کد خبر: ۴۷۲۴
۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

گیم‌نت اسلامی مسجد محله حجاب، پاتوق نوجوانان شده است

مسجد صاحب‌الزمان (عج) که سال تاسیس آن به ۱۳۷۰ برمی‌‎گردد و جزو نخستین مساجد قاسم آباد به شمار می‌رود، درزمینه جذب نوجوانان و جوانان بسیار موفق عمل کرده است.

 جمعیت زیاد و پرشور نمازگزاران، بیش از بنا و ظاهر آراسته و زیبای مسجد، به‌چشم می‌آید. درمیان این جمعیت، حضور نوجوانان در صف اول نماز، درخورتوجه است. مسجد صاحب‌الزمان (عج) که سال تاسیس آن به ۱۳۷۰ برمی‌گردد و جزو نخستین مساجد قاسم آباد به شمار می‌رود، درزمینه جذب نوجوانان و جوانان بسیار موفق عمل کرده است و یکی از مساجد پویای محله حجاب و منطقه ۱۰ به‌شمار می‌رود که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر مساجد شهر نیز باشد.

برگزاری برنامه‌های تفریحی و سرگرمی برای نوجوانان بعد از اقامه نماز، ویزیت رایگان توسط متخصص طب سنتی، تلاش برای راه‌اندازی گیم‌نت اسلامی و برگزاری مسابقات ورزشی، از نمونه کار‌هایی است که مسئولان مسجد برای رونق گرفتن این مکان دینی درنظر گرفته‌اند.

اقدامات مناسب و خلاقانه دیگری نیز در این مکان دینی انجام می‌شود که امام‌جماعت مسجد در گفتگوی پیش‌رو به آن‌ها اشاره کرده است.

 

پاتوق جوانان و نوجوانان محله

درختان سبز مقابل مسجد، به بنای زیبا و گنبد باشکوه آن، جلوه خاصی بخشیده است. در حاشیه خیابان ادیب‌شمالی ۳۷ مسجدی قرار گرفته است که صوت گوش‌نواز اذان آن در سه نوبت صبح و ظهر و شب، در محله طنین‌انداز می‌شود.

وارد مسجد که می‌شویم، نماز مغرب تازه شروع شده و جمعیت نمازگزاران، تمام فضای مسجد را پر کرده‌اند. نه مناسبت مذهبی و نه روز خاصی است، اما حضور پرشور نوجوانان و جوانان همانند حضور آن‌ها در مناسبت‌هاست که معمولا مساجد با استقبال روبه‌رو می‌شود.

بعد از اقامه نماز و اجرای برنامه تلاوت و تفسیر قرآن، با امام‌جماعت جوان مسجد صاحب‌‍‌الزمان (عج)، گفتگو را شروع می‌کنیم که یک سال است پیش‌نماز این مکان معنوی است.

حجت‌الاسلام حامد ایزدی درباره فعالیت‌های فرهنگی این مسجد و اهداف و برنامه‌هایش این‌طور سر صحبت را باز می‌کند: «رویکرد ما کاملا تربیتی‌اسلامی است و می‌خواهیم مسجد، پاتوقی برای همه به‌خصوص نوجوان‌ها و جوان‌های محله باشد، حتی اگر یک جوان یا نوجوان از سرگردانی در خیابان و کوچه به سمت مسجد کشیده شود، می‌توانیم بگوییم موثر واقع شده‌ایم.»

او ادامه می‌دهد: «برنامه‌های مختلفی را برای مسجد، تعریف و طراحی کرده‌ایم. از مناسبت‌های مذهبی و اقامه نماز که بگذریم، بر تلاوت قرآن خیلی تاکید داریم. حتما هر شب، یک آیه از قرآن را حجت‌الاسلام قرائتی در ویدئوپروژکشن تفسیر می‌کند. نوجوان‌ها هم درصورت تمایل، قرآن تلاوت می‌کنند و ایراد‌های آن‌ها برطرف می‌شود.»

