یک گوشه از حرم به‌تنهایی مشغول مداحی باشی، حضرت‌رضا (ع) صدایت را می‌شنود و مزدت را می‌دهد.

رضا خوری، چهارده‌ساله و ساکن محله رده است. از ورود او به دنیای مداحی برای اهل‌بیت (ع) سه سالی می‌گذرد. این دانش‌آموز دبیرستان امام‌رضا (ع)، علاوه‌بر هیئت‌های مذهبی، توفیق مکبری و نوحه‌سرایی در صحن و سرای حرم مطهر امام هشتم (ع) را نیز دارد.

صحبت‌های او می‌تواند راهنمای کسانی باشد که به این نوع فعالیت فرهنگی‌مذهبی علاقه دارند.

- چطور با مداحی آشنا شدی؟
شب‌های محرم ۱۳۹۹ در عزاداری‌های دسته محله‌مان شرکت می‌کردم. یک مستمع ساده بودم و همراه بقیه عزاداران از مراسم استفاده می‌کردم. یک شب، مداح هیئتمان که الان از دوستانم به شمار می‌آید، نوحه‌ای خواند که منقلبم کرد. بعد از مراسم از او درخواست کردم شعر آن را دراختیارم قرار بدهد.

به خانه که آمدم، آن نوحه را بار‌ها برای خودم خواندم و تمرین کردم. چند‌شب بعد به هیئت یکی از دوستانم رفتم. اتفاقا همان شب مداحشان نیامد. دوستم بی‌مقدمه من را به مسئول جلسه معرفی کرد و گفت که فلانی هم مداح است. نوحه‌ای را که بار‌ها تمرین کرده بودم، خواندم. مستمعان از این نوحه استقبال کردند و این مقدمه ورود من به دنیای مداحی شد.

- از افتخار خدمت در حرم مطهر رضوی برایمان بگو.
توسط یکی از دوستانم که در حرم قاری است، به‌عنوان مداح نوجوان به حرم معرفی شدم. بعداز موفقیت در چند آزمون، توفیق مداحی و نوحه‌سرایی در حرم را پیدا کردم.

- هنگام مداحی در حرم چه حسی داری؟
اعتقادم این است حتی اگر در یک گوشه از حرم به‌تن‌هایی مشغول مداحی باشی، حضرت‌رضا (ع) صدایت را می‌شنود و مزدت را می‌دهد.

- در کدام هیئت‌ها حضور پررنگ‌تری داری؟
چندسالی است که در هیئت امام‌حسن‌مجتبی (ع) محله رده، مدح اهل‌بیت (ع) را می‌گویم. درکنار آن در جلساتی که دوستان لطف می‌کنند و دعوتم می‌کنند، حضور پیدا می‌کنم.

- به کسانی که به مداحی و مکبری علاقه دارند، توصیه‌ای داری؟
دوستانی که می‌خواهند وارد عرصه مداحی، مکبری یا تلاوت قرآن شوند، یک الگو برای خودشان انتخاب کنند و آثارشان را با تولیدات آن فرد، مقایسه کنند.

- الگوی تو چه کسی است؟
حاج‌محمود را الگوی خودم می‌دانم، چون اهل مطالعه است و اصولی و پر‌معنی می‌خواند.

- نوحه‌هایت را چطور انتخاب می‌کنی؟
بیشتر از روضه‌های محمود کریمی، مهدی رسولی و مصطفی میرداماد اقتباس می‌کنم. نوحه‌های حاج‌احمد واعظی و باسم کربلایی را هم گاهی گوش می‌دهم.

- خاطره‌ای از اجرایت در هیئت‌ها داری؟
به عنوان مداح به مراسمی دعوت شدم. روضه را که تمام کردم، نوبت سینه‌زنی رسید. متأسفانه میکروفون قطع شد. برای اینکه مراسم به هم نخورد، مجبور شدم با صدای بلند و بدون میکروفن بخوانم. آن‌قدر روی حنجره‌ام فشار آمده بود که صبح فردا متوجه شدم صدایم کاملا گرفته است. تا دو روز این وضعیت ادامه داشت و نمی‌توانستم بخوانم.

- برای آینده شغلی‌ات چه برنامه‌ای داری؟
روی مداحی به‌عنوان شغل دائمی نمی‌توان حساب کرد. آتش‌نشانی را خیلی دوست دارم و دوست دارم در این قالب به مردم خدمت کنم.


* این گزارش یکشنبه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۷ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44