روز پنجشنبه است؛ اما مدرسه تعطیل نیست. وارد سالن که میشوم، هیچ صدای هیاهویی نمیآید. طبقه بالا در انتهای سالن دو کلاس تقویتی ریاضی برگزار شده است.
طرح «همکلاسی آسمانی» درواقع یک سبد آموزشی و تربیتی است که با ایده یک معلم جوان منطقه۵ آغاز به کارکرده و قرار است درکنار ارتقای علمی، مهارت دانشآموزان را در ابعاد مختلف فرهنگی، تربیتی و ورزشی تقویت کند.
امروز چندکلاس تقویتی ریاضی برای پایه هفتم و هشتم در مدرسه حاجمحمد امجدی درحال برگزاری است. برای هر پایه، پنجشنبهها چندساعت برنامه درنظر گرفته شده که شامل دو کلاس تقویتی و یک کلاس سبک زندگی و نماز جماعت است. البته این طرح از ابتدای تابستان شروع شده و عدهای از دانشآموزان از آن زمان همراه «همکلاسی آسمانی» هستند. اجرای این طرح درقالب طرح «پیوند مدرسه و مسجد» برنامهریزی شده و مسجد حضرت امامزمان (عج) در خیابان شهیدعلیمردانی۲۷ در تابستان، میزبان بچهها بوده است.
فاطمهزهرا طیبیمقدم و ریحانه بذرکار، دانشآموزان پایه هفتم، اول تابستان ازطریق مدرسه مطلع شدهاند در مسجد صاحبالزمان (عج) کلاس تقویتی برگزار میشود.
فاطمهزهرا میگوید: اول فکر میکردیم یک کلاس خشک و رسمی است، اما آنجا هم آموزش و هم بازی و تفریح داشتیم. مربی کلاسها هم آقای اختری بود.
این طرح سالهای اخیر مختص دانشآموزان پسر مدارس پسرانه شهیددری، شهیدآوینی، همتیان، خواجهنصیر و انقلاب اسلامی این محدوده بوده است، ولی حالا برای دختران هم برگزار میشود؛ مثل برنامههای مناسبتی که به مناسبت عید غدیر و در بوستان کوهسنگی برگزار شد و آنجا همه دانشآموزان دختر و پسر طرح مشارکت داشتند یا اردوهایی که هرازچندگاهی برگزار میشود.
حنانه داوطلب، دانشآموز پایه هفتم، درباره بعد اردویی و دورهمی طرح میگوید: ابتدای سال تحصیلی بود که آقای اختری به مدرسه ما آمدند و اعلام کردند که طرحی دارند و در آن کلاسهای تقویتی، اردو و دورهمی برگزار میشود. من در طرح ثبتنام کردم و خیلی هم راضی هستم.
اجرای این طرح درقالب طرح «پیوند مدرسه و مسجد» برنامهریزی شده و مسجد امامزمان (عج) میزبان بوده است
برنامههای دورهمی، انگیزه خوبی به دانشآموزان برای شرکت در این طرح داده است. حرفهای اسما انصاری کیا این موضوع را تأیید میکند؛ «علاوهبر اینکه دوست داشتم در درس ریاضی پیشرفت کنم، دلیل دیگری که در این کلاسها شرکت کردم، همراهشدن با دوستانم بود. ما از دوره ابتدایی با هم دوست بودیم، ولی وقتی به متوسطه اول آمدیم، آنها در شیفت دیگری قرار گرفتند و این کلاس فرصتی بود که با هم باشیم.»
بچهها از کیفیت کلاسهای آموزشی خیلی راضی هستند و اشکالات و ضعفهای ریاضیشان برطرف شده است؛ ضعفهایی که بهویژه در دوران آموزش از راه دور شیوع کرونا بیشتر شده بود.
زینب انصاریان، دانشآموز پایه هفتم، میگوید: پیشازاینکه در این کلاسها شرکت کنم، پنجشنبهها را صرف تمرین ریاضی کرده بودم. حالا با شرکت در این کلاسها نتیجه بهتری به دست میآورم.
