
در همسایگی بوستان غدیر، بوستان دیگری ساخته شده است که شهر بچههاست! شهری ترافیکی، اما بدونِ آلودگی! پُر از خودروهای بیخطر! در اینجا بچهها هیچ واهمهای نخواهند داشت؛ سوار بر خودرو میشوند، میرانند و لذت میبرند.
اینجا شهر آرزوهاست؛ البته برای آقا پسرها و دخترخانمهایی که فقط به ماشین و رانندگی فکر میکنند. اما کودکان و نوجوانانِ خوبی که احتمال میدهم از شیفتگان رانندگی هستید! برای رسیدن به هر آرزویی باید تلاش کنید.
بوستان ترافیک در ابتدای خیابان خلج، دقیقاً در خرداد و فصل امتحانات شما افتتاح شده است. همزمانیای که شاید به نفعتان نباشد. پیشنهاد ما این است که قبل از افکار رانندگی آن هم از نوع پرسرعتش، خودتان را در افکار امتحانیتان غوطهور کنید.
چراکه مدیریت بوستان اعلام کرده است با توجه به تعطیلی مدارس، در حال تدوین آییننامههای آموزشی این بوستان هستند و قرار است بعد از آن، استفادهکنندگان در قالب گروههای دانشآموزی و با هماهنگی مدارس به اینجا بیایند.
یکبار دیگر تأکید میکنیم، اینجا پُر از خودروهای شارژی و پدالی و دوچرخه است و مشتاق حضور شما. معابر اینجا که با رنگهای شاد خطکشی شدهاند انتظار نخستین گروهی را میکشند که سوار بر خودروهای ویژه خواهند شد و در این شهر پاک به ورزش و تفریح میپردازند.
علی، دست پدرش را گرفته است و در کنار او قدم میزند. آنها از خرید برگشتهاند و در اوایل خیابان خلج، در مسیر خانه هستند. در نزدیکی خانۀ آنها و همۀ اهالی محلۀ المهدی، هفتۀ گذشته مراسمی برگزار شد که در آن، بوستان ترافیک به بهرهبرداری رسید.
زمانی که قدمهایمان را بلندتر میکنیم تا به آنها برسیم، متوجه میشویم پدر علی، مثل بیشتر افراد دوروبر ما، خودروی شخصی دارد و پسرش هم مثل همۀ پسرها، عاشق رانندگی است.
آقای براتی، خبر افتتاح بوستان را ندارد، ولی میگوید: «به خاطر گودبرداری و ساختوسازی که از سال گذشته شدت گرفته بود، در جریان احداث بوستان ترافیک بودم.».
حق با اوست، از سال گذشته در این سه هکتار زمینِ بوستان، عملیات ساخت و ساز بوده و دائم گردوخاک، اما حالا به بوستانی سبز تبدیل شده است.
میخواهیم به او خوشخبری بدهیم که اگر تا به حال، خاکِ ساختش را خوردید از این به بعد شیرینی استفادهاش را خواهید چشید که زودتر میپرسد: «یعنی اینجا مثل شهرک ترافیکی شده است که در تلویزیون نشان میدهند؟ علی چشم در صورت پدرش دوخته است و خیلی کنجکاوانه گفتگوی ما را دنبال میکند.
نگاهی به او میاندازم و میگویم که نامش بوستان ترافیک است و قرار شده گروههای سنی مهدکودک تا پیشدانشگاهی در آن آموزشهای ترافیکی ببینند.».
این شهروند میگوید: «چقدر خوب! بچهها همیشه ناظر رانندگی پدرومادرهایشان هستند. با ساخت این مکان فرصتی فراهم میشود که خودشان راننده باشند.».
بعد از گفتگو با پدر علی که در پایان صحبتش تأکید کرد پسرش را به بوستان ترافیک خواهد برد، به سمت یکی دیگر از اهالی میرویم. او به پیشینۀ محلی که بوستان ترافیک در آن ساخته شده است، اشاره میکند؛ «تا چند سال پیش، اینجا زمین خاکی بود و جوانان محله در آن فوتبال بازی میکردند.».
رضایی که خودش در این زمین پا به توپ بوده، میگوید: «خوبی زمین اینجا، متراژ زیادش بود. فضا آنقدر کافی بود که چند تیم همزمان در آن بازی میکردند و به یاد دارم که تابستانها اینجا چقدر شلوغ میشد.».
او موافق پیشرفت محلهاش است و ادامه میدهد: «هر چند اگر اینجا را فنس میکشیدند و زمین چمن مصنوعی میساختند، تعداد جوانان بیشتری در اوقات فراغتشان از آن استفاده میکردند، اما حالا هم قدردان زحمات مسئولان هستیم، زیرا ساخت بوستانهای موضوعی هم برای گروههای سنی مختلف مفید است.».
بوستان ترافیک شامل شبکههای معابر، میادین، پیادهروها، تقاطعها، مسیرهای ویژۀ دوچرخه، تاکسی و... است
«باید فوجفوج، دانشآموزان به این مکان آموزشی بیایند و آگاهیهای ترافیکی را دریافت کنند.». این تأکید شهردار مشهد دربارۀ ضرورت حضور حداکثری دانشآموزان در بوستان ترافیک بود که در جمع مسئولان شهری و انتظامی به زبان آورد.
به گزارش شهرآرامحله، سیدصولت مرتضوی در آیین بهرهبرداری از بوستان ترافیک در محلۀ المهدی گفت: «آموزشهای راهنماییورانندگی بایستی از مقاطع پیشدبستانی و دبستان و با همکاری آموزشوپرورش، پلیس و شهرداری شروع شود، زیرا آموزش در سنین پایه، ملکۀ ذهن دانشآموزان میشود.».
