کد خبر: ۱۰۶۰۹
۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴

دختران محله خاتم‌الانبیا بعد از ۷ سال صاحب مدرسه نو شدند

این چهارمین مدرسه‌ای است که علی‌اکبر حسن‌زاده‌اصفهانی بانی ساختش شده است. مادر تسنیم ذبیحی می‌گوید: همیشه آرزو داشتم که دخترم بتواند در زنگ تفریح و ورزش به حیاط مدرسه بیاید.

سه‌شنبه هفته گذشته در چارچوب پویش «سه‌شنبه‌های افتتاح»، دبستان دوازده‌کلاسه حاج‌علی‌اکبر حسن‌زاده‌اصفهانی با حضور محسن داوری، فرماندار مشهد و غلامعلی رأفتی، رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی و مسئولان اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۷ افتتاح شد.

بازگشایی این مدرسه در حالی اتفاق افتاد که هفت‌سال است اهالی و دانش‌آموزان محله خاتم‌الانبیا (عج) چشم می‌کشند که درِ مدرسه نیمه‌ساز در انتهای امام‌زمان (عج) ۲۴ باز شود. این دبستان ۱۲ دوازده‌کلاسه به‌همت خیر حاج‌علی‌اکبر حسن‌زاده اصفهانی(بانی ساخت) و با مشارکت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در حاشیه شهر مشهد مقدس با ۱۳۲۰‌مترمربع زیربنا و حدود ۱۵‌میلیارد‌تومان اعتبار احداث شد تا سرانه فضای آموزشی در محله خاتم‌الانبیا (ص) تاحدودی تأمین شود و این محله برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دیگر با مشکلات حاد مواجه نباشد.

نمازخانه کلاس درس شده بود

در حیاط مدرسه غوغایی برپاست. مسئولان و خیران آمده‌اند تا در‌کنار دانش‌آموزان و مدیر و کارکنان مدرسه جشن افتتاح دبستان حاج‌علی‌اکبر حسن‌زاده اصفهانی را بگیرند. همه خوشحال‌اند از اتفاقی که بالاخره بعد‌از چند‌سال، لبخند را روی لبان دانش‌آموزان دختر محله خاتم‌الانبیا (ص) نشاند.

حلیمه دارشی، مادر یکی از دانش‌آموزان، بین شوق و هیاهوی بچه‌ها در مراسم افتتاح هم‌کلامم می‌شود: «سال گذشته که این بچه‌ها در مدرسه دانش درس می‌خواندند، فضای آموزشی مدرسه و حیاط آن بسیار کوچک بود. حتی مدرسه ناچار شده بود برای اینکه بتواند دانش‌آموزان ابتدایی بیشتری را پوشش بدهد و امکان تحصیل امن در محل زندگی را برای دختران ما فراهم کند، از فضای نمازخانه کوچک مدرسه هم به‌عنوان کلاس آموزشی بهره ببرد.»

رژان نوری‌مقدم که در کلاس دوم ابتدایی درس می‌خواند، در ادامه صحبت‌های مادرش می‌گوید: من و هم‌کلاسی‌هایم ۳۵‌نفر بودیم که در نمازخانه بیست‌متری درس می‌خواندیم و گاهی حتی جایی برای نشستن پیدا نمی‌شد.

او ادامه می‌دهد: حالا بعد یک ماه به این مدرسه آمده‌ایم و می‌توانیم در این حیاط بزرگ، زنگ تفریح و ورزش بهتری را بگذرانیم. اینجا کلاس‌ها بزرگ است و باعث می‌شود ما بتوانیم بهتر درس‌هایمان را بخوانیم.

 

بازدهی دانش‌آموزان پایین بود

مریم حاجی‌زاده مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان، مثل بقیه، خرسند از این رویداد است. او که دست دخترش را در دست دارد، می‌گوید: ما در آن مدرسه همیشه نگران بودیم که فرزندانمان بازدهی لازم را در کلاس‌های آموزشی نداشته باشند. حضور چهل‌نفری دانش‌آموزان در برخی کلاس‌ها باعث شده بود کارایی آموزشی کلاس‌ها بسیار پایین باشد. فرزندان ما اصلا در آن کلاس‌های کوچک پر ازدحام متوجه درس نمی‌شدند.

او ادامه می‌دهد: ما راهی نداشتیم؛ چون اگر راضی به همان شرایط نمی‌شدیم، باید دست فرزندانمان را می‌گرفتیم و به مدرسه‌ای بسیار دور‌تر از محله می‌بردیم که رفت‌و‌آمد‌مان بدون وسیله بسیار سخت می‌شد. خدا خیر بدهد به مسئولان آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۷ و خیّری که محله ما را برای افتتاح چهارمین مدرسه خود انتخاب کردند و لبخند را به لبان همه نشاندند. 

 

طلسم ۷ ساله شکست

مدیر دبستان دخترانه حاج علی‌اکبر حسن‌زاده اصفهانی می‌گوید: من چهارسال مدیر دبستان دانش بودم؛ مدرسه‌ای که ما ناچار بودیم حداکثر استفاده را از فضای آموزشی آن ببریم تا دختران کوچک دبستانی ناچار نشوند برای تحصیل در مدرسه به محله‌های دورتر بروند. ما سختی‌های بسیاری در آن مدرسه دوشیفته با هجده‌کلاس کشیدیم و حالا همان تعداد دانش‌آموز به این مدرسه در دو شیفت و با ۲۴‌کلاس منتقل شده‌اند. این اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است که خیران و آموزش‌و‌پرورش برای ما رقم زدند.