ایزدی این را نیز بر گفته‌هایش اضافه می‌کند که زمان هرکدام از این برنامه‌ها، بین پنج یا ده دقیقه است تا نمازگزاران به کار‌های دیگر خود برسند و احساس کسالت و خستگی نکنند.

 

مسجد صاحب الزمان (ع)، محبوب بچه‌های حجاب

 

ویزیت رایگان توسط متخصص طب سنتی

شنبه‌های هرهفته بعد از نماز مغرب‌وعشا افراد زیادی حتی از محلات دیگر، به مسجد صاحب‌الزمان (عج) می‌آیند تا پای درس مجتبی غلامی، متخصص و متبحر در زمینه طب سنتی بنشینند.

تغذیه سالم و تعدیل مزاج از نمونه مباحثی است که این کارشناس طب سنتی، برای مخاطبان مطرح می‌کند تا از گزند بیماری‌ها درامان باشند. امام‌جماعت مسجد صاحب‌الزمان (عج)، در توضیح این برنامه می‌گوید: «کارشناس مربوط، یک روز در هفته، درباره طب اصیل سنتی به مخاطبان این برنامه، اطلاعات آموزشی می‌دهد.

بعد از جلسه عمومی نیز، ویزیت رایگان انجام می‌شود. خیلی از افراد به ما مراجعه کردند و گفتند با دارو‌های گیاهی که کارشناس جلسه تجویز کرده، سردرد، فشارخون و دیگر بیماری هایشان بهتر شده است.

او به این موضوع هم اشاره می‌کند که استاد غلامی در خانه یکی از اهالی محله که نزدیک مسجد است، برای کسانی که اعلام آمادگی کرده‌اند، حجامت انجام می‌دهد. دارو‌های گیاهی که ایشان تجویز می‌کند، نیز در یکی از مغازه‌های تجاری مسجد با قیمت مناسب، به فروش می‌رسد.»


برگزاری اعتکاف علمی برای دانش‌آموزان

حرف از استقبال خوب اهالی محله برای شرکت در نمازجماعت، پیش می‌آید و ایزدی دراین‌باره می‌‎گوید: «شب‌ها تا حدود ۲۰۰ نفر برای اقامه نماز مغرب‌وعشا شرکت می‌کنند. ظهر‌ها این جمعیت، نصف می‌شود و در وعده نماز صبح هم حدود ۴۰ نفر شرکت می‌کنند. ما بعد از نماز صبح، از نمازگزاران با چای آویشن پذیرایی می‌کنیم.»

توجه به مباحث درسی و علمی دانش‌آموزان، از دیگر دغدغه‌های مسئولان مسجد است؛ «خرداد سال گذشته، برنامه اعتکاف علمی را برای بچه‌ها برگزار کردیم و مربی هم داشتیم که به سوالات درسی بچه‌ها پاسخ می‌داد و آن‌ها را راهنمایی می‌کرد.»

 

ایجاد گیم‌نت اسلامی

محسن جواهری‌یکتا که مسئولیت پایگاه بسیج این مسجد را برعهده دارد، در ادامه سررشته گفتگو را به دست گرفته و می‌گوید: «تا دلتان بخواهد، اینجا برنامه فرهنگی جذاب و متنوع برگزار می‌شود؛ مثلا هنگام وقوع حادثه پلاسکو، صبح جمعه، درحالی‌که صبحانه هم آماده کرده بودیم، برای عرض تسلیت به ایستگاه ۷ آتش‌نشانی در میدان مادر رفتیم.»

او از خلاقیت‌هایی که به‌نوبه خودش و به‌عنوان مسئول پایگاه بسیج در برنامه‌ها ایجاد کرده است، این‌طور می‌گوید: «جوانان جذب گیم‌نت می‌شوند؛ چون هیجان دارد و متناسب با روحیه و سن آن‌هاست. چرا ما این کار را در فضای مناسب مسجد انجام ندهیم و برای جوان و نوجوان با همین ابزار‌ها در مسجد، جاذبه درست نکنیم؟ ما دقیقا همین کار را انجام دادیم. چند سیستم خریدیم تا در سال جدید نوجوان‌ها و جوان‌هایی که در مسجد نماز می‌خوانند، از فضای گیم‌نت استفاده و بازی کنند.