او با تکیه بر جملۀ پیشین خود گفت: «انتظار نمیرود فضاها و سالنهای آموزشی این بوستان که مبلغی بالغ بر ۴۶ میلیارتومان صرف احداث آن شده است، خالی از استفادهکنندگان باشد یا به مکانی تشریفاتی تبدیل شود.».
این مسئول شهری، کمک شهرداری را در کاهش آسیبهای حوزۀ حملونقل مؤثر دانست و بیان کرد: «با تعاملات سازندهای که با پلیس داشتیم و اقداماتی نظیر بهروزرسانی سامانههای نظارتی و تجهیزات ترافیکی شهر و رفع عیوب وسایل نقلیه از طریق مراکز معاینۀ فنی، کمک شایانی در کاهش آسیبهای حوزۀ حملونقل و ترافیک داشتیم.».
شهردار مشهد یادآور شد: «نظارت بر شبکۀ معابر شهری با پایش تصویری، از جمله تعاملات خوب شهرداری با پلیس است که در کاهش آسیبها و تخلفات رانندگی و در نتیجه کاهش سوانح مؤثر بوده است.».
فرماندۀ انتظامی خراسان رضوی نیز با اشاره به احداث چنین بوستانهایی که میتواند در ضمن تفریح و ورزش، سبب آموزش بیشتر در حوزۀ ترافیک شود، گفت: «در بوستان موضوعی ترافیک، با آموزش به افراد، آنها برای دریافت گواهینامۀ رانندگی با مهارت کامل یاری میشوند.».
سردار بهمن امیریمقدم با توجه به تأکید شهردار بر آموزش سنین پایه، دربارۀ نتیجۀ همکاری سایر دستگاهها با پلیس بیان کرد: «از سال ۸۳، پلیس با همکاری سایر دستگاهها، آموزش را در مدارس و مهدکودکها آغاز کرد که نتیجۀ آن، کاهش چشمگیر حوادث منجر به مرگومیر نوجوانان و جوانان است. همچنین حوادث ترافیکی برای افراد میانسال و پیر با ارائه آموزش در ادارات و مساجد تعدیل یافته است.».
او با بیان اینکه در رابطه با موضوع رانندگی باید بتوانیم هیجانات جوانان و نوجوانان را کنترل کنیم، افزود: «رفتارهای ناهنجار ترافیکی، از دغدغههای امروز در سراسر دنیاست و بر اساس ضرورت توجه به این حوزه، در سالهای اخیر گامهای مهمی در کشور برداشته شده است.
در این بین شهرداری و معاونت حملونقل و ترافیک نیز قدمهای اساسی در حوزۀ ترافیک برداشتهاند که جای تقدیر دارد.».
فرماندۀ انتظامی خراسان رضوی در پایان آماری از کاهش تصادفات ارائه داد و گفت: «بر اساس اعلام پزشکی قانونی، در دهۀ ۸۰ سالانه ۲۸ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادند که بهواسطۀ اقدامات پلیس و کمک سایر سازمانها این رقم به ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۵ کاهش یافته است.».
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد، ساخت بوستان ۳ هکتاری در محلۀ المهدی را برآوردهشدن یک آرزو خواند و گفت: «ایجاد زیرساختهای لازم برای آموزش فرهنگ ترافیک، یکی از آرزوهای ما در سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد بود که محقق شده است.».
سیدمهدی امامیمیبدی افزود: «با افتتاح بوستان ترافیک، آمادگی ارائه آموزشهای ترافیکی به همۀ سنین بهویژه کودکان را داریم.».
او دربارۀ امکانات این مکان آموزشی توضیح داد: «بوستان ترافیک شامل شبکههای معابر، میادین، پیادهروها، تقاطعها، مسیرهای ویژۀ دوچرخه، گذرگاههای عابر پیاده، ایستگاه اتوبوس و تاکسی، تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی، زمین بازی کودکان، سرویس بهداشتی و پارکینگ روباز است.
همچنین فضای بسته یا مسقف بوستان ترافیک ساختمان اداری آموزشی را که متشکل از سالن اجتماعات با ظرفیت ٢٠٠نفر و نمایشگاه دائمی محصولات فرهنگی است، شامل میشود.
در این بوستان سه کارگاه آموزشیِ بازیهای رایانهای شبیهساز ترافیکی، ماکتسازی علائم و تجهیزات ترافیکی، و نقاشی و داستاننویسی و همچنین ٨کلاس آموزشیاداری، نمازخانه و کتابخانه وجود دارد.».
همچنین هوشنگ غلامزاده، معاون حملونقل و ترافیک گفت: «امروز آموزش تأثیر بسزایی در کاهش تلفات و سوانح رانندگی و ترافیک دارد و معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد علاوهبر توجه به پروژههای زیرساختی شهری، به این مهم نیز توجۀ ویژه داشته است.».
او یادآور شد: «در حوزۀ آموزش، هماهنگی با دانشگاهها و مدارس برای بازدید از مرکز کنترل ترافیک و همچنین برگزاری دورههای مختلف آموزشی برای شاغلان حوزۀ حملونقل و پارکبانان انجام میشود.».
* این گزارش سه شنبه ۹ خرداد سال ۱۳۹۶ در شماره ۲۳۹ شهرآرامحله منطقه ۷ چاپ شده است.