کد خبر: ۴۵۱۵
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

شور و شوق کودکانه زیر سقف مسجد

بازی‌های فکری خود را به مسجد می‌آوریم و دور هم بازی می‌کنیم و در آخر هم آقای طاهری درباره احکام برای ما صحبت می‌کند. من اینجا درباره حق‌الناس یاد گرفتم و حواسم هست که حق کسی را پایمال نکنم.

چند پسر‌بچه حلقه‌وار نشسته‌اند و با هیجان به صفحه بازی فکری چشم دوخته‌اند؛ نگاهشان محو حرکت یکی از پسرهاست که بعد‌از تکان‌دادن مهره خود، ناگهان دست می‌زند و خوشحالی می‌کند. اینجا مسجد آل‌محمد (ص) در محله کوشش است که نزدیک به دو سال است مفاهیم اخلاقی و دینی را به‌شکل متفاوتی به پسربچه‌های ده تا پانزده‌ساله آموزش می‌دهد.

انجام تکلیف مدرسه در مسجد

امیررضا بنایان در پایه ششم تحصیل می‌کند. در‌کنار درس و مدرسه روز‌های دوشنبه و چهارشنبه برای اقامه نماز مغرب به مسجد می‌آید و بعد از آن در برنامه حلقه صالحین شرکت می‌کند. او می‌گوید: فضای مسجد را دوست دارم؛ چون در‌کنار دوستانم بازی‌های مختلف انجام می‌دهیم.

با همان زبان کودکانه توضیح می‌دهد: بازی‌های فکری خود را به مسجد می‌آوریم و دور هم بازی می‌کنیم و در آخر هم آقای طاهری درباره احکام برای ما صحبت می‌کند. من اینجا درباره حق‌الناس یاد گرفتم و حواسم هست که حق کسی را پایمال نکنم.

سیدعرفان هنرور یکی دیگر از پسربچه‌هاست که در پایه پنجم تحصیل می‌کند. شیطنت بچگی نمی‌گذارد یک لحظه آرام و قرار داشته باشد، اما تا بچه‌ها حلقه را تشکیل می‌دهند، بسیار موقر می‌نشیند. او می‌گوید: از همه بیشتر روز‌های پنجشنبه را دوست دارم که همراه آقای طاهری برای زیارت به حرم می‌رویم.

عرفان ادامه می‌دهد: بازی‌هایی مثل فوتبال دستی، مافیا، جوکر و برج هیجان را خیلی دوست دارم. به‌جز دوشنبه و چهارشنبه روز‌های یکشنبه هم به مسجد می‌آیم تا در برنامه زیارت عاشورا شرکت کنم. او می‌گوید: بعد از بازی درباره احکام و زندگی شهدا صحبت می‌شود. خاطراتی را که از شهیدان برایمان تعریف می‌کنند، دوست دارم و آن‌ها را در خانه برای پدر و مادرم تعریف می‌کنم. حامد طاهری، فرمانده پایگاه بسیج شهید‌آیت مسجد آل‌محمد (ص)، درباره این برنامه توضیح می‌دهد: رابطه دوستانه با بچه‌ها در سن کودکی و بلوغ تأثیر بسزایی در انتقال مباحث آموزشی دارد؛ در همین راستا موضوعات تعلیم و تربیتی را درکنار بازی و تفریح به کودکان و نوجوانان محله آموزش می‌دهیم.

او ادامه می‌دهد: ارتباط دوستانه ما با بچه‌ها سبب شده است آن‌ها تکالیف مدرسه خود را به مسجد بیاورند و همراه دوستانشان درس بخوانند. همچنین از ظرفیت دانشجویان محله استفاده کرده‌ایم و یک روز در هفته کلاس علوم و ریاضی برای بچه‌ها برگزار می‌کنیم.

راه‌اندازی قرض‌الحسنه ویژه نوجوانان

طاهری از صندوق قرض‌الحسنه ویژه بچه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: ۲ میلیون تومان اعتبار این صندوق است و به بچه‌ها در حدود ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان قرض می‌دهیم تا آن‌ها را با موضوع قرض‌الحسنه آشنا کنیم؛ به عنوان مثال برای روز پدر بعضی از بچه‌ها با یک رسید از ما مبلغی برای خرید کادو قرض گرفتند. فرمانده بسیج پایگاه شهیدآیت می‌افزاید: درکنار برنامه‌های اردو، استخر، پارک و سالن برای بازی فوتبال، مباحث اخلاقی، دینی، احکام، آشنایی با زندگی و سیره شهدا و همچنین مباحث روز را مثل توطئه دشمنان و دسیسه‌هایی که برای انقلاب اسلامی دارند، به نوجوانان آموزش می‌دهیم.

طاهری یادآور می‌شود: حدود سی‌نفر در حلقه‌های صالحین شرکت می‌کنند که تعداد آ‌ن‌ها در تابستان به صدنفر نیز می‌رسد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر