خانه صدیقه خانم دارالقرآن فاطمه الزهرا (س) است
این روزها انواع کلاسهای مرتبط با مباحث علوم قرآنی تشکیل میشود، اما در این میان کمتر افرادی را سراغ داریم که خانه شخصیاش را به درس و بحث اختصاص بدهد، بدون اینکه چشمداشت مادی داشته باشد.
با این وجود یکی از زنان محله رضاشهر مشهد برای برگزاری درس و بحث خود زیرزمین خانهاش را در اختیار دانشجویان مشتاق علوم قرآنی قرار داده تا در این مکان به دور از هرگونه دغدغه خاطر به آموختن بپردازند. اگر در محله پیروزی هستید اینجا فرصتی برای شما دختران و زنان محله است تا بتوانید از آن استفاده کنید.
زیرزمین خانه مکانی برای تبادل علم
آنقدر آدرسش سرراست است که نیازی نیست به دنبال آن بگردیم؛ پیروزی ۷ کوچه استاد حامد. سیده صدیقه صاحبکار، مسئول دارالقران فاطمه الزهرا بضهالرسول کسی است که در کنار نقش مادری و همسری، یک مدیر موفق نیز هست. او تحصیلات حوزوی دارد و در مکتب عصمتیه نزدیکی حرم به تحصیل و تدریس پرداخته است. مدتی هم به کارهای هنری پرداخته، اما جذبه کارهای دینی برایش بیشتر بوده و دوباره به تدریس روی میآورد.
در سال ۱۳۷۳ هنگامی که در مساجد المهدی و یا مسجد رضوی تدریس روانخوانی و تفسیر قرآن داشته است، به دلیل برخی تفکرات زنان قدیمی و سالمند مسجدی که فقط دوست داشتند دعا خوانده شود و با مباحث علمی چندان رابطهای نداشتند به فکر ایجاد مکانی برای دایر کردن کلاسهایش با سبک و سیاقش خودش میافتد؛ زیرا احساس میکند تنها دعا خواندن نمیتواند جوانان جویا علم را سیر آب کند و با توجه به اینکه برخی از آموزههای دینی را افراد همراه با برخی از خرافهها فراگرفتهاند چه بهتر که به آنان چهره واقعی اسلام نمایانده شود.
او احساس میکند خداوند توان و انرژی در او قرار داده که باید در راه آموزش و تعلیم صرف کند. او به دنبال مکانی برای دایر کردن کلاسهایش میگردد، اما با توجه به اینکه حمایتکننده مالی نداشته، هیچ مکانی را بهتر از زیر زمین مسکونی خانهاش پیدا نمیکند. اما زیرزمین فضای محدودی داشت و همه نمیتوانستند از این کلاسها استفاده کنند.
تعداد شرکتکنندگان در کلاسها آنقدر زیاد بود که در تابستانها حیاط خانه نیز تبدیل به کلاسهای درس و مباحث علمی میشد و در زمستانها اتاقهای نیز به کلاس اختصاص پیدا میکرد و در این سالها او خودش به تنهایی هم تدریس میکرد و هم مجموعه را مدیریت میکرد، اما برای ادامه نیاز به دو چیز است؛ مربیان و کلاس بیشتر؛ و این سرآغاز بازسازی خانه میشود.
فضای درسی محدود بود، مشتاقان زیاد
صاحبکار در این خصوص توضیح میدهد: باید فکری میکردم که کارآموزان در رفاه بیشتری درس بخوانند و به همین دلیل خانه را خراب کردم و مکان فعلی را ساختم. در این بنای جدید علاوه بر اینکه تعداد کلاسهای درسی بیشتر شد، کتابخانه و نمازخانه هم به آن مجموعه اضافه گردید. هنگامی که بازسازی منزل تمام شد از فرزندانم خواستم که بعد از من نیز کلاسهایم را برگزار کنند.
در حال حاضر ۱۵ مربی و ۷۰۰ دانشجو در کلاسهای مختلف از جمله تفسیر قرآن، نهجالبلاغه و... شرکت میکنند
۱۵ مربی و ۷۰۰ دانشجو
در حال حاضر ۱۵ مربی و ۷۰۰ دانشجو در کلاسهای مختلف از جمله تفسیر قرآن، نهجالبلاغه، تفسیر صحیفه سجادیه، روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن شرکت میکند که تعداد ۱۵۰ نفر بومی همین محله هستند و سایرین از محلههای دیگر شهر به اینجا میآیند. اما مدیر دارالقرآن فاطمه الرسول آنقدر فعال است که تنها به برگزاری کلاسهای قرآنی اکتفا نکرده است. مسئول دارالقران فاطمه الزهرا بضه الرسول در این زمینه توضیح میدهد: سازمان تبلیغات دو مکان را برای تعلیم تربیت مربی انتخاب کرده است، یکی از آنها همین دارالقرآن میباشد.
*این گزارش آذر سال ۹۰ در شهرآرامحله منطقه ۹ چاپ شده است.