زینبسادات حسینی، دیگر دانشآموز این کلاسها، هم میگوید: مربیان ریاضی در این کلاسهای تقویتی خیلی صبور هستند و بادقت نکات را آموزش میدهند. این کلاسها باعث شده است در درس ریاضی خیلی پیشرفت کنم.
امیررضا اختری، معلم ریاضی و دانشجوی کارشناسیارشد رشته تفسیر قرآن مجید
سالهاست در آموزشوپرورش دبیر ریاضی هستم و ۹سال پیش بهعنوان دبیر نمونه ریاضی مشهد انتخاب شدم. درخلال این سالها متوجه شدم که دانشآموزان همراهبا آموزشهای علمی، نیاز به شادی و نشاط دارند. باتوجهبه این موضوع سال۱۳۹۱ کارم را با یک ایده آغاز کردم.
ایدهای به نام «همکلاسی آسمانی». هدف از این طرح، رشد و پیشرفت دانشآموزان در همه ابعاد است و در مدارس محدوده محله کوی سلمان، حسینآباد و محدوده بزرگتر طلاب اجرا میشود. پایگاه این طرح در مدرسه پسرانه شهیدشکفته در خیابان شهیدعلیمردانی۳۴ است.
باور ما این است که در عصر ظهور امامزمان (عج) هستیم و باید اقشار مختلف جامعه آماده پذیرش ظهور منجی باشند؛ از نظر ما مهمترین این اقشار، دانشآموزان هستند. دانشآموز تراز اسلامی باید پنجویژگی داشته باشد. اولین ویژگی، جایگاه مناسب علمی است.
بهمنظور دسترسی به این جایگاه ما در طرح «همکلاسی آسمانی» برنامه سهساله برای دانشآموزان درنظر گرفتیم و در آن، پایه آموزشی سه درس را تقویت میکنیم؛ ریاضی، مکالمه زبانهای انگلیسی و عربی. سپس در پایان پایه نهم برای آنها کلاسهای تیزهوشان و آمادگی آزمون نمونهدولتی برگزار میکنیم. اردوی علمی هم برپا میشود که بهعنوانمثال یک تا دوروزه است و در محیط تفریحی با آموزش علمی همراه است.
آموزش تربیتی از نظر ما با رفتار صحیح صورت میگیرد. به همین منظور سراغ کار میدانی رفتیم و در مناسبتها برنامه اجرا میکنیم؛ از برپایی اعتکافهای مذهبی و ایستگاه استقبال از زائران دهه آخر صفر تا برگزاری اردوهای مختلف مانند حضور در سینما. اردوهای دیگر مانند تشرف خانوادگی و دستهجمعی به کربلا هم تاکنون برگزار شده است.
برای ارتقای مهارتهای فردی سراغ آموزشهای مهارتی رفتهایم؛ مثلا برای پسران کلاسهای مهارتآموزی مانند آموزشهای اولیه درباره قطع برق و جلوگیری از نشتی لولههای آب و گاز در مواقع بحران برگزار شده است.
دانشآموز تراز اسلامی باید پنجویژگی داشته باشد. اولین ویژگی، جایگاه مناسب علمی است
در بعد مهارت اجتماعی هم با کمک دانشآموزان خیریهای راهاندازی شده است. در این خیریه بدون اینکه دانشآموز نیازمند بداند کدام همکلاسیاش کمکش کرده، از او حمایت میکنیم.
اولینبار این کار را سال۱۳۹۷ و در شب یلدا انجام دادیم. آن شب بچهها با پول توجیبیهایشان کمک کردند و بسته یلدایی درست کردیم و به دانشآموزان نیازمند دادیم. برای هزینههای کلاسهای آموزشی و برنامههای دیگر نیز دانشآموزانی که خانوادههایشان بضاعت کافی ندارند، به همین طریق حمایت میشوند.
برای رسیدن به این هدف قصد داریم بین دانشآموزان پسر این محدوده شامل بیستمدرسه، لیگ فوتسال برگزار کنیم. برای دختران نیز بازیهایی مانند طنابکشی، والیبال و دیگر ورزشهای مناسب طراحی میکنیم و بین مدارس لیگ برگزار میشود.
* این گزارش دوشنبه ۲۸ آبانماه ۱۴۰۳ در شماره ۶۰۱ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.