حوا حسین‌زاده می‌گوید: همه امکانات اینجا از مدرسه قبلی بیشتر است. حیاطی وسیع داریم. راهرو‌ها و کلاس‌ها فضای مطلوب‌تری برای تحصیل دانش‌آموزان ما دارند. اینجا نمازخانه و سالن بزرگی داریم. آزمایشگاه داریم و بالاخره طلسم هفت‌ساله افتتاح این مدرسه شکسته شده است و ما و دانش‌آموزان و اولیایشان بسیار از این اتفاق شیرین خوشحالیم.

افتتاح یک مدرسه و افزایش فضای آموزشی تا آبان

رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۷ می‌گوید: مدرسه از شنبه این هفته، شوق حضور دانش‌آموزان را داشت. ما این مدرسه را مثل خانه‌ای نو برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی محله خاتم‌الانبیا (ص) با میز و نیمکت و امکانات مورد‌نیاز برای شروع سال تحصیلی آماده کردیم و تجهیزات جانبی این مدرسه را نیز در طول سال تکمیل می‌کنیم.

مرتضی نظرنژاد یادآور می‌شود: ما برای این مدرسه ثبت‌نام را در دبستان دانش انجام دادیم و در یک‌ماهی که گذشت، بچه‌ها در آن مدرسه نُه‌کلاسه بودند و حالا کل آن دختر‌ها را به این مدرسه که دوازده‌کلاس دارد و حیاط و کلاس‌هایش بزرگ‌تر است، منتقل کرده‌ایم و مدرسه پیشین آنها که «دانش» نام دارد، مازاد پسران دیگر مدرسه ابتدایی این محله را که «دارالعلم» نام دارد، در خود جای می‌دهد و از این به بعد به نام مدرسه ابتدایی شهید جواد کوهساری فعالیت خواهد کرد.

مرتضی نظرنژاد در ادامه، خبر خوش دیگری هم برای اهالی محله خاتم‌الانبیا (ص) دارد؛ او می‌گوید: مدرسه ابتدایی خدامی در خادم‌الشریعه ۲ نیز در‌حال تجهیز طبقه دوم است که این طبقه را برای افزایش فضای آموزشی مدرسه با سازه‌های سبک ساختیم. در آبان‌ماه ظرفیت آن مدرسه نیز دو‌برابر می‌شود و به این ترتیب ما در محدوده محله خاتم‌الانبیا (ص) تا سال آینده دیگر مشکل در کمبود فضا‌های آموزشی برای دانش‌آموزان ابتدایی را نداریم.

این مدیر عرصه آموزش‌و‌پرورش توضیح می‌دهد: سرانه آموزش‌و‌پرورش ناحیه‌۷ در‌ازای هر دانش‌آموز در حال حاضر ۵/۲ مترمربع است که این عدد با میانگین کشور در سرانه آموزشی فاصله دارد. درحال حاضر، سرانه آموزشی در استاندارد‌های جهانی ۶ مترمربع است و سرانه آموزشی کشور حدود ۴ مترمربع است.

از چندماه پیش شهرآرامحله قول افتتاح مدرسه حسن‌زاده اصفهانی را که آن زمان هنوز به این نام مشخص نبود از مرتضی نظرنژاد، رئیس آموزش‌و‌پرورش ناحیه ۷، گرفت. از همان زمان بار‌ها به مدرسه سر زدیم تا درجریان روند پیشرفت پروژه قرار بگیریم و با اطمینان بیشتری، خبر خوش رئیس آموزش‌وپرورش ناحیه ۷ را به گوش اهالی برسانیم.

این تابلو‌ها گوشه‌هایی از این زحمت پیاپی است و آدم‌هایی که هر‌کدام به‌نوعی از تحقق این اتفاق، قند در دلشان آب می‌شود و شادند. شرح این گزارش را در صفحه ۳ بخوانید.

 

بوی ماه مهر امسال در در محله خاتم‌الانبیا(ص) خوش‌‍‌تر بود
علی‌اکبر حسن‌زاده‌اصفهانی مردی از خوبان روزگار و خیّر است. این چهارمین مدرسه است که او بانی ساختش شده است. می‌گوید: مدرسه ساختن من، دلیلش این است که رشد فرهنگ در ایرانمان از دنیا عقب نماند و مردم با علم و دانایی تصمیم بگیرند.


بوی ماه مهر امسال در در محله خاتم‌الانبیا(ص) خوش‌‍‌تر بود

تسنیم ذبیحی خوشحال از رمپ‌دار بودن مدرسه است. مادرش، زهرا مرادوند، می‌گوید: همیشه آرزو داشتم که دخترم بتواند در زنگ تفریح و ورزش به حیاط مدرسه بیاید که حالا این آرزویش برآورده شد.


بوی ماه مهر امسال در در محله خاتم‌الانبیا(ص) خوش‌‍‌تر بود

یک ماه پیش از افتتاح مدرسه وقتی در محله پیچیده بود کار متوقف شده است، سرزده به مدرسه رفتیم. کارگران که در گوشه‌گوشه حیاط و ساختمان داشتند تلاش می‌کردند، همان‌جا قول دادند مهرماه مدرسه افتتاح می‌شود و به قولشان وفا کردند.


بوی ماه مهر امسال در در محله خاتم‌الانبیا(ص) خوش‌‍‌تر بود

حدیثه محمدی‌زاده کلاس سومی است و نفیسه جهانبخش‌آبجهان قرار است در کلاس دوم این مدرسه درس بخوانند. حدیثه می‌گوید: مدرسه‌مان خیلی خوب است و حیاطش را خیلی دوست دارم. نفیسه هم می‌خندد و می‌گوید: من برای تشکر قول می‌دهم در همه درس‌هایم نمرات عالی بگیرم.



* این گزارش چهارشنبه ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۹۱ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44