کد خبر: ۵۰۲۷
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

بازارچه چهارراه مخابرات، خانه امید ۲۵ خانواده است

از زمانی‌که به این بازارچه آمدم، درآمدم خیلی بهتر شده است. اینجا را دوست دارم، چون همه با هم صمیمی هستیم و محیط آرام و سالمی دارد.

زهرا جمعـه‌پور| رنگ و لعاب لبو و باقالی‌هایی که جلو در بازارچه روی طبقی بزرگ خودنمایی می‌کند، هم نتوانسته است از جذابیت صنایع دستی داخل بازارچه کم کند. بافت سنتی اینجا در دل چهارراه مخابرات خوش نشسته است.

فروشنده‌ها نیز کمر همت بسته‌اند و به امید کسب روزی حلال، هم و غمشان را پای کار گذاشته‌اند. اینجا در چهار‌راه مخابرات قاسم‌آباد، در یک فضای اشتراکی کار، ۲۵‌خانوار نان می‌خورند. بازارچه حمایت از مشاغل خانگی «آنی مهر» نبش شریعتی‌۱۵، از سال گذشته دایر شده است.

 

دور زدن اجاره‌های سرسام‌آور

مصطفی تولایی میزی مملو از خوراکی‌های خانگی دارد. او می‌گوید: تکتم عیوقی تسهیلگر، مدیر و هماهنگ‌کننده این گروه است و زیر‌نظر سازمان اقتصاد مقاومتی سپاه امام‌رضا (ع) از ما حمایت می‌کند. او این مکان را برای ما اجاره و مبلغ را بین ۲۵‌نفر تقسیم کرده است؛ به این صورت از هزینه‌های سرسام‌آور اجاره در این جای پر‌رفت‌وآمد از بولوار شریعتی در‌امان مانده‌ایم و به‌راحتی می‌توانیم مبلغ را بپردازیم. شاید برای همین است که بچه‌هایی که اینجا مشغول به کار هستند، به سود کم راضی‌اند.


قیمت مناسب محصولات بازارچه

در این بازارچه، چند‌زن و مرد توان‌یاب هم مشغول به کار هستند، مثل وحید بوستان که خوراکی‌های خوش‌آب‌و‌رنگ را روی میز چیده است و شما را به چشیدن انواع آلوچه و لواشک و ترشک دعوت می‌کند. افراد بیشتری کنار این میز توقف می‌کنند و هر‌کس در دام چشیدنشان بیفتد، نمی‌تواند مقاومت کند و ناچار به خرید می‌شود.

زهرا طالبی توان‌یاب خوش‌ذوق دیگری است که دراین بازارچه، محصولات چرمی دست‌ساز می‌فروشد. او می‌گوید: از زمانی‌که به این بازارچه آمدم، درآمدم خیلی بهتر شده است و راه همواری را طی می‌کنم. اینجا را دوست دارم، چون همه با هم صمیمی هستیم و محیط آرام و سالمی دارد.

نگار صفدری، یکی از خریداران این فروشگاه، یک کیف دستی زنانه را انتخاب می‌کند و می‌گوید: قیمت‌ها در این بازارچه خیلی مناسب است. برای خرید این کیف در راسته شریعتی باید دوبرابر این مبلغ پول بدهید!

 

بازارچه چهارراه مخابرات، خانه امید ۲۵ خانواده است 

دست‌بافت‌هایی که روی دست مانده است

در انتهای بازارچه می‌رسم به زنی که سرپرست خانواده است. میله‌های بافتنی به سرعت در دست‌هایش بالا و پایین می‌رود و شوق زندگی و کسب روزی حلال در دستانش نقش بسته است.

اعظم طالبی‌حسین‌آباد از‌طریق یکی از بستگان که بنر تبلیغاتی اینجا را در بولوار سیدرضی دیده بود، به این بازارچه راهنمایی شده است. او هنر دستش را که ساعت‌های زیادی برای بافتنشان وقت صرف کرده است، هنرمندانه روی میز چیده است. اعظم‌خانم از شرایط کمی گلایه دارد و می‌گوید: مردم از محصولاتم زیاد استقبال نمی‌کنند؛ اما من همین اجاره کم را به‌سختی پرداخت می‌کنم.

محصولات بافتنی اعظم‌خانم به نگاه ویژه هم‌محلی‌ها نیاز دارد. طبع بلند انسان که به بلندای آسمان است، می‌تواند اهمیت ویژه‌ای به تولیدات زنان سرپرست خانوار بدهد.

ارسال نظر