کد خبر: ۵۰۷۶
۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰

یکشنبه‌بازار نوپای شهرک شهیدباهنر

نزدیک به یک سال دوندگی کردیم تا توانستیم از شهرداری مجوز یکشنبه‌بازار شهرک را بگیریم. حالا حدود سی‌خانم در این بازارچه شرکت کرده‌اند.

منطقه ۶ پر از زنان هنرمند و با‌استعدادی است که محصولات مختلف تولید می‌کنند، زنانی که اگر بستری برایشان فراهم شود، می‌توانند یک‌تنه بار زندگی را به دوش بکشند. مسئولان شهری هم با برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها به مناسبت‌های مختلف می‌کوشند زمینه فروش محصولاتشان را فراهم کنند.

با همه این‌ها جای خالی بازارچه‌ای همیشگی در این سوی شهر احساس می‌شود؛ جایی که زنان کارآفرین بتوانند در آن درآمدی ثابت داشته باشند و روی آن حساب باز کنند. به‌تازگی با کمک شورای اجتماعی شهرک شهید‌باهنر و شهرداری منطقه ۶، این بستر فراهم شده است. حالا تعدادی از خانم‌های تولید‌کننده، هر یکشنبه در‌کنار کلانتری شهرک شهید باهنر بساط فروش محصولاتشان را برپا می‌کنند.


از تولید عرقیجات گیاهی تا تولید پوشاک

هنوز چند‌ساعت بیشتر از نیمه روز نگذشته است که به محل مورد‌نظر می‌رسم. هم‌زمان با من، یکی‌دو نفر از خانم‌ها هم از راه می‌رسند. پلاستیک‌ها و چمدان‌هایشان را کشان‌کشان با خود آورده‌اند. به سمت پیاده‌رو خط‌کشی‌شده می‌روند. شهرداری منطقه، این خط‌کشی‌ها و شماره‌گذاری‌ها را انجام داده است تا جایگاه هر فروشنده مشخص باشد.

عصمت زرمهری زودتر از بقیه آمده. چمدانش را باز کرده و در‌حال چیدن محصولاتش است. بخشی از محصولات او پوشاک است و بخشی هم عرقیجات گیاهی. عرقیجات را خودش تهیه کرده است؛ «یک سال می‌شود که دستگاه عرق‌گیری خریده‌ام و عرقیجات مختلف تولید می‌کنم. اوایل این کار را دوست نداشتم و به پیشنهاد همسرم به آن مشغول شدم، اما حالا کار را دست گرفته‌ام و بیشتر کار را خودم انجام می‌دهم. حتی دخترم هم به آن علاقه‌مند شده است و گاهی به‌تن‌هایی عرقیجات مختلف تولید می‌کند.»

بیشتر مشتری‌های او اهالی شهرک شهید باهنر و همسایه‌هایش هستند، اما فروش مجازی هم دارد. او، اما از محدودیت‌های کاری‌اش هم صحبت می‌کند؛ «فضای جداگانه ندارم و دستگاه را در خانه‌ام گذاشته‌ام. اگر محل مناسبی داشتم، می‌توانستم چند دستگاه دیگر هم بخرم و کارم را گسترش بدهم.»

او برپایی این دست بازار‌ها را برای حمایت از بانوان تولیدکننده مؤثر می‌داند و می‌گوید: اولین بار است که در یک بازارچه شرکت می‌کنم و به نظرم فرصت خوبی برای فروش و تبلیغ کارمان است.


نتیجه یک سال پیگیری

کمی که می‌گذرد، دیگر فروشنده‌ها هم بساطشان را پهن می‌کنند و مشغول فروش می‌شوند. زیورآلات، پوشاک، ادویه‌جات و....

رئیس شورای اجتماعی محله شهرک شهید باهنر جمع‌شدن زنان تولیدکننده شهرک در این نقطه و فراهم‌شدن بستر فروششان را به فال نیک می‌گیرد و درباره تلاش‌های شورا برای برپایی یکشنبه‌بازار می‌گوید: نزدیک به یک سال دوندگی کردیم تا توانستیم از شهرداری مجوز یکشنبه‌بازار شهرک را بگیریم. حالا حدودا سی‌خانم در این بازارچه شرکت کرده‌اند و اکثرا ساکن این شهرک و سرپرست خانوار هستند.

علی گزمه در ادامه درباره برنامه‌هایشان برای ارتقای این بازارچه می‌گوید: درحال رایزنی با شهرداری منطقه هستیم که چند میز را به‌صورت موقت دراختیار این بانوان قرار دهند تا بازارچه سر‌وشکل بهتری پیدا کند.

ارسال نظر