البته بازی‌هایی که مجوز ارشاد اسلامی را دارد و هدفمان این است که با فراهم آوردن فضایی برای گیم‌نت اسلامی، خوراک فکری نوجوانان و جوانان را تامین کنیم. یک نفر را هم ناظر تعیین کرده‌ایم تا کار بچه‌ها زیر نظر او انجام شود. با این روش، نوجوان، هم نمازخوان می‌شود و هم به بازی و تفریحش می‌رسد.»

وی از فعالیت‌های خوب دیگری می‌گوید که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شده و طی آن از قاریان و حافظان برجسته قرآن برای شرکت در برنامه‌ها دعوت می‌شده است. برگزاری اردو‌های تفریحی، دیدار با خانواده شهدا و عیادت دسته‌جمعی از نمازگزاران بیمار، از دیگر برنامه‌هایی است که جواهری به آن‌ها اشاره می‌کند.

 

تلاش درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی با برگزاری نمایشگاه

«سال گذشته در دهه مبارک فجر در شبستان مسجد، نمایشگاه دستاورد‌های اهالی محل به نمایش و فروش گذاشته شد.» این را ایزدی می‌گوید و می‌افزاید: «در غرفه‌های متعدد، هم صنایع دستی عرضه شده بود و هم موادغذایی سالم خانگی و انواع مربی و ترشیجات. این کار به شیوه دیگری در مسجد ادامه پیدا کرده است و گاهی خانم‌ها در پایان نشست‎های حلقه صالحین که در شبستان برگزار می‌شود یا در جلسات قرآن، نمونه کوچکی از این نمایشگاه را برپا می‌کنند و درواقع آن‌ها را در معرض فروش قرار می‌دهند تا به اقتصاد خانواده کمک کنند.»

 

ازطریق بانک جایزه، نوجوانان را جذب مسجد کردیم

تشویق کودکان و نوجوانان به‌خاطر انجام کار‌های مثبت آنان، سبب رشد و تقویت و ماندگاری آن رفتار می‌شود؛ بر همین اساس است که مسئول پایگاه بسیج مسجد صاحب‌الزمان (عج)، به تشویق کودکان اهمیت زیادی می‌دهد.

جواهری‌یکتا در این‌باره می‌گوید: «نوجوان اگر به مسجد نیاید، ممکن است سر از مکان‌های دیگری درآورد که بر آینده او، تاثیر منفی می‌گذارد. ما به‌بهانه‌هایی همچون ورزش و بازی و جایزه که برای کودکان و نوجوانان، یعنی سنین ۷ تا ۱۵ جذاب است، آن‌ها را به این مکان معنوی می‌کشانیم و مسجدی تربیت می‌کنیم. ازطریق بانک جایزه خود مسجد نیز، به فعالان مسجدی در زمینه‌های مختلف دینی، ورزشی، فرهنگی و علمی جایزه می‌دهیم.

تهیه بازی‌های فکری، لوازم‌التحریر و وسایل ورزشی ازجمله اقلام بانک جایزه است و در طرح السابقون‌السابقون نیز به کسانی که طبق فرم‌های تعریف‌شده بیشترین حضور را در برنامه نماز و تلاوت قرآن دارند، جایزه تعلق می‌گیرد.»

 

مسجد صاحب الزمان (ع)، محبوب بچه‌های حجاب

 

«رحمت»؛ طرحی برای درگذشتگان

روی یکی از دیوار‌های مسجد، تصاویر کودکان و نوجوانانی به‌چشم می‌خورد که در برنامه‌های نماز و مکبری و دیگر فعالیت‌های مسجد شرکت کرده‌اند. جواهری‌یکتا در این زمینه می‌گوید: «وقتی بچه‌ها عکس خود را بر دیوار مسجد می‌بینند، حس خوبی به آن‌ها دست می‌دهد و همین امر سبب می‌شود که کار‌های مثبت آن‌ها تقویت شود. ما این تاثیر را خودمان در بچه‌ها دیده‌ایم و خودشان هم به این موضوع اعتراف کرده‌اند.»

«طرح رحمت» یکی از برنامه‌های تامل‌برانگیز مسجد صاحب‌الزمان (عج) برای بزرگ‌ترهاست که ۲۰۰ نفر عضو آن هستند و در فضای تلگرام نیز، گروهی را با همین نام راه‌اندازی کرده‌اند. اگر یکی از اعضای گروه یا وابستگان آن‌ها به رحمت خدا برود، این گروه برایش نماز وحشت می‌خوانند.


ورزش درکنار نماز

آن قدر در شبستان مسجد سروصداست که صدای مهدی اکرامی، مسئول سالن ورزشی مسجد را به‌سختی می‌توان شنید. بچه‌ها  به دو گروه ده تا پانزده‌نفره تقسیم شده‌اند و مشغول گرم‌‎ کردن خود هستند تا برای مسابقه طناب‌کشی که بعد از اقامه نماز مغرب‌وعشا و تلاوت قرآن برگزار می‌شود، آماده شوند.

اکرامی درباره برنامه‌های ورزشی می‌گوید: «ما مسابقات بی‌شماری را در شبستان مسجد یا در سالن ورزشی وصال برگزار می‌کنیم که شامل زو، دارت، طناب‌کشی یا تنیس روی میز می‌شود. یک تیم ورزشی فوتبال هم داریم و هر جمعه بچه‌ها در چمن مصنوعی میدان مادر تمرین می‌کنند.»

او با اشاره به مقام‌ها و عنوان‌هایی که تیم فوتبال مسجد تاکنون کسب کرده است، می‌گوید: «سال گذشته، در مسابقات دسته‌یک مشهد، رده نونهالان و نوجوانان، مقام اول را به‌دست آوردیم. سال ۹۳ در همین مسابقات، سوم و سال قبل از آن، دوم شدیم.»

اکرامی، دو خبر خوش هم برای نمازگزاران ورزش‌دوست دارد؛ «به امید خدا قرار است در سال ۹۶، برنامه ورزش تکواندو و کاراته برای بانوان و همچنین برنامه ورزش همگانی برای بانوان و آقایان به اجرا درآید.»

 

مسجد صاحب الزمان (ع)، محبوب بچه‌های حجاب

 

مشارکت مردم در ساخت‌وساز

محمدحسین سیستانی، عضو هیئت‌امنای مسجد است که بیشتر کار‌های عمرانی مسجد بر دوش اوست.  خودش می‌گوید: «به‌تازگی کار ساخت گنبد مسجد که هزینه ۵۰ میلیون تومانی داشته، تمام شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «زیربنای مسجد، هزار متر است و صحن بزرگی برای اقامه نماز دارد که به دو بخش خانم‌ها و آقایان تقسیم شده است. یک بخش هم که سمت مقابل این صحن است، سالن بزرگی است که حسینیه یا شبستان مسجد است و بیشتر فعالیت‌های فوق‌برنامه در آنجا انجام می‌شود.»

سالن مجهز ورزشی، کتابخانه، پایگاه بسیج و خانه عالِم، از دیگر قسمت‌های مسجد محله حجاب است. سیستانی با اشاره به اینکه مردم از آغاز تا پایان ِساخت مسجد صاحب‌الزمان (عج)، مشارکت داشته‌اند، عنوان می‌کند: «درحال حاضر سقف مسجد، به‌علت بارندگی‌های اخیر نم زده است و به مرمت و هزارمتر ایزوگام نیاز دارد؛ البته ناگفته نماند که شهرداری که همیشه در کار‌های خیر پیش‌قدم می‌شود، قول مساعد داده است که برای ترمیم سقف مسجد، به ما کمک کند.»

